Permalänk
Robot

TrashCase

Har byggt ett chassi i gjutjärn under sommaren -09.

Bygget gick ut på att vara så billigt som möjligt och ta vad jag kunde få tag på gratis, där av namnet i mitt projekt.

Chassit testkördes med en P4 1,8gzh, 768mb ram, 100gb hdd, Nvidia geforce 6600gt (agp)

Men körde även mitt nuvarande system i de chassit i 1månad. i5, 4gb ram, gtx 275, 1tb hdd.

Chassit är byggt av en gammal f.d porche magazine tidnings ställ från Pappas gamla jobb.

Obs, några bilder försvann men chassit är målat med vit hammarlacksfärg.

Besök albumet: TrashCase av Tyran26

Permalänk

fläkten lär ju låta som tusan

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

inget jag skulle vilja ha på mitt skrivbord, dock rolig sak

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk

Varför är fläkten livsfarlig?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Varför är fläkten livsfarlig?

Ganska hög rpm skulle jag nog tro...

Permalänk
Medlem

Gjutjärn?? är sånt man bland annat gjuter brunslok.

det är ju plåt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gjutj%C3%A4rn

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

Gjutjärn fick jag ett roligt skratt av, såg framför mig en moddad gjutjärnskamin.

Det du bygger med är troligtvis 99% valsad stålplåt.
Inte så lätt när man inte har full koll på materialen.

Over and out.

Visa signatur

[i7 920 @4GHz] - [ASUS P6T Deluxe V2] - [HD5870CF] - [CORSAIR 6GB 1866MHZ] - [INTEL X25-M G2] - [Lagringsdiskar 5TB]

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt valfritt Deltaco/ace-chassi för ~300:- ...
Men alla är vi olika, du hade säkert roligare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Varför är fläkten livsfarlig?

Jo kopplade in fläkten till 12v å den gör ju mera än 10k rpm i minuten så att jag höll den riktat mot mig och ja, min tröja åkte in i den jävlen. xD sa cut cut så vare några fina hål i tröjan, dock sitter den inte i då jag inte har hittat några motstånd som klarar av den xD

Sen ang gjutjärn, de är vad de sa till mig när jag fick tidningsstället som den en gång var.

Använder ej chassit mera, just pga att de är sjukt stort och tungt, men de var en kul erfaranhet att bygga man får ju plats med komponenterna alla fall å vattenkylning om man nu vill ha de

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Jag tycker det var fint, hantverksmässigt

Klar tia.

Permalänk
Medlem

härlig fläkt!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandai
Jag tycker det var fint, hantverksmässigt

Klar tia.

Man tackar tackar Vart väll inte helst som jag tänkt mig, men gör man för hand ska de väll se ut lite som om de e just byggt för hand oxå?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

varför 2 fjuttiga 80mm i taket? ett par 200 mm hade sett bättre ut

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag tänkte, var att jag hade mått på 120mm å 80mm när jag gjorde de, men de är mitt chassi lätt att fixa in större fläktar

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Det var ju f*n grymt! Synd bara på fläktgallret i fronten, men man kan ju inte få allt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Jo kopplade in fläkten till 12v å den gör ju mera än 10k rpm i minuten så att jag höll den riktat mot mig och ja, min tröja åkte in i den jävlen. xD sa cut cut så vare några fina hål i tröjan, dock sitter den inte i då jag inte har hittat några motstånd som klarar av den xD

Sen ang gjutjärn, de är vad de sa till mig när jag fick tidningsstället som den en gång var.

Använder ej chassit mera, just pga att de är sjukt stort och tungt, men de var en kul erfaranhet att bygga man får ju plats med komponenterna alla fall å vattenkylning om man nu vill ha de

ha ha fy fan va jag garva ,den lilla fläkten som totalt mördade din tröja. jag överlevde trots allt men nu har jag princip skruvat fast fläkten så den inte ska anfalla min tröja o mig igen.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

finslipa gärna fläkt gallret i fronten. Man ser tydligt att det är ojämt, annars ser det ok ut

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHA

Detta är sjukt nice! 10p, lätt

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
finslipa gärna fläkt gallret i fronten. Man ser tydligt att det är ojämt, annars ser det ok ut

Blir nog ingen slipning då jag inte har rätta verktyg, använde mig av de jag hade i garaget. Finns lite små detaljer att fixa. Men chassit står bara på rummet just nu inte haft tid. Lägger upp nya bilder om de blir något fixande

EDIT: Chassit är målat så att de syns inte är hammarlacksvit.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Riktigt rolig ide och väl utförd (med tanke på verktygen du hade tillgängliga)
skulle rösta 10/10 men musen hoppa på underlaget så det blev en 9/10 :\ nära nog antar jag XD

btw hur mycket flåsar fläkten ^^; lär ju vara full storm där inne XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Jo kopplade in fläkten till 12v å den gör ju mera än 10k rpm i minuten så att jag höll den riktat mot mig och ja, min tröja åkte in i den jävlen. xD sa cut cut så vare några fina hål i tröjan, dock sitter den inte i då jag inte har hittat några motstånd som klarar av den xD

Det borde funka med ett fläktreglage från en gammal bil om det är en bilvärmefläkt. Reglerar utan elektronik om det är riktigt gammalt. Då är det en släpkontakt som flyttas över en tråd lindad kring en keramikplatta eller liknande, steglöst.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Riktigt rolig ide och väl utförd (med tanke på verktygen du hade tillgängliga)
skulle rösta 10/10 men musen hoppa på underlaget så det blev en 9/10 :\ nära nog antar jag XD

btw hur mycket flåsar fläkten ^^; lär ju vara full storm där inne XD

Ja, de e fullt drag därinne, men den låter som f*n så måste hitta något sätt att kunna styra fläkten, har provat flertal bildelar t.ex sjärtvärmereglaget, funkar inte. Kan få att den antingen kör full hastighet lr inte alls.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid testa att dra en vindtunnel ifrån andra sidan av rummet in i burken med fläkten där borta XD

Hade varit grymt mer ghetto med ett 4" flexirör tvärs över rummet eller längs en vägg.

Skämt åsido hoppas du fixar en regulator på något sätt :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt