Rymligare hårddiskar med nytt läshuvud från TDK

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Min första hårddisk var en Seagate ST-506 på hela 5 MB med tillhörande fullängds ISA-kort som kontroller med den svindlande hastigheten av 900k/sek. Är jag SÅ gammal?

Svårt att säga, men din disklösning var i alla fall

Själv började jag på 10 MB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Min första hårddisk var en Seagate ST-506 på hela 5 MB med tillhörande fullängds ISA-kort som kontroller med den svindlande hastigheten av 900k/sek. Är jag SÅ gammal?

Fanns det rörliga delar på ISA-kortet?
Min första disk var på 200Mb.

Den minsta och fungerande jag fortfarande har i ägo är en Quantum Bigfoot 5.25" 2Gb disk, 5400rpm..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Min första hårddisk var en Seagate ST-506 på hela 5 MB med tillhörande fullängds ISA-kort som kontroller med den svindlande hastigheten av 900k/sek. Är jag SÅ gammal?

Är du säker på 900k/sec, låter troligare med 90k/sec. Jag har haft en gammal 80MB RLL disk som kom upp i 80K/sec.

(Du skrev å andra sidan bara "k", menade du Kilobit (Kb) eller Kilobyte (KB)?

Permalänk

Inte mycket till ökning när man behöver 5 stycken skivor för att det ska märkas.

Det hade varit bättre med tystare diskar eller diskar som enklare hade kunnat starta och stanna utan att slitas sönder.

Permalänk
Medlem

problemet med deras (tillverkarna) sätt att räkna är att dom säger
1 mb = 1 000 000 byte, och inte 1 024 000 som det egentligen är om man räknar på samma språk som datorer gör (bas-2 och inte bas-10).

Varför gör dom då detta? Kokurans! Om en tillverkare kan säga dom har en hårdisk på 1MB och räknar i bas-10, dvs 1 000 000 byte och en annan räknar i bas-2 dvs 1 024 000 byte så kommer han få övertag då han kan sälja mindre byte för samma pengar med hjälp av bas-10.
Sen har detta hålt i sig historiskt mest för att man skulle sälja en mindre hårdisk för samma pengar om man plötsligt gick över till bas-2 där då en 1 000 000 byte hårdisk skulle "bara" skulle ha ungefär 976 000byte och då tror kunden att konkurenten har mer plats, när dom egentligen är lika stor (det ser ju snyggare ut och skriva 1 000 000 istället för 976 000).

det finns knep att visa i storleken i windows och osx så att 1 mb = 1 000 000 men då blir det knäpp då en fil oftast har minsta storlek på 4 - 16 (ett kluster) och då blir det endå delat med 1024 (bas-2) nånstans i ledet.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att om man ransakar sig själv och funderar vad som borde vara rätt och vad som egentligen är fel, så kommer man fram till att det är och har alltid varit, så vitt jag har kunskap om, tillverkarnas galenskap att envisas om att använda SI-prefix istället för att vara konsekvent och korrekt i sin kontext att använda Binära prefix.

Så kort och korrekt; 1 byte = 8 bit.
1 KiB = 1024 byte = 8192 bit.

Mest irriterande är att när man gick i gymnasiumet, så lärde dom att 1 kB är 1024 byte, och på så sätt förvirrat en ner i träsket. Rätt hade varit att lära ut korrekt dvs 1 kB = 1000 byte och säga 1KiB för 1024 byte.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jo och vad den egentliga storleken blir i praktiken varierar mellan tillverkare.

Nja, inte så mycket mellan tillverkarna, utan det beror mest på vilket filsystem du väljer. FAT32, NTFS, EXT3 m.fl. kräver olika mycket plats.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo
problemet med deras (tillverkarna) sätt att räkna är att dom säger
1 mb = 1 000 000 byte, och inte 1 024 000 som det egentligen är om man räknar på samma språk som datorer gör (bas-2 och inte bas-10).
........

1MiB = 20^2 byte = 1024^2 byte = 1024*1024 byte = 1048576 byte = 1048576B

Det är märkligt att sådana här diskussioner alltid innehåller ett antal fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo
problemet med deras (tillverkarna) sätt att räkna är att dom säger
1 mb = 1 000 000 byte, och inte 1 024 000 som det egentligen är om man räknar på samma språk som datorer gör (bas-2 och inte bas-10).

Det blir 1 048 575 (2^20) inte 1024 000

Edit:
Skriver för långsamt på kvällen

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Det roliga är att om man ransakar sig själv och funderar vad som borde vara rätt och vad som egentligen är fel, så kommer man fram till att det är och har alltid varit, så vitt jag har kunskap om, tillverkarnas galenskap att envisas om att använda SI-prefix istället för att vara konsekvent och korrekt i sin kontext att använda Binära prefix.

Så kort och korrekt; 1 byte = 8 bit.
1 KiB = 1024 byte = 8192 bit.

Mest irriterande är att när man gick i gymnasiumet, så lärde dom att 1 kB är 1024 byte, och på så sätt förvirrat en ner i träsket. Rätt hade varit att lära ut korrekt dvs 1 kB = 1000 byte och säga 1KiB för 1024 byte.

Eller så är det plågsamt uppenbart att man alltid i alla lägen alltid pratar om 1024 byte i en kB.

De enda som någonsin haft något problem med det är hårddisktillverkarna. Det är och har aldrig varit ett problem utanför deras marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Skönt att man har kommit till en punkt i livet där man köper en ny disk om utrymmet inte räcker till.

Orka gnälla om några GB hit eller dit.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Eller så är det plågsamt uppenbart att man alltid i alla lägen alltid pratar om 1024 byte i en kB.

Duger inte som argument. Det ska vara korrekt och konsist. Och behöver det påpekas att hela tråden är full av missförstånd. Så du har ju fel.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Skönt att man har kommit till en punkt i livet där man köper en ny disk om utrymmet inte räcker till.

Orka gnälla om några GB hit eller dit.

När kommer du till den punkt i livet då du förstår GiB hit eller dit?

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Duger inte som argument. Det ska vara korrekt och konsist. Och behöver det påpekas att hela tråden är full av missförstånd. Så du har ju fel.

Det roliga är att införandet av ett binärt prefix inte löser något utav problemen eller förvirringen - på något plan.

Dessutom. Det är så korrekt och konsist det kan bli. Med undantaget i hårddisktillverkarnas reklamblad. Om något är det nyttigt att folk att förstå att det som står bland specifikationerna ofta bara är ren lögn, den här gången är väl "bara" så missvisande att de gång på gång förlorar stämningar mot sig (trotts det så anser dom uppenbarligen att det är värt att medvetet lura konsumenterna).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Det blir 1 048 575 (2^20) inte 1024 000

Edit:
Skriver för långsamt på kvällen

Jag vill gärna veta hur du får 2 upphöjt till något att sluta på en femma....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrisj
Jag vill gärna veta hur du får 2 upphöjt till något att sluta på en femma....

Han kan alltid skylla på att han tänkte på största talet ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Han kan alltid skylla på att han tänkte på största talet ;).

Det är minsann det största talet som ryms i en 21-bitars signed integer!

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det är minsann det största talet som ryms i en 21-bitars signed integer!

Fast första byten adresseras ju med 0, så totala antalet bytes blir ju ett jämnt tal.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det roliga är att införandet av ett binärt prefix inte löser något utav problemen eller förvirringen - på något plan.

Dessutom. Det är så korrekt och konsist det kan bli. Med undantaget i hårddisktillverkarnas reklamblad. Om något är det nyttigt att folk att förstå att det som står bland specifikationerna ofta bara är ren lögn, den här gången är väl "bara" så missvisande att de gång på gång förlorar stämningar mot sig (trotts det så anser dom uppenbarligen att det är värt att medvetet lura konsumenterna).

Men fortsätt du och använd fel prefix. Svårt att lära gammla hundar att sitta var det.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Men fortsätt du och använd fel prefix. Svårt att lära gammla hundar att sitta var det.

Inte direkt så att jag är ensam. Bortsett från lagringstillverkarna så är det nog ingen som inte räknar binärt bortsett från vid överslagsräkningar. Alla operativsystem och alla program (som inte är helt efterblivna) räknar binärt om det inte uttryckligen står något annat. Ytterst få använder sig av något binärt prefix.

Permalänk
Medlem

Vet inte det, vid angivande av överföringshastighet använder man inte 2 som bas heller

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Vet inte det, vid angivande av överföringshastighet använder man inte 2 som bas heller

^^

Ämnet rörde sig dock om lagring och därmed begränsade jag mig till det.

Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan påstå att dom myglar om kapaciteten direkt, står rätt tydligt i produktspecarna hur mkt dom rymmer. Att en del sen är vana vid att det ska vara 2 som bas är lite kulturkrock var det för mig iaf, men det är svårt att påstå att det är direkt fel att använda SI för prefix.

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Vet inte om man kan påstå att dom myglar om kapaciteten direkt, står rätt tydligt i produktspecarna hur mkt dom rymmer. Att en del sen är vana vid att det ska vara 2 som bas är lite kulturkrock var det för mig iaf, men det är svårt att påstå att det är direkt fel att använda SI för prefix.

Ja, alltså det är ju tekniskt sett inte fel det de skriver på diskarna. Är ju lite samma sak att ISP:erna skriver "Mbit" istället för "MB(yte)".

Fast det finns ju lägen när man verkligen inte är säker på om det är MB eller Mb... Då är det jobbigt.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Vet inte om man kan påstå att dom myglar om kapaciteten direkt, står rätt tydligt i produktspecarna hur mkt dom rymmer. Att en del sen är vana vid att det ska vara 2 som bas är lite kulturkrock var det för mig iaf, men det är svårt att påstå att det är direkt fel att använda SI för prefix.

Det är direkt missvisande.
Felaktigt? Nej. Men uppenbart en medveten strategi att lura konsumenterna.

Inte för att det är unikt med missvisande marknadsföring, men det är ingen anledning att sprida problemet.

Själv hade jag hoppats att det hela skulle vara över med SSD-diskarna, som ändå inte konkurrerar med storleken på samma sätt, men det var kanske lite väl optimistiskt.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr väldigt svårt att förstå varför SI-enheter skulle vara "direkt missvisande". Eller varför en klart angiven kapacitet på disken heller för den delen. Inte för att jag personligen uppskattar förändringen men det är en annan sak

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är direkt missvisande är för att ingen räknar så.¨
Att hårddisktillverkarna måste tala om att de räknar med basen 10 överallt är väl bevis om något för det.

Anledningen till att en klart angiven kapacitet på disken inte räcker är för att konsumenter är korkade och inte läser det finstilta.

Permalänk
Medlem

Aha, SI-enheter är missvisande? Om konsumenterna inte bryr sig om att kolla fakta på tillverkarens hemsida eller ta på sig läsglasögon... tja. Vi säger så

Edit: Formatted capacity 2,000,398 MB. Hur kan det vara otydligt?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Aha, SI-enheter är missvisande? Om konsumenterna inte bryr sig om att kolla fakta på tillverkarens hemsida eller ta på sig läsglasögon... tja. Vi säger så

Edit: Formatted capacity 2,000,398 MB. Hur kan det vara otydligt?

I det här sammanhanget ja.

Det otydliga är att de räknar mes SI-prefix när alla förväntar sig att man ska räkna med basen 2. Att hårddisktillverkarna stämts (och förlorat) då de inte specifierar att de räknar i basen 10 är väl bevis om något på det.

Bara som ex.
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda_7...

Citat:

One gigabyte, or GB, equals one billion bytes and one terabyte, or TB, equals one trillion bytes when referring to hard drive capacity.

Och sådana där texter står det på alla tillverkares sidor - eftersom det annars är otydligt och missvisande (vilket är varför de är tvingade att skriva så).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Har tyvärr väldigt svårt att förstå varför SI-enheter skulle vara "direkt missvisande".

För att i sitt kontext(sammanhang) är det direkt fel att använda SI-prefix då det är bestämt att binära är det korrekta att ange det i, då vi diskuterar lagring i elektronisk form. (Imo punkt slut.)

Visa signatur

okej