Permalänk
Medlem

AMD Quad VS Dual

Har nu liten problem, har haft folk som säger skaffa quad och skaffa dual. och nu det jag undrar. Vilken av de två bör jag skaffa till spel, för jag spelar oftast spel som mw2 osv. Så vad bör jag använda då, Quad eller Dual! HELP

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Beror ju på budget. Men jag röstade på dualcore då det är prisvärdast. De felsta spelen stödjer inte mer än 2 kärnor i dagsläget så då är det bättre att köpa en dualcore om man vill spara pengar. Vill man vara framtidssäekr ska man ju självklart köpa quad.

Köp en phenom II x2 om du ska snåla;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

snåla? vad sparar man? 200-300kr?

Permalänk
Medlem

Köp en beg 955BE/965BE de ligger oftast runt 1000:-

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
snåla? vad sparar man? 200-300kr?

Nej, snarare 6-700 kr.

Jag köpte en phenom ii x2 545 och låste upp den till en quad-core. Den får alltså exakt likadan prestanda som en x4 945. Det är ju absolut bäst - men då gäller det att man har tur.

Köpt min på komplett för cirka 8-900 kr.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Avstängd

Quad FTW Dual kommer vara gammalt efter typ ett år när alla spel stöder 4 kärnor

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Man kan väl köpa en 2-kärnig och låsa upp dom sista 2 kärnorna?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Man kan väl köpa en 2-kärnig och låsa upp dom sista 2 kärnorna?

Annars kan man ju köpa trisslotter för pengarna istället och vinna en miljon och köpa quad för dem? Beror ju på om man vågar chansa.

Nöjer man sig inte med en 2-kärnig ska man inte köpa en x2 och chansa på att låsa upp. Går det inte är den ju bara till besvikelse.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att sitta och hoppas på att spara någon hundralapp. Kör på en fyrkärnig modell från fabrik, om du inte sitter på världens mest hopplösa budget. För skillnaden i pris mellan en dubbel- och fyrkärnig modell är idag ganska små om man är ute efter godkänd prestanda.

Sedan är dubbelkärniga modeller ganska döda, för de flesta spel och program senaste seklet använder sig av den processorkraft som finns tillgänglig på ett godkänd sätt.

Permalänk
Medlem

X4 620 kostar 950:-
X2 250 kostar 655
du sparar altså 295 kr..

Permalänk
Medlem

Köp quad. Dual core kommer inte kunna driva ett nytt spel om ett år. Tro mig. Alla konsollportar har börjat gå över till fyrkärningt.

Permalänk

Quad helt klart!

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz | Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB | XFX GeForce GTX 285 648M 1GB | Corsair Powersupply 550W Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
X4 620 kostar 950:-
X2 250 kostar 655
du sparar altså 295 kr..

jo men det är ju athlon II, det är ju budjet versionerna av phenom II får väl mera prestanda för pengarna med phenom ? Athlon II x4 har väl 1.5 mb L2 minne och Phenom II x4 har 2 mb L2 och 6 mb L3 minne väl borde bli en ganska skaplig skillnad?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Sedan är dubbelkärniga modeller ganska döda, för de flesta spel och program senaste seklet använder sig av den processorkraft som finns tillgänglig på ett godkänd sätt.

Jag kan inte hålla med om att de flesta spel använder sig av flera kärnor på ett vettigt sätt. Det finns i dagsläget bara en handfull spel med bra stöd för flera kärnor. Men jag skulle ändå köpa en fyrkärnig processor, eftersom utvecklingen går åt att fler och fler spel får allt bättre stöd för flera kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ska du ha en speldator ska du i alla fall köpa en phenom II. Hellre en phenom II x2 än en sunkig athlon II x4 till spel!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

dom som fortfarande säger att de flesta spel inte stödjer 4 kärnor vet inte vad dom snackar om. betydligt fler spel än många verkar tro drar stor nytta av en Quadcore processor. Även lättdrivna spel som L4D och Modern Warfare 2 lirar gott med quaddar..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
dom som fortfarande säger att de flesta spel inte stödjer 4 kärnor vet inte vad dom snackar om. betydligt fler spel än många verkar tro drar stor nytta av en Quadcore processor. Även lättdrivna spel som L4D och Modern Warfare 2 lirar gott med quaddar..

Visst stöder många spel 4 kärnor, men gör de det på ett bra sätt? Med bra sätt menar jag att spelet fungerar bättre med en lägre klockad quad än med en högre klockad tvåkärnig processor. Det är ju ändå där vi hamnar om man skall köpa processor med en viss budget, antingen får man köpa en lägre klockad quad eller en högre klockad tvåkärnig processor.

Om vi kastar ett öga på det här testet:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5870-...

Om vi sedan ser till upplösningen 1920x1200, som är en vanlig upplösning i dagsläget och särskilt då om man kör high-end kort som HD5870. Jämför då gamla core2duo (är väl närmast jämförbar med Phenom II x2) med Phenom II x4. Vad vi vill se i ett vältrådat spel är att den fyrkärniga processorn presterar bättre i vid en lägre frekvens än vad den tvåkärniga gör vid en högre frekvens. Jag tycker inte riktigt att jag ser detta i en majoritet av spelen.

Detta är en test med HD5870, med sämre grafikkort minskar skillnaderna mellan processorerna, då grafikkortet kommer att begränsa FPS tidigare.
Dessutom var det ju Athlon II x4 vs Phenom II x2 som det närmast gällde att välja mellan och Athlon II har ju mindre cache och därmed sämre prestanda i spel än Phenom II.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

men faktum kvarstår att många nya spel drar stor nytta av en quadcore processor framför en dual, och fler kommer det bli.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

samma klock, bara 2vs4 kärnor.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
men faktum kvarstår att många nya spel drar stor nytta av en quadcore processor framför en dual, och fler kommer det bli.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

samma klock, bara 2vs4 kärnor.

Klart det blir bättre om man har samma klock men fler kärnor.

Men det fungerar ju inte riktigt om man ska ligga på samma budget, eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är ju ändå där vi hamnar om man skall köpa processor med en viss budget, antingen får man köpa en lägre klockad quad eller en högre klockad tvåkärnig processor.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
men faktum kvarstår att många nya spel drar stor nytta av en quadcore processor framför en dual, och fler kommer det bli.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

samma klock, bara 2vs4 kärnor.

Jomenvisst, har man valet att få en fyrkärnig på samma arkitektur, med lika mycket cache, med samma klockfrekvens och till samma pris som en tvåkärnig, så visst tar man den fyrkärniga. Det vore korkat att göra annorlunda.

Men det var ju inte fallet här, utan frågan var om man skall köpa en fyrkärnig med lägre klockfrekvens och mindre cache, eller en tvåkärnig med högre klockfrekvens och cache. (Phenom II x2 vs Athlon II x3/x4)

Då den tvåkärniga processorn är högre klockad i originalfrekvens och dessutom överklockar högre än quaden och har mer cacheminne, och därmed behåller skillnaden även maxklockad, så blir valet betänkligt mycket svårare.

För att den fyrkärniga processorn nu skall prestera bättre i spel, så krävs det att spelen är riktigt bra på att utnyttja fyra kärnor (och det är inte så många spel i dagsläget).

Personligen skulle jag tagit Quad ändå, men det är för att jag även gör annat än spelar och därmed har större nytta av de fyra kärnorna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

men det var väl ändå inte detta som trådskaparen undrar över? han undrar om det är värt att snåla in på en Dual till sin framtida spelrigg. svaret är NEJ! står ingenting om nån jävla budget överhuvudtaget.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
men det var väl ändå inte detta som trådskaparen undrar över? han undrar om det är värt att snåla in på en Dual till sin framtida spelrigg. svaret är NEJ! står ingenting om nån jävla budget överhuvudtaget.

Jamen herregud, om det är valet mellan en tvåkärnig och en fyrkärnig i samma arkitektur, med samma cache osv och prisskillnaden inte spelar någon roll, så behöver man väl knappast skapa en omröstning för att besluta sig.

Det är ju så självklart att t.o.m. min datorallergiska morsa skulle kunna säga att man skall ta den fyrkärniga.

För i stort sett alla som står i valet och kvalet spelar självklart priset roll.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag köpte min 965 x4 3,4 ghz för 945 kr så ibland är det tillbud om man har tur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jamen herregud, om det är valet mellan en tvåkärnig och en fyrkärnig i samma arkitektur, med samma cache osv och prisskillnaden inte spelar någon roll, så behöver man väl knappast skapa en omröstning för att besluta sig.

Det är ju så självklart att t.o.m. min datorallergiska morsa skulle kunna säga att man skall ta den fyrkärniga.

För i stort sett alla som står i valet och kvalet spelar självklart priset roll.

amen shiet!

läste du ens vad jag skrev? eller har du läst vad trådskaparen efterfrågar?

han undrar om det är värt att köpa en jävla quadcoreprocessor för att spela nya spel ( och då förmodligen kommande titlar också....) eller om det är bortkastade pengar.

vad detta har med ditt snack om cache, klock, osv vet jag inte.. men oavsett vad, så kommer 4 kärnigt instormande, och spelen kommer optimeras mer och mer efter 4 kärnor. sanna mina ord!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är ju så självklart att t.o.m. min datorallergiska morsa skulle kunna säga att man skall ta den fyrkärniga.

Är du säker? Kärnfria vindruvor är alltid lite lättare att äta än dom med kärnor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Visst stöder många spel 4 kärnor, men gör de det på ett bra sätt? Med bra sätt menar jag att spelet fungerar bättre med en lägre klockad quad än med en högre klockad tvåkärnig processor. Det är ju ändå där vi hamnar om man skall köpa processor med en viss budget, antingen får man köpa en lägre klockad quad eller en högre klockad tvåkärnig processor.

Om vi kastar ett öga på det här testet:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5870-...

Om vi sedan ser till upplösningen 1920x1200, som är en vanlig upplösning i dagsläget och särskilt då om man kör high-end kort som HD5870. Jämför då gamla core2duo (är väl närmast jämförbar med Phenom II x2) med Phenom II x4. Vad vi vill se i ett vältrådat spel är att den fyrkärniga processorn presterar bättre i vid en lägre frekvens än vad den tvåkärniga gör vid en högre frekvens. Jag tycker inte riktigt att jag ser detta i en majoritet av spelen.

Detta är en test med HD5870, med sämre grafikkort minskar skillnaderna mellan processorerna, då grafikkortet kommer att begränsa FPS tidigare.
Dessutom var det ju Athlon II x4 vs Phenom II x2 som det närmast gällde att välja mellan och Athlon II har ju mindre cache och därmed sämre prestanda i spel än Phenom II.

Du har helt rätt. Dom flesta spel har dåligt stöd för flera kärnor. Men utvecklingen går framåt och nya spel har bättre och bättre stöd för fler kärnor, så köper han sig en dual idag kommer han inte kunna njuta av dom nya spelen som kommer under 2010.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
amen shiet!

läste du ens vad jag skrev? eller har du läst vad trådskaparen efterfrågar?

han undrar om det är värt att köpa en jävla quadcoreprocessor för att spela nya spel ( och då förmodligen kommande titlar också....) eller om det är bortkastade pengar.

vad detta har med ditt snack om cache, klock, osv vet jag inte.. men oavsett vad, så kommer 4 kärnigt instormande, och spelen kommer optimeras mer och mer efter 4 kärnor. sanna mina ord!

Trådskaparen har fått rekommendationer av både tvåkärniga och fyrkärniga processorer och undrar vad han skall välja till spel.

Om budgeten inte spelar roll, så skall han självklart ta den bästa fyrkärniga processor han kan (vilket väl är Core i7 975 Extreme eller något sådant). Men då är ju själva frågan stendöd och jag kan inte se någon anledning för någon att rekommendera en tvåkärnig processor över en fyrkärnig.

Följdakligen måste priset spela roll. Då bör man påpeka att de billiga fyrkärniga Athlon II processorerna har lägre klockfrekvens och cache än de tvåkärniga Phenom II i ungefär samma prisklass (vilket båda försämrar spelprestandan och då blir frågan om de två extra kärnorna kompenserar för det prestandatappet).

Man kan även peka på det faktum att processorn kommer att spela mindre roll om man kör med ett klent grafikkort, då grafikkortet kommer att begränsa prestandan och inte processorn, i många spel för de flesta processorer (som inte är riktigt klena).
Även om man kör med ett lite bättre grafikkort, så minskar skillnaden mellan processorerna om man kör i höga upplösningar och hög grafikkvalitet med AA/AF. Detta återigen för att grafikkortet begränsar prestandan innan processorn.

Om man över huvud taget överväger tvåkärniga AMD-processorer, så innebär det att man inte vill lägga mer än en tusenlapp på processor (alternativt frågar sig om det är värt att lägga till några hundra för en fyrkärnig processor).

I det läget så är jämförelsen av Athlon II x4 och Phenom II x2 tämligen relevant, eftersom den enda fyrkärniga du kan få för strax under tusenlappen, är just Athlon II x4 och den bästa tvåkärniga processor du kan få är Phenom II 555 och den ligger i just den prisklassen. (om man nu inte räknar med intels nya tvåkärniga i3-processorer)

Har man en 500-700kr till och gärna spenderar dem, så hugger man till på en Phenom II 945/955/965. Har man ännu mer pengar så kan man börja snegla på i5/i7. Men då kan man återigen fråga sig om prisskillnaden är värd det (om inte priset spelar någon roll, så får du bäst prestanda med i7).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Jag köpte min 965 x4 3,4 ghz för 945 kr så ibland är det tillbud om man har tur.

samma här=)