Telia försöker ta alla mina pengar!

Permalänk
Medlem

Telia försöker ta alla mina pengar!

När jag nu ska flytta kändes det inte motiverat att flytta med bredband och telefoni till det nya stället. Jag vill dock ha kvar mitt hemnummer.

Efter ett samtal till Telia så fick jag veta att jag hade 5 månaders bindningstid kvar på bredbandet.. Men telefonen kunde jag ju säga upp.

Men nu får jag en räkning på 550 kr för byte till Bredband utan telefoni och dessutom höjs månadsavgiften med 129 kr/månad tills bindningstiden gått ut.

Dessutom måste jag betala 3 månaders uppsägningstid på den fasta telefonen.

Jag kommer inte att kunna använda mitt bredband på det nya stället utan att betala en flyttavgift på 595 kr.

Ska jag behöva acceptera detta? Felia ska ringa upp mig när det är min tur i kön.. vilket det skulle vara om ca 25 minuter.

Hjälp?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

550 spänn för en nedgradering? Det är ju rätt värdelöst av dem...

Permalänk
Medlem

Allting ser ut att vara "som det skall" för de har ju alla de här grejerna i kontraktet.. gillar man det inte så skriver man inte på. Tycker synd om dig men du kan nog inte göra så mkt som det ser ut idag.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Telia är faktiskt ett riktigt skrot företag just nu... rakt igenom

Min syster köpte ju deras Telia Smart och dem sa att allt vad trådlöst dem nämnde inget att du behövde köpa en adapter för 1,4k för att få trådlöst till digital boxen också.
Hon tillomed frågade innan fall allt var trådlöst eller fall hon behövde köpa till något för å få det 100% trådlöst nej svarar dem.

Permalänk
Medlem

crille90 om dom svarar så, så kan hon refera till det samtalet (dom har sparat samtalet) & då får dom bjuda på den kostnaden om dom inte nämnt den när hon frågat.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Det som retar mig mest är att killen i supporten för två veckor sedan tyckte att jag skulle säga upp telefonen men vänta ut bredbandet eftersom jag hade bindningstid kvar. Då nämnde han inte något om att det skulle bli dyrare för mig att säga upp telefonen än att ha kvar den tills bindningstiden på bredbandet gick ut.

Tvivlar dessutom på att de kommer att ringa upp mig. De borde ha gjort det för länge sedan nu!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Telia e typ dyraste operatören så förstår int riktigt vfr du skaffa dem från början xD
Dock gäller dessa bindningstider o dylikt alla företag, fick gå igenom samma process när jag bytte från viasat->canal digital etc. Dock tycker jag att du kan klaga på det där med telefonen o att d blev dyrare att avsäga än behålla.
Gl hf

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Det hemska är att om jag kräver att de ska byta tillbaka så får jag antagligen betala en straffavgift från det Telavox som ska ha hand om min telefoni i framtiden.

Frågan är om man ska le och betala, så att man inte åker på flyttavgiften på 595 kr också om de får reda på att jag inte kommer att bo här mer...

Telia var ett rätt bra alternativ när jag tecknade abonnemanget 2006, jag blev dock grundligt lurad i somras när de höjde min hastighet gratis i sex månader mot tolv i bindningstid. Det jag inte sett var att det kostade 300 kr att byta tillbaka. Vilket innebar att de bundit mig 12 månader helt utan någon egentlig motprestation...

Edit: Nu har de ringt upp mig, men jag skulle få prata med kundtjänst... Har nu plats 18 i kön. yea!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

finns bara en sak att säga... Telia suger hårt...
har en liknande historia kring mitt bredband/telefoni
den dag jag är fri från mina åtaganden mister dom ju mig i sitt kundregister

så hejja Telia... kundvård är inget ni lärt er

Permalänk
Medlem

Telia är dom värsta pengasugarna som finns. Dom tar betalt för allt! Och varje minut. Skulle inte förvåna mig om du får en faktura på ett par hundra eftersom du behövt hjälp från deras kundtjäns..

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått tag i kundtjänst, tror att jag till sist snackade med samma kille som sa åt mig att säga upp telefonabonemanget (även om han själv inte kunde komma ihåg något liknande). Han kunde (tillskillnad från de 4 andra jag pratat med) ta bort mitt konto helt, så att jag ska få de sista månadsavgifterna på en slutfaktura. Den extra avgiften skulle han ta bort och jag skulle även slippa betala den höjda månadsavgiften.

Frågan är vad samtalen till kundtjänsts 90200 nummer kostat? Jag har nog suttit mer än 2 timmar i telefon totalt idag, och då räknar jag inte in väntetiden de gånger de ringt upp mig.

Tyckte att de skötte det ganska snyggt till sist ändå. Men jag kommer nog inte att bli kund hos telia någon mer gång inom överskådlig framtid!

Tråden kan ju vara ett varnande exempel, men det lönar sig att stå på sig!

Tack för stöd:)

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Hej!
Först och främst får jag beklaga att det blivit struligt gällande din uppsägning av telefoni och bredband. Jag ber om ursäkt för detta.

Gällande ditt ärende så skapades den avgiften på 550kr på grund av att telefonin plockades ner före bredbandet. Avgiften avser att bredbandet lades om till ett bredband som inte är beroende av fast telefoni.

Då en ny operatör skulle ta över ditt telefonnummer så skall det inte ligga en uppsägning från din sida på telefonen. De flyttar över numret och säger upp abonnemanget åt dig.

Jag tycker även det är tråkigt att du fått fel information från killen i supporten då han egentligen skulle ha rått dig att invänta en bekräftelse från din nya operatör och sen sagt upp bredbandet till det datumet de plockar över telefonen. Då skulle du istället ha fått en klumpsumma på återstående bindningstid på bredbandet.

Är det några oklarheter eller någon fråga kring ditt ärende är du varmt välkommen att kontakta mig via formuläret nedanför.

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515
Med vänliga hälsningar
Daniel Leuschner, Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt att sweclockers har blivit så pass stort att de flesta stora företagen har egen support här på forumet.. det är riktigt bra tycker jag. T.ex jag visste inte ens att telia var här och kollade på sweclockers men booms så kommer de och ploppar in ett inlägg. Ett stort plus till telia där (men ni suger fortfarande i mina ögon)

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
...(men ni suger fortfarande i mina ögon)

hahaha, irl garv

Jag har haft problem med mitt internet och vart i kontakt med Telias kundtjänst ett 10tal gånger med får det aldrig löst. En gång fick jag inte hjälp för jag hade inte ett zyxel modem : )

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag vill också plocka bort min fasta telefon med utsugarna ska ha närmare 600kr för det. Kan det vara ok? Jag har liksom ingen bindningstid och jag kan inte bara avsluta min telefon eftersom att jag vill ha kvar bredbandet. Då måste bredbandet konverteras till något löjligt "bredband utan telefon". Det känns inte som fair play.

Jag kan iof avsluta alla mina förehavanden hos telia och byta operatör istället. hmm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag vill också plocka bort min fasta telefon med utsugarna ska ha närmare 600kr för det. Kan det vara ok? Jag har liksom ingen bindningstid och jag kan inte bara avsluta min telefon eftersom att jag vill ha kvar bredbandet. Då måste bredbandet konverteras till något löjligt "bredband utan telefon". Det känns inte som fair play.

Jag kan iof avsluta alla mina förehavanden hos telia och byta operatör istället. hmm.

Har hört någonstans att det är bara Telia som nätägare som är tvingade att leverera ADSL utan abonnemang för fast telefon. Tele2 kan inte göra de där jag bor men däremot Telia.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Har hört någonstans att det är bara Telia som nätägare som är tvingade att leverera ADSL utan abonnemang för fast telefon. Tele2 kan inte göra de där jag bor men däremot Telia.

Det går hos flera leverantörer. Bl.a. bredbandsbolaget.
http://www.bredbandsbolaget.se/privat/bredband/utanfasttelefo...

Permalänk
Medlem

Tur att det ordnade sig för dig !

Vi har haft Telia sedan länge både bredband, telefon, och mobil, och lyckligtvis har de väldigt hög driftsäkerhet på sina grejer, det är väl därför vi stannar kvar.

Dock när det strular så verkar det variera väldigt kraftigt, ibland kan allt lösas direkt, medan andra gånger måste man kontakta ditten och datten och ta det med ena eller andra delen av supporten. Riktigt jobbigt och kostar rätt mycket tid.

Har man tur så stöter man på någon av deras riktigt duktiga teknikers, och då löser det sig, men när man har otur så är det bara standardsvar rakt av och man blir nästan dumförklarad.

Men de tar verkligen betalt för allt, och försöker alltid hitta en annan faktor att skylla på, vilket är tråkigt. En sådan stor organisation borde kunna vara "lärande".
Det är tur att de tänkte om där.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inget unikt för Telia. Jag eller bekanta till mig har haft liknande problem med både Tele2 och Telenor.

Min högst personliga erfarenhet är dock att det oftast är enklare att få rätt på problemen hos Telia. Man blir vänligare bemött och man får ofta kompensation utan allt för mycket tjat. Men oavsett hade jag hellre sett att det funkade, för att sitta i telefonkö för att inte flytt av telefonen har hängt med när man flyttar känns ju bara så surt så att det finns inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag vill också plocka bort min fasta telefon med utsugarna ska ha närmare 600kr för det. Kan det vara ok? Jag har liksom ingen bindningstid och jag kan inte bara avsluta min telefon eftersom att jag vill ha kvar bredbandet. Då måste bredbandet konverteras till något löjligt "bredband utan telefon". Det känns inte som fair play.

Jag kan iof avsluta alla mina förehavanden hos telia och byta operatör istället. hmm.

Hej!
Det är tråkigt att läsa att du tycker som du gör. Det mina kollegor på kundservice egentligen skulle erbjudit dig är att lägga om telefonin till bredbandstelefoni. (Om station och längden till den tillåter). Då tillkommer inte någon nätavgift på bredbandet. Det tillkommer ingen avgift för att lägga om bredbandet till bredband utan telefoni.

Om du återkommer till mig via formuläret nedan kan jag kika på vad vi kan göra.

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515
Med vänliga hälsningar
Daniel Leuschner, Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk

Den här tråden blev helt plötsligt helt jävla epic när TeliaKundservice kom in:D

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Det är så sjukt att sweclockers har blivit så pass stort att de flesta stora företagen har egen support här på forumet.. det är riktigt bra tycker jag. T.ex jag visste inte ens att telia var här och kollade på sweclockers men booms så kommer de och ploppar in ett inlägg. Ett stort plus till telia där (men ni suger fortfarande i mina ögon)

Det sista var fan ett riktigt jävla klockrent svar haha som jag garvar just nu...

// Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har oxå ett prob med Telia.

har sagt upp mitt bredbandsabb till den 31 mars.

Nu till problemet: fick en räkning som löper som vanligt (i mitt fall löper perioden från 20 jan till 19 april)
Ringer om detta och undrar varför jag inte kan få en slutfaktura.
får till svar att jag ska betala hela räkningen för att sedan efter ca 2 veckor få tillbaka pengarna som avser perioden 1 april -19 april.
Men varför vara så krångliga?
Dessutom så blir man bemött av kundtjänst på ett otrevligt sätt.
Är det Telias policy att bemöta kunder som väljer att avsluta sina abb med
ett spydigt sätt?
Nu har dom ju fått mig att fundera på att säga upp allt som har med Telia att göra ist :/

(i mitt fall så finns inte telia med i det stadsnät som jag nu kan ta del av och välja mellan fiber och adsl uppkoppling är inte svårt, dvs jag sa inte upp mitt abb för att jag är missnöjd med Telia utan för att dom inte kan erbjuda mig fiber.
Men med detta bemötande så vette fan om jag vill ha kvar dom över huvudtaget)

// Lapintop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LapinTop
Hmm, jag har oxå ett prob med Telia.

har sagt upp mitt bredbandsabb till den 31 mars.

Nu till problemet: fick en räkning som löper som vanligt (i mitt fall löper perioden från 20 jan till 19 april)
Ringer om detta och undrar varför jag inte kan få en slutfaktura.
får till svar att jag ska betala hela räkningen för att sedan efter ca 2 veckor få tillbaka pengarna som avser perioden 1 april -19 april.
Men varför vara så krångliga?
Dessutom så blir man bemött av kundtjänst på ett otrevligt sätt.
Är det Telias policy att bemöta kunder som väljer att avsluta sina abb med
ett spydigt sätt?
Nu har dom ju fått mig att fundera på att säga upp allt som har med Telia att göra ist :/

(i mitt fall så finns inte telia med i det stadsnät som jag nu kan ta del av och välja mellan fiber och adsl uppkoppling är inte svårt, dvs jag sa inte upp mitt abb för att jag är missnöjd med Telia utan för att dom inte kan erbjuda mig fiber.
Men med detta bemötande så vette fan om jag vill ha kvar dom över huvudtaget)

// Lapintop

Hej!
Inledningsvis vill jag be om ursäkt för den dåliga service du har fått av mina kollegor.
Så ska det inte gå till. Det är absolut inte policyn att bemöta någon kund så. Jag ber än en gång om ursäkt för detta.

Gällande din faktura så finns två alternativ man kan bemöta den. Första alternativet är att som de föreslog. Det andra alternativet är att lägga fakturan åt sidan och istället vänta på slutfakturan som då räknat om fakturan till rätt belopp.

Med vänliga hälsningar
Daniel Leuschner, Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Hej!
Inledningsvis vill jag be om ursäkt för den dåliga service du har fått av mina kollegor.
Så ska det inte gå till. Det är absolut inte policyn att bemöta någon kund så. Jag ber än en gång om ursäkt för detta.

Gällande din faktura så finns två alternativ man kan bemöta den. Första alternativet är att som de föreslog. Det andra alternativet är att lägga fakturan åt sidan och istället vänta på slutfakturan som då räknat om fakturan till rätt belopp.

Med vänliga hälsningar
Daniel Leuschner, Telia Kundservice

Kanske lite off topic, men om det är dessa två alternativ ni har så tycker jag att ni ska skrota det första av de två och alltid köra på alt 1.

Om man som leverantör gör fel så ska man inte räkna med att kunden vill låna ut sina pengar för att lösa problemet. Är man en seriös leverantör så måste grundläget vara att man rättar till det fel man gjort utan att det drabbar kunden även om det blir en merkostnad för en själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ehh?

Så om jag skiter i att betala den fakturan jag fått nu så menar Du/Telia att jag inte åker på någon form av dröjsmålsavgift?
Den ordinarie fakturan löper ut 28 februari , men abbet avslutas ju 31 mars.

Frågar igen. Varför kan jag ej erhålla en slutfaktura med en gång?

inget annat företag som jag haft att göra med har haft sådan här konstig policy.

//Lapintop

ps. jag sa dessutom upp abbet långt innan jag fick den senaste fakturan, har även fått en bekräftelse på detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Kanske lite off topic, men om det är dessa två alternativ ni har så tycker jag att ni ska skrota det första av de två och alltid köra på alt 1.

Om man som leverantör gör fel så ska man inte räkna med att kunden vill låna ut sina pengar för att lösa problemet. Är man en seriös leverantör så måste grundläget vara att man rättar till det fel man gjort utan att det drabbar kunden även om det blir en merkostnad för en själv.

Hej!
Jag förstår hur du resonerar och kan till viss del förstå. Vid annulleringstillfället skall handläggaren berätta att en slutfaktura skall komma cirka 14 dagar så kunderna slipper ligga ut med pengar.
I detta fallet får jag skylla på den mänskliga faktorn att detta glömts att berättas vilket jag beklagar.

Jag skall framföra dina åsikter vidare till högre ort.

Med vänliga hälsningar
Daniel Leuschner, Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
......

Då en ny operatör skulle ta över ditt telefonnummer så skall det inte ligga en uppsägning från din sida på telefonen. De flyttar över numret och säger upp abonnemanget åt dig.

................................
Med vänliga hälsningar
Daniel Leuschner, Telia Kundservice

Daniel Leuschner pratar i nattmössan. Han har tydligen ingen som helst aning om vilket regelverk som gäller.
Enligt PTS(Post och telestyrelsen) får EJ en nummerportering förvägras så länge abonnemanget är aktivt, att det råkar ligga en uppsägning på telefonen från kundens sida har inte med saken att göra. Vem som säger upp abonnemanget har heller ingen som helst betydelse.

Det är dags för Telia att ställa in sig i ledet och inte fortsätta jävlas med kunder som vill lämna dras USLA företag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att detta är inte specifikt telia, det gäller alla bolag i branchen, face it hela den industrin är rutten med långa uppsägningstider och massa märkliga avgifter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Jag är inte riktigt säker på att det du säger stämmer, ett företag kan ju aldrig begära en portering sålänge bindningstid finns, spelar ingen roll om det är under uppsägning eller inte

Ok - missförstånd kan uppstå Ett klarläggande exempel:

Ditt abonnemang avslutas på måndag nästa vecka. I morgon onsdag ringer du upp Telia kundtjänst och begär att ditt nummer skall porteras till din nya telefonioperatör när abonnemanget upphör nästkommande måndag.

Vad som är viktigt här är att abonnemanget fortfarande är AKTIVT, att du sa upp abonnemanget för 2 månader sedan har inte med saken att göra.
Telia är ute i ogjort väder och kör efter sina egna spelregler som inte har stöd hos Post och Telestyrelsen.

Och hur vet jag det? Jo jag har själv råkat ut för detta. En skata på Telia kundtjänst kläckte ur sig det här med att "en uppsägning ligger på abonnemanget".
Ok tänkte jag ..... således skrev jag ett mail till PTS och förklarade läget. Jag fick ett entydigt svar med referens till en lagtext.

Citat:

Hej,

Tack för din anmälan. Allmänhetens erfarenheter är viktiga för att vi ska kunna följa utvecklingen på marknaden.

Ett abonnemang är avslutat när inte tjänsten längre tillhandahålls, se 7§ i bifogad föreskrift och allmänna råd om nummerportabilitet.

PTS har blivit uppmärksammade på att operatörer gör en annorlunda tolkning av denna paragraf. Vi föreslår ett förtydligande i en kommande revidering av föreskriften.

Bifogar PTS föreskrift och allmänna råd om nummerportabilitet: http://www.pts.se/upload/Documents/SE/PTSFS_2007_7_nummerport...

Om man är missnöjd med en operatör ska man i första hand kontakta operatören. Om detta inte hjälper kan man vända sig till Konsumenternas tele- TV- och Internetbyrå, www.ktib.se som kan lämna vägledning i samband med tvister mellan konsumenter och operatörer.

Med vänliga hälsningar

_____________________________________

PTS – kommunikationsmyndigheten

Konsumentavdelningen

Enheten för konsumentfrågor

www.pts.se

Vad gör PTS?

PTS är den myndighet som har ansvar för området elektronisk kommunikation. Vi har regeringens uppdrag att följa utvecklingen på bland annat Internet- och teleområdena. Myndigheten sammanställer därför statistik över konsumenternas problem på dessa områden. Statistiken ger oss värdefull information om hur marknaden fungerar, och redovisas årligen.

PTS kan ingripa om någon bryter mot bestämmelserna i lagen om elektronisk kommunikation. PTS kan inte ingripa i tvister mellan enskilda och företag, men anmälningar från konsumenter hjälper oss att planera vårt arbete med tillsyn.

Den som är intresserad kan plocka upp pdf´n i PTS svar och läsa på. Detta kommer Telia aldrig undan.