Permalänk
Medlem

Köpa säng, vad och var?

Hej!
Jag tänkte köpa en säng. Har senaste 3 åren sovit på en jättegammal, hård 120-säng eller en extremt obekväm bäddsoffa. Inte vart så kräsen med det men nu hade det varit gött med något bekvämare.

Vill ha cirka 120 cm, för det funkar om man skulle vara två och tar inte så extremt stor plats i anspråk.

Nu surfade jag in på IKEA och kikade, där fick man ställa in kroppsform, hur man somnar och massa annat jox och så fick man lite alternativ.
Har faktiskt ingen aning om skillnaden på resårbotten, polyeter eller latex. De kan ha memoryfoam, zoner och annat spännande.

Orkar någon reda ut?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Finns bara ett riktigt sätt att ta reda på vilken säng man ska ha av alla 120 som är ute på marknaden, och det är att testa dem. IKEA är ju enkelt, bara gå ditt och ligg. Begagnat, beställningar och dylikt är ju värdelöst svårt och vill man satsa på en säng man tänkt ska hålla resterande biten av livet så är det egentligen bara det dyrare alternativet som gäller dvs skippa begagnat och sånt och åka iväg till typ Sova eller annat varuhus med typer som hästens eller annat som håller och håller på ett bra sätt.

Har själv en hästens som jag fått av mor och som jag i stort sett alltid haft. Den är idag som den var igår, något hård och ganska enkel. Grejen är att den verkar aldrig slitas på ett negativt sätt, snarare att den blir mer säng med tiden, men det kan vara jag också.

Ta tid på dig att hitta en säng du tycker om, ifall du nu planerar att införskaffa _Sängen_ du kommer få utdelning på. Fråga runt på varuhus, de vet ibland vad de talar om, och verkligen testa.

IKEA duger, men i stort sett bara till att sova i de första åren, säger jag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

http://www.kungsangen.com/
Dom ska ha riktigt bra sängar. Har en kompis som köpte sin där, otroligt skön att ligga i.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Kungsängen "Karl" 120-säng i somras och jag är jättenöjd med den, den var inte speciellt dyr heller.
Förut hade jag en Ikea-säng och med den hade jag ofta en lättare värk i ryggen när jag vaknade.
http://www.kungsangen.com/sortiment/sangar/basic/karl-1.html

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Ikea-säng på 120cm som gick på ca 5k. Sovit i den nu i ett år och tycker den är helt underbar. Hade som du också en gammal utsliten säng.

Har man råd att köpa något kvalitetsmärke så tycker jag att man ska göra det då alla i princip är nöjda med sina sängar lång tid framöver.

Har man inte världens bästa ekonomi just nu så ser jag inget fel i att köpa en ikea-säng som håller en 5-6 år åtminstonne och kanske senare köpa på sig en dyrare säng som kommer hålla större delen av resten av livet.

Försök undvika ikeas sängramar dock - min trillade isär efter ett år! :). Skulle ha köpt vanliga sängben istället om jag skulle göra om köpet idag.

Glöm inte en ordentligt tjock och härlig bäddmadrass heller!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl

Försök undvika ikeas sängramar dock - min trillade isär efter ett år! :). Skulle ha köpt vanliga sängben istället om jag skulle göra om köpet idag.

Det är ett problem när man är vild i sängen, helt klart.
Därför rekommenderar jag alla att spänna fast sina sängar mellan två föremål så sängen inte gungar så mycket vid hård aktivitet!

Min är intryckt mellan bokhyllan och en vägg
Dock måste man se till att sängen inte slår mot väggen vilken kan innebära att det erotiska dunkandet sprider sig i hela huset/lägenheterna.

Permalänk
Medlem

Köp något billigt på ikea som känns okej. Det kan nog vara idé att köpa en hyffsad bäddmadrass dock. Du sover inte bättre i en dyrare säng.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte säng på Jysk. Gick på typ 2,5k och är helt underbar, då var det inkl. bäddmadrass.

Permalänk
Medlem

Tänk på vad som sägs 1:17 och fram till 1:52, true, true!
http://www.youtube.com/watch?v=si2Xwsn7pME

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Sen jag skaffa emin vattensäng så skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaka till en "vanlig" säng igen. Däremot skulle jag gärna uppgradera till en lite "modernare "softside med bättre dämpning.

Alla gillar inte vattensäng men jag rekommenderar det verkligen. Har man dålig rygg som jag har så är det suveränt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag har en Viking Viktoria säng, den är så underbar så det inte är sant. Nackdelen är ju dock priset som ligger på 18k för en ställbar 90 säng som jag har, vågar inte säga vad den som är 120 kostar.

Där väljer du vilken hårdhet på själva sängen man vill ha och därefter hårdhet på madrass vilket passar nästan alla människor.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Köpte själv en säng från Kungsängen i somras när de hade 40% rabatt på sängar och 30% på tillbehör. Har en 120cm Gustav (medelfast) och en bäddmaddrass Charlotte. Hade en 90cm säng från Jysk innan, dock utan bäddmadrass, och troligen är det bäddmadrassen som gör störst nytta, men skillnaden är enorm.

Och fy fan för 90cm, 120cm borde vara lagstadgat minimum!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Köp något billigt på ikea som känns okej. Det kan nog vara idé att köpa en hyffsad bäddmadrass dock. Du sover inte bättre i en dyrare säng.

Håller nog med dig till stor del. Däremot är det skillnad på livslängden.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag behöver nog en ny säng känner jag, har en billig Ikea som har något år på nacken dock ska jag först köpa mig en härlig latex bäddmadrass när jag scanat av marknaden, just nu ligger Ikea närmast då dom har en med 3cm latexkärna för runt 1500kr om ingen annan har bra förslag? max 2000kr.

Btw är Hilding något att ha? Känner nämligen en som säljer sånt och då kanske man får inköpspris vilket är nice.

Permalänk
Medlem

Är bäddmadrasser i latex för våta lekar eller finns det något annat syfte?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Är bäddmadrasser i latex för våta lekar eller finns det något annat syfte?

latex/naturlatex ska tydligen vara stadigare och ha en bättre livslängd enligt butikspersonalen på dom ställena jag varit på, dom är dyrare jämfört med en liknande skum så länge man inte köper Tempur eller liknande.

Min rygg är förstörd känner jag, funderar ärligt på att köpa en fet spånskiva å lägga en bäddmadrass på, behöver en stenhård säng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
latex/naturlatex ska tydligen vara stadigare och ha en bättre livslängd enligt butikspersonalen på dom ställena jag varit på, dom är dyrare jämfört med en liknande skum så länge man inte köper Tempur eller liknande.

Min rygg är förstörd känner jag, funderar ärligt på att köpa en fet spånskiva å lägga en bäddmadrass på, behöver en stenhård säng.

Aha, då var jag helt ute och cyklade :).
Latex kopplar jag till gummi och därmed luftmadrass, och mina erfarenheter av att sova på luftmadrasser är att det inte andas så att säga... men jag gissar att det inte är att jämföra Jag får helt enkelt undersöka detta nästa gång jag är i närheten av en sängbutik.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Aha, då var jag helt ute och cyklade :).
Latex kopplar jag till gummi och därmed luftmadrass, och mina erfarenheter av att sova på luftmadrasser är att det inte andas så att säga... men jag gissar att det inte är att jämföra Jag får helt enkelt undersöka detta nästa gång jag är i närheten av en sängbutik.

Jag har också dåliga erfarenheter av gummi speciellt budget varianter av dom där extra stora när man varit på läger, inte nog med att man sov som en invalid så vaknade man som en och sen får en del för sig att tappa ur luften...skönt att börja blåsa mitt i natten

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10152516

"Ett 3 cm tjockt lager latex ger goda tryckavlastande egenskaper som får din kropp att slappna av ordentligt.
Latexkonstruktionen ger ventilation och ett behagligt sovklimat."
Ser bra ut på pappret iaf hehe.

Permalänk
Medlem

IKEA borde man inte köpa hos då de struntar i oss lite längre personer. De har endast sängar i 200 cm längd vilket faktiskt ställer till problem för de flesta manliga kunderna då man skall ha en säng som är 20 cm längre än vad man själv är!

Jag ska också köpa ny säng och är förvisad till andra dyrare märken eftersom IKEA struntar i oss normallånga och långa människor.

Edit: med tanke på att medellängden för vuxna svenska män är c:a 180 cm kan man säga att samtliga vuxna svenska män som är LÄNGRE än medellängden bör köpa säng någon annanstans än på IKEA! Skandal.

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____149797.aspx

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Alltså, att spara in på sängen är bara skitsnack, sedan om man känner sig nöjd med IKEA så är det en helt annan sak. Talar man säng så ska man gärna undvika att blanda in ekonomi. Du kommer trots allt att spendera RÄTT så mycket tid i den, så det bör vara grejer du gillar.

Personligen tycker jag att Kungsängen verkar vara schyst bang for the buck. Något slags mellanting mellan IKEA och mer exklusiva tillverkare. Hästens är ju givetvis nice och jag skulle även rekommendera dig att prova sådana tillverkares sängar. Min erfarenhet av IKEA är dålig kvalité och dåliga materialval, men det är ju givetvis något som kan ha förändrats.

Som någon sade tidigare i tråden så är det helt enkelt bara att åka ut och prova massvis med olika modeller tills du hittar din favorit.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Jag är nöjd med min Jensen, 120x210 cm kommer dock inte ihåg vilken modell det blev, tror det var Diplomat. Kanske lite för mjuk men annars perfekt, kändes jävligt bra i butiken, men kanske skulle provat flera gånger. Så om jag skulle beställa ny säng så skulle jag prova flera gånger för att verkligen vara säker på att jag valde rätt hårdhet. Det är trots allt endel pengar och tid man lägger/ligger i en säng så varför inte satsa på något lite bättre. Men om man lägger 4k på en Ikea kan man dock byta ut den 3 till 4 gånger innan man har betalt en jensen i den lite mer exklusiva klassen

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Och fy fan för 90cm, 120cm borde vara lagstadgat minimum!

Ja, definitivt. Fast det värsta är ju längden, som är i princip samma överallt... Sängar idag är alldeles för korta! Jag är bara 1,91 meter, men man vill ju ha lite plats för kudden, armarna och fötterna... Så oerhört vidrigt med korta sängar. Alla sängar borde vara minst tio centimeter längre. Av hänsyn till ädla människor kring tvåmeterssträcket, gärna tjugo.

Förstår inte att sängar ska vara så oerhört dyra om de ska vara bra. Har själv en billig ikeasäng med ikea-bäddmadrass+sängbotten, och det är nog det största felköp jag gjort i hela mitt liv. Sängen gick sönder efter två veckor och bäddmadrassen lyckas på något konstigt sätt vrida sig i mitten, dessutom suger den åt sig vansinniga mängder damm.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag funderar över en "Hästens" säng alltså.

Visa signatur

Apple Mac Mini