Permalänk
Medlem

Amd vs Intel i spel?

Tja undrar vilket som ger bäst prestanda per krona i spel. Om man kör med ett Hd5850. Räcker en amd phenom II x4 925 för att inte strypa kortet? Eller är det värt att lägga runt 1000kr extra för ett I5-system?
Alltid tyckt att amd ger bäst grejer för pengen medan Intel köper man om man behöver bättre saker än amds värsting. Stämmer denna uppfattningen?=)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Re: Amd vs Intel i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Tja undrar vilket som ger bäst prestanda per krona i spel. Om man kör med ett Hd5850. Räcker en amd phenom II x4 925 för att inte strypa kortet? Eller är det värt att lägga runt 1000kr extra för ett I5-system?
Alltid tyckt att amd ger bäst grejer för pengen medan Intel köper man om man behöver bättre saker än amds värsting. Stämmer denna uppfattningen?=)

Det beror ju på vad du tänkt köra i för upplösning och om du kör med AA/AF. X-bit labs gjorde en liten skalningstest med HD5870:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5870-...

Tittar man i det testet, så är det väldigt små skillnader mellan Phenom II 925 och Phenom II 965 i 1920x1200, särskilt då AA/AF sätts på (grafikkortet begränsar prestanda före CPU). Föjdaktligen borde det vara ännu mindre skillnader om man kör HD5850.
Kör du i lägre upplösning så blir skillnaden lite större, men för det mesta är den inte stor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Ja, en phenom II x4 925 räcker för att inte strypa kortet :):)

Permalänk
Medlem

jaa ska du ha datorn till att spela och har en tajt budget så kör på 925

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DEa1335
Intel är nog lite mer kvalitet och man får vad man betalar för. Amd är visserligen bra men Processorjätten intel vinner 10 gånger av 10

Vinner i vilken tävling? Orimliga prisers trofé kanske, men inte mer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DEa1335
Intel är nog lite mer kvalitet och man får vad man betalar för. Amd är visserligen bra men Processorjätten intel vinner 10 gånger av 10

Och det har med saken att göra för att...?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DEa1335
Intel är nog lite mer kvalitet och man får vad man betalar för. Amd är visserligen bra men Processorjätten intel vinner 10 gånger av 10

Nej kvaliteten är inte direkt något skäl till att ta varken den ena eller den andra. Båda tillverkarna gör stabila och hållbara processorer.

Däremot ligger Intel bäst till prestandamässigt och prestanda/klockcykel med sina senaste alster. AMD konkurrerar med mycket bra prissatta processorer i budget/mellanklassegmentet och då främst tre- och fyrakärniga processorer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Okej later fint. Koper man en processor for under 1600kr ska man ta amd alltsa. Och behover man mer prestanda an amds varsting far man ga over till intel

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Okej later fint. Koper man en processor for under 1600kr ska man ta amd alltsa. Och behover man mer prestanda an amds varsting far man ga over till intel

Japp, Intel har i5 om man har råd med det men under det så är det nästan amd som är valet. Dock har jag inte så stor koll på i3, någon som har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Japp, Intel har i5 om man har råd med det men under det så är det nästan amd som är valet. Dock har jag inte så stor koll på i3, någon som har?

Clarkdale är främst för budgetsegmentet. Integrerad grafikkrets och låg strömförbrukning. Tror även att en stor del av dessa kommer vara dual core(?) vilket gör den till en värdig motståndare till typ Turion 2.

Hur som helst. Tror i3 kommer vara starkt i sitt segment, men det är inget segment jag skulle köpa AMD i hur som. Intel har sina Atom och snart Clarkdale vilket blåser bort all konkurens där. Däremot skulle jag köpt en P2:a i klassen omkring 1500-2500 alla dagar i veckan.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Intel är nog lite mer kvalitet och man får vad man betalar för. Amd är visserligen bra men Processorjätten intel vinner 10 gånger av 10.

Tycker man borde få varningar och tillslut avstäning om man skriver sån här vilseledande och onödiga inlägg.

Kör på en amd 925, kommer leverera den prestanda du behöver för ditt 5850 kort. kan du klocka kommer den defenitivt räcka till.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Clarkdale är främst för budgetsegmentet. Integrerad grafikkrets och låg strömförbrukning. Tror även att en stor del av dessa kommer vara dual core(?) vilket gör den till en värdig motståndare till typ Turion 2.

Hur som helst. Tror i3 kommer vara starkt i sitt segment, men det är inget segment jag skulle köpa AMD i hur som. Intel har sina Atom och snart Clarkdale vilket blåser bort all konkurens där. Däremot skulle jag köpt en P2:a i klassen omkring 1500-2500 alla dagar i veckan.

mvh

Hmm okay jag trodde i3 var likvärdig med typ x3 720 eller liknande. Men nu vet jag bättre

Permalänk
Medlem

Kan säga så här, jag har en i3 i min "landator" den är sjukt rolig att klocka osvosv. men den presterar inte något vidare eftersom minneskontrollen inte är i cpu:n. Det gör att cpu:n upplevs som seg ibland. Så köp AMD om du ska spela. (i den prisklassen ofc). Misstolka mig inte, det är en okej processor men man kan få mycket bättre för några hundralappar mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Clarkdale är främst för budgetsegmentet. Integrerad grafikkrets och låg strömförbrukning. Tror även att en stor del av dessa kommer vara dual core(?) vilket gör den till en värdig motståndare till typ Turion 2.

Hur som helst. Tror i3 kommer vara starkt i sitt segment, men det är inget segment jag skulle köpa AMD i hur som. Intel har sina Atom och snart Clarkdale vilket blåser bort all konkurens där. Däremot skulle jag köpt en P2:a i klassen omkring 1500-2500 alla dagar i veckan.

mvh

Nja, det är snarare så att Clarksdale i3 530 är konkurrent till Phenom II 555 och Athlon II 630 rent prestandamässigt (och mer eller mindre prismässigt).
i3 är en tvåkärnig processor med hyperthreading. I fåtrådiga applikationer så verkar den prestera riktigt bra och utpresterar både Phenom II 550 och Athlon II 630. I minnesintensiva applikationer har AMD-processorerna ett visst övertag. I spel så verkar det som i3 530 har en edge över Phenom II 555 för det mesta (hyperthreadingen hjälper till i spel som stöder fler kärnor än två), medan Athlon II 630 presterar bättre i spel som är riktigt bra trådade, men sämre i spel som inte kräver mer än två processorer.

I applikationer med riktigt bra stöd för fyra kärnor, verkar Athlon II 630 komma ut som segrare, eftersom dess äkta fyra kärnor presterar bättre i flertrådade applikationer än core i3 530:s virtuella kärnor.

En kul detalj med i3 530 är ju att gpu och CPU sitter i samma processor, vilket gör den lämpad för en HTPC, den inbyggda GPU'n stöder HD-avkodning och totalt sett drar plattformen lite effekt. (TDP för processorn är ju både för CPU och GPU tillsammans).

i5 Clarksdale är i stort sett samma sak, fast med högre klockfrekvenser och turbo (och överdrivet högt pris).

Arrendale är motsvarande processor som lanseras för bärbara datorer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

http://www.tomshardware.co.uk/forum/272741-10-truth-phenom
så ser det ut i verkligheten så priset avgör väl

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Arrendale är motsvarande processor som lanseras för bärbara datorer.

Är inte Arrendale en typ fisgammal C2D? typ 4xxx-serien?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Är inte Arrendale en typ fisgammal C2D? typ 4xxx-serien?

Nix, du tänker på Allendale.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nix, du tänker på Allendale.

Oj, my bad! Blev lite knas i hjärnan

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Tja undrar vilket som ger bäst prestanda per krona i spel. Om man kör med ett Hd5850. Räcker en amd phenom II x4 925 för att inte strypa kortet? Eller är det värt att lägga runt 1000kr extra för ett I5-system?
Alltid tyckt att amd ger bäst grejer för pengen medan Intel köper man om man behöver bättre saker än amds värsting. Stämmer denna uppfattningen?=)

amd rockar i spel.
dagens prollar är så pass bra om man köper 3/4 kärnor oavsett märke.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)