IBM lanserar åttakärniga Power 7

Permalänk
Melding Plague

IBM lanserar åttakärniga Power 7

Ökad beräkningskraft och lägre strömförbrukning är några av fördelarna med IBM:s nya Power 7-processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

16 petaflops - sug på den

Permalänk
Medlem

tuff:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Folding på den vore nice bortsett från elräkningen

Visa signatur
Permalänk

Något för PS4 kanske?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Wait for it...
Wait for it!

Klarar den Crysis?

Permalänk

Brutal dator. Undra vad totalkostnaden blir

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Folding på den vore nice bortsett från elräkningen

Ni får hålla koll på topplistan, vore lite misstänksamt om University of Illinois börjar klättra snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Wait for it...
Wait for it!

Klarar den Crysis?

Min tanke precis.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vad behövs den till på ett universitet till?, förstår om utvecklingen skulle varit där, men inte en klar superdator.

Sedan hur mycket är en petaflpos?, vet ju att peta är tusen tera, men flops?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Vad behövs den till på ett universitet till?, förstår om utvecklingen skulle varit där, men inte en klar superdator.

Sedan hur mycket är en petaflpos?, vet ju att peta är tusen tera, men flops?

Beräkningar per sekund om jag inte misstar mej...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Vad behövs den till på ett universitet till?, förstår om utvecklingen skulle varit där, men inte en klar superdator.

Sedan hur mycket är en petaflpos?, vet ju att peta är tusen tera, men flops?

Floating point operations per second

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Wait for it...
Wait for it!

Klarar den Crysis?

Nope, fel arkitektur.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Casemod-mästare
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Vad behövs den till på ett universitet till?

Superdatorer används till bland annat meteorologiska uträkningar, simuleringar av fysik, aerodynamik och även medicinsk forskning (se: folding).
Många stora universitet har superdatorer, och det är inte så konstigt eftersom det är just universiteten som producerar de största antalen vetenskapliga genombrott i världen och inte privata företag som många tror.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk

DO WANT

gief naooo

Permalänk
Medlem

16384 CPUer ger 16petaflops..

En R800 (ATI Radeon 5870) ger ca 3TFlops.. -> ~5300 st för 16petaflops.. GO AMD!

http://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Wait for it...
Wait for it!

Klarar den Crysis?

Nej den skitkoden kan nog ingen dator rendera bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Ni får hålla koll på topplistan, vore lite misstänksamt om University of Illinois börjar klättra snabbt.

Klart som korvspad att det är en konspiration och att de lyckats få ut en massa pengar till forskningen (läs: för att kunna inta top 10 på f@h, knappast någon slump att detta händer så kort efter a3 ).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Vad behövs den till på ett universitet till?, förstår om utvecklingen skulle varit där, men inte en klar superdator.

Sedan hur mycket är en petaflpos?, vet ju att peta är tusen tera, men flops?

Enligt dig ska forskare på olika universitet använda sig av miniräknare istället...??

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
16384 CPUer ger 16petaflops..

En R800 (ATI Radeon 5870) ger ca 3TFlops.. -> ~5300 st för 16petaflops.. GO AMD!

http://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS

Processorer mäts inte i Single Precision (32bit) som grafikkort har gjorts och ofta gör. Processorer mäts i Double Presision (64bit) alltså dubbelt så många bitar villket ger många gånger noggrannare precision på flyttal vilket dom flesta anser vara ett måste.

544 GigaFLOPS Ligger ett HD5870 på i Double precision.
Sedan hur många GPGPU applikationer ser du? En GPGPU kan fortfarande inte köra mer generell kod utan fungerar endast vettigt på data som går att köra parallellt i stor skala och den kräver fortfarande en CPu upptill då den inte kan arbeta självständigt.
Det körs tusentals trådar pär GPU istället för som på Power 7 64st trådar på en CPU för det ska skala maximalt.

En Power 7 processor ligger på 976Gflops i så fall om man ska tro specefikationerana på Superdatorn lika snabb som ett HD5890 på dubble precision flyttal och allt på ett chip. Men sällan en superdator skalar linjärt med antalet processorer så det kan mycket väl vara snabbare ändå.

En i7 920 ligger på 44GFLOPS enligt intels datablad så Power 7 är minst sagt imponerande om specifikationerna stämmer.

Så med andra ord bör denna Power 7 processorn krossa ditt HD5870 totalt och vara betydligt mer användarvänlig också än vad en GPGPU är.

Dessutom lär den kostar flera tiotusentals kronor pär exemplar exklusive moderkort, minne och extrem kylningsutrustning som tillkommer. Lär bli vattenkyld det har IBM kört med innan på Power processorerna.

Så fundera en gång till nästa gång. Detta är igen leksak jämfört med HD5870.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Wait for it...
Wait for it!

Klarar den Crysis?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Min tanke precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Nope, fel arkitektur.

Frågan är faktiskt:

Maxar den crysis?

Permalänk
Medlem

Varje CPU i Blue Water kommer bestå av en MCM (multi Chip Module) med 4st 8 kärniga Power 7 chip. en MCM räknas som en CPU eller en CPU node. I princip samma teknik Intel använder för sina Core 2 Quades med 2 eller fler kisle chip i samma förpackning.

MCM Baserad CPU typiskt för extrema superdatorer.

Power 7 ligger på 33.12Glfops pär kärna eller 264.96 GFLOPS per chip
4 av dessa monster på 4Ghz+ kommer sitta i varje MCM och kommer vara vattenkylda med över 1Tflops kapacitet.

32 kärniga Power 7 som kommer återfinnas i Blue Water med 4st 8 kärniga chip integrerade i en MCM och med switch chip på baksidan för kommunikation.

Varje 8 kärniga chip är 567mm2 så släng dig i väggen Fermi

Mer läsvärt.
http://www.linkroll.com/Hardware-Computers-and-Technology--23...
http://www.theregister.co.uk/2009/11/27/ibm_power7_hpc_server...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Enligt dig ska forskare på olika universitet använda sig av miniräknare istället...??

Räknar du "vanliga" datorer som miniräknare så var det min ursprungliga tanke. Trodde en vanlig dator klarade nästintill alla beräkningar som kan nyttjas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Räknar du "vanliga" datorer som miniräknare så var det min ursprungliga tanke. Trodde en vanlig dator klarade nästintill alla beräkningar som kan nyttjas.

Ja, det gör dom. Om man har några år på sig...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Räknar du "vanliga" datorer som miniräknare så var det min ursprungliga tanke. Trodde en vanlig dator klarade nästintill alla beräkningar som kan nyttjas.

Jo, drömma går också... sätt dig ner och försök göra storskaliga beräkningar inom metrologi eller uppkomster av svarta hål inom astronomi med hjälp av en vanlig hemmadator och kom tillbaka om 4 år.

Permalänk
Medlem

"I jämförelse med föregångaren lovar IBM att Power 7 är 70 procent strömsnålare och ändå kan leverera större beräkningskraft."

Det går ju i helt rätt riktning. 70% mindre strömförbrukning är ju otroligt bra. Intel och AMD: för h_e visa upp liknande

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Räknar du "vanliga" datorer som miniräknare så var det min ursprungliga tanke. Trodde en vanlig dator klarade nästintill alla beräkningar som kan nyttjas.

Hehehe du borde nog läsa på lite först innan du slänger ur dig sådana påståenden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Räknar du "vanliga" datorer som miniräknare så var det min ursprungliga tanke. Trodde en vanlig dator klarade nästintill alla beräkningar som kan nyttjas.

Och du tänkte dig att superdatorer bara skulle användas för vad? Universitet och forskningsanstalter är själva bevekelsegrunden för superdatorer, vad annars? Sedan använder de givetvis persondatorer och miniräknare också, rätt applikation för rätt sak.

Edit: Du har rätt i att en generell dator i princip kan göra precis samma sak som en annan generell, oavsett om det är en programmerbar miniräknare eller ett superkluster. Det är bara en fråga om tid (och minnesmängd). Det är det som avses med turingkompletthet eller turingfullständighet som är en ovanligare men trevligare svensk term.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Till er som snackar om superdatorer. Detta är ingen superdatorprocessor.
Power 7-processorn kommer sitta i IBMs Power Series. Alltså de gamla RS6000 och AS400-maskinerna samt att de sitter väl också i Z Series.

Mid Range, minidator(om man fortfarande kan säga det) och stordator (mainframes). Man använder dem alltså inte för superdatorberäkningar, utan för att tex flytta data mellan databaser, köra massa instanser av aix och linux-maskiner osv. för att tex driva webbservrar, databaser och annat.

Jag kör tex mina P Series-maskiner till Oracle-databaser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen, Tobbe, Nukem & m0rk
...

Se nedan.
Jag skrev inget påstående f.ö, bara vad jag tidigare trott.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Och du tänkte dig att superdatorer bara skulle användas för vad? Universitet och forskningsanstalter är själva bevekelsegrunden för superdatorer, vad annars? Sedan använder de givetvis persondatorer och miniräknare också, rätt applikation för rätt sak.

Edit: Du har rätt i att en generell dator i princip kan göra precis samma sak som en annan generell, oavsett om det är en programmerbar miniräknare eller ett superkluster. Det är bara en fråga om tid (och minnesmängd). Det är det som avses med turingkompletthet eller turingfullständighet som är en ovanligare men trevligare svensk term.

Jag förstod alltså att jag hade fel, jag skrev:
"Räknar du 'vanliga' datorer som miniräknare så var det min ursprungliga tanke. Trodde en vanlig dator klarade nästintill alla beräkningar som kan nyttjas.".
När jag hade fått vad de användes för ändrade jag självklart uppfattning.

Ni behöver inte kommentera det här, efter första svaret fattade jag, nu efter 8 så sitter det ganska bra.