Windows 7 populärare än Vista på Steam

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 populärare än Vista på Steam

Trots att Windows 7 endast funnits på marknaden i ett par månader är operativsystemet redan populärare än det tre år gamla Vista, åtminstone bland gamers på speltjänsten Steam.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

konstigt :DD

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att nostalgikerna håller fast vid sina principer och bara nyttjar program och spel från 2000-talets första hälft, eftersom dessa måste vara bättre då den tekniska utvecklingen inte verkar leda någon vart.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Där ser man. Windows 7 är ett lyckat OS. Själv sitter jag ännu med Windows Vista Bussines x64. Har varken ork eller lust dock att köpa Windows 7 då mitt Windows Vista fungerar ypperligt och utan strul.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Jag antar att skribenten menar procentenhet och inte procent? Det gör i detta fallet väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Där ser man. Windows 7 är ett lyckat OS. Själv sitter jag ännu med Windows Vista Bussines x64. Har varken ork eller lust dock att köpa Windows 7 då mitt Windows Vista fungerar ypperligt och utan strul.

Ja dito, enda anledningen till Win7 uppgraderingen var att det bara kostade 100:-
Körde Vista Business x64 från det att det släpptes till i höstas och det har vart det minst krånglande OS:et hittills (Win7 är lite för ungt för slutsatser ännu). Fast jag tycker mig dra mig till minnes att Windows 2000 var inte helt fel det heller...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Det bästa är ju att fler och fler går över till 64-bit system.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Man får väl hoppas att nostalgikerna håller fast vid sina principer och bara nyttjar program och spel från 2000-talets första hälft, eftersom dessa måste vara bättre då den tekniska utvecklingen inte verkar leda någon vart.

japp, kör man fortfarande xp är man motståndare till all utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Det bästa är ju att fler och fler går över till 64-bit system.

Instämmer så att vi får se mer 64-bitars versioner av program och även på spel.

Permalänk
Inaktiv

Fler som kör Vista/7 än som kör XP.
Trevligt att se.

Permalänk

Vista är riktigt kasst tycker jag Kan ha blivit bättre, men vill inte testa skiten igen!

Om XP hade haft stöd för DX 10, 10.1 och 11 så hade jag fortsatt använda det, men använder Windows 7 nu

Och 64-bitar rulez!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Windows 7 64-bitars fungerar ypperligt från start så. Inte långt kvar tills windows 7 64-bitars är mer populärt än Vista 32-bitars

*edit, det är ju redan det

Permalänk
Medlem

välförtjänt! fattar inte varför folk fortfarande hänger kvar på xp

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Vista är riktigt kasst tycker jag Kan ha blivit bättre, men vill inte testa skiten igen!

Om XP hade haft stöd för DX 10, 10.1 och 11 så hade jag fortsatt använda det, men använder Windows 7 nu

Och 64-bitar rulez!

Hmm tycker inte alls Vista är kasst skillnaden mellan Windows 7 och Vista är hårfin. Beror väl kanske på att fler och fler har maskiner som klarar av OS som Vista och Windows 7 nu än vad det var för 3 år sedan. Då tyckte ju dom flesta på det här forumet att man inte skulle köra 64bitars för att det var kasst.. :S

Permalänk

Konstigt, pingar ca 15-20 mer i CS 1.6 med W7 än vad vad jag gjorde när jag körde med Vista. Blir och byta tillbaks..

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Det bästa är ju att fler och fler går över till 64-bit system.

Helt klart. Blev lite förvånad när nyheten inte tog upp det alls. Det är den stora grejen, att gamers väljer Windows 7 64-bit.

Om det fortsätter i samma takt så kommer snart Windows 7 vara helt dominerande. Med tanke på att det inte avmattats utan ökat sen månaden innan.

Dessutom finns det en stor marknad för spel med DX10 och snart DX11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
välförtjänt! fattar inte varför folk fortfarande hänger kvar på xp

Jag kör XP för att det fungerar bättre på min dator än win7 och för att win7 inte innehåller tillräckligt många nyheter för att jag ska uppgradera (nej ett nytt gränssnitt och canel or allow räcker inte riktigt ända fram).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
japp, kör man fortfarande xp är man motståndare till all utveckling.

En negativ utveckling är jag stolt motståndare till.

OnT: Hade förväntat mig att vista skulle ha mer än win7 men det var ju inte speciellt stor skillnad. Bra för världsekonomin att folk uppgraderar och så länge de själva är nöjda så är det väl frid och fröjd.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Bra för världsekonomin att folk uppgraderar och så länge de själva är nöjda så är det väl frid och fröjd. [/B]

Nja, det är väl snarare bra för B Gates & co:s ekonomi när folk uppgraderar sina Microsoftprodukter. De pengarna hade nog gjort mer nytta för världsekonomin någon annanstans.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Konstigt, pingar ca 15-20 mer i CS 1.6 med W7 än vad vad jag gjorde när jag körde med Vista. Blir och byta tillbaks..

Men var god avlid, din ping har troligtvis inget med saken o göra ändå!

ot, bytte själv från xp till win7 och allt förutom ljudkortet funkar perfekt men det felet skyller jag enbart creative och deras urusla support för

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Lite kul att folk i allmänhet tycker Windows 7 är supernice, och Vista är skit. Skillnaden är som någon sa tidigare rätt liten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
Men var god avlid, din ping har troligtvis inget med saken o göra ändå!

ot, bytte själv från xp till win7 och allt förutom ljudkortet funkar perfekt men det felet skyller jag enbart creative och deras urusla support för

Tro fan att den har det? Allt är likadant förutom OS:et och jag pingar mer i W7, har testat allt men det verkar inte finnas någon lösning. Skulle inte skriva det om de inte vore sant, lär dig googla så kanske du ser massa andra ha exakt samma problem.

Var god avlid själv tratt...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jepp, Windows 7 är superbra!

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tycker Win 7 är en riktigt bra blandning med ögon-godis och prestanda

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med Vista så jag planerar inte att gå över till Windows 7 än på ett tag. Det är några småsaker jag stör mig på i Vista men det finns en del sånt i Windows 7 också. Jag förstår inte riktigt varför så många säger att Vista är så uselt.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Lite kul att folk i allmänhet tycker Windows 7 är supernice, och Vista är skit. Skillnaden är som någon sa tidigare rätt liten.

Haha ja herregud, speciellt när datorn hade 5 BSOD om dagen och minneskorruptioner och läckte minne mer än en sill full med vatten i Vista

XP hade sina sjukdomar också men kan glatt säga att jag inte har haft ETT ENDA mjuk/hårdvaru-relaterat problem sen jag bytte till windows 7 i slutet av oktober. Den enda mjukvara som strulat är skitprogram som var kodade för XP först.

Till er som har strul med ljudkort så vet ni att de kodade om ljudet för Vista som också finns i Windows 7. Använder du ett 5 år gammalt ljudkort så kan du hålla dig till gammalt OS lika så och gnälla, bakåtsträvare

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant och veta hur många på steam som spelar med wine på Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
japp, kör man fortfarande xp är man motståndare till all utveckling.

Nje, eller så är man "lat". Orkar inte ominstallera.
Plus att XP funkar bättre med vissa saker. Handen på hjärtat hade jag nog klarat mig jämt ut lika bra på XP som Win 7 just nu..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Använder du ett 5 år gammalt ljudkort så kan du hålla dig till gammalt OS lika så och gnälla, bakåtsträvare

Jag hoppas det är menat som ironi eller på skoj. Ifall en bit hårvara håller bra klass och är kapabel att fylla sin uppgift finns det ju knappast någon logik i att användaren bör byta för sakens skull. Det finns kanske nyare OS än Windows 7 som kanske har stöd för ljudkortet?

...

64-bit: ja hoppas det äntligen lossnar i MS-världen. Det skulle vara en fördel för alla, även oss som inte använder Windows i någon större utsträckning, eftersom det förhoppningsvis kan få fart på vissa mjukvaruutvecklare. Å andra sidan är Windows 64-bit inte renodlat eftersom det fortfarande har bibliotek för att köra 32-bits program. Alltså kommer det fortfarande att sega på ett tag till. Inte för att jag hoppas på en fortsatt framtid för Adobe Flashplayer, men börjar det inte närma sig 1 1/2 år sedan vi fick den i 64bit till Linux?

Permalänk
Medlem

Man är inte bakåtsträvare ifall man köra XP istället för Windows 7/Vista

Bakåtsträvare är man när man propagerar om hur mycket "bättre" Windows XP är än Vista/7. (Det är inte ett dugg bättre).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Skulle vara intressant och veta hur många på steam som spelar med wine på Linux

Om man räknar ihop så har XP, vista och W7 totalt 99,22%, så resten använder nåt annat. Sen om det är linux eller andra windows-varianter vet man ju inte...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S