Nvidia lanserar Optimus

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Optimus

Optimus kallas en ny teknik från Nvidia som gör det möjligt för systemet att automatiskt byta mellan integrerat och diskret grafikkort efter behov.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra finess med fånigt namn!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem

Jag finner det ganska märkligt att det inte har funnits en sån här funktion tidigare, men bättre sent än aldrig!

Permalänk
Medlem

Låter faktiskt gott.

Permalänk
Medlem

det här e askalas! de borde kommit med det tidigare! : D

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Knappast en stor fördel för de flesta pc användarna, men text dagens ati kort som idlar lågt.

Men tänk om man kunde byta till ett annat grafikort och låta sin feta tegelsten gtx295 vila lite. Både mer naturvänligt och ekonomiskt samt att dyr hårdvara håller längre.

Permalänk

Påminner om Hybrid SLi

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Bra namn, det kan säkert få någon att tro att datorn är utrustad med ett fräckt Optimus tangentbord.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Jag längtar tills detta kommer till stationära, har saknat detta ett tag.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så trevligt att att det kommer att funka "out of the box" till linux då? Om det nu är en ren hårdvaruimplementering.

Permalänk

Optimus prime!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jornathan
Optimus prime!

Hahah, tänkte exakt samma

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Vet att farsans Acer Aspire Timeline 4810TG har liknande, fast med ett diskret ATI-grafikkort. Lätt att ställa in tillhörande applikation att tex vid batteridrift köra på 4500MHD och med sladden i köra på HD4330

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

AMD har väl haft en liknande teknologi ganska länge??

http://www.amd.com/us/products/technologies/ati-hybrid-graphi...

Det vore skoj med en undersökning vilken som fungerar bäst??

Permalänk
Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Idén är god, men vet inte hur givande den skulle va i stationära datorer. Många ati-kort klockar ner sig ordentligt i windows, o drar således knappast mkt ström, framförallt 5xxx-modellerna. Visst hade de vatt lite coolt, men bärbart först.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag finner det ganska märkligt att det inte har funnits en sån här funktion tidigare, men bättre sent än aldrig!

håller verkligen med,men bättre sent än aldrig som sagt

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
håller verkligen med,men bättre sent än aldrig som sagt

Det har funnits tidigare, HybridSLI.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det har funnits tidigare, HybridSLI.

Fast det var väl manuellt byte? Är väl det de kör till vänster i videon.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Automatik brukar ha sina nackdelar också. Det här är något som man klarar byta med en knapp ganska ofta skulle jag tro. Jag skulle inte bli förvånad om vissa kommer ha problem med att den diskreta inte går igång när den borde.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Automatik brukar ha sina nackdelar också. Det här är något som man klarar byta med en knapp ganska ofta skulle jag tro. Jag skulle inte bli förvånad om vissa kommer ha problem med att den diskreta inte går igång när den borde.

Jo antagligen lär det vara något sådant...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Undra vilken GPU Optimus väljer om man startar Photoshop.
CS2 kan jag tänka mig att man kan köra på inbyggt, men CS3-4 är en annan 5a..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Kan det vara så trevligt att att det kommer att funka "out of the box" till linux då? Om det nu är en ren hårdvaruimplementering.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Nzk3Mg

Om detta inte skulla stödjas i Linux så finns det iaf en kille som jobbar på det, och han gör enorma framsteg. Kolla datumen på dessa artiklar:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Nzk0Mw
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Nzk0OQ
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Nzk1NQ

Permalänk

Hur fungerar det när man byter mellan det integrerade och det dedikerade, blir det någon märkbar fördröjning?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Det här blir nog jättebra.

Vill lite försynt passa på att inflika vad SAOL har att säga om ordet diskret:
dis|kret [-eˈt] adj. n. =, -a taktfull, finkänslig m.m.

Vänliga hälsningar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Hur fungerar det när man byter mellan det integrerade och det dedikerade, blir det någon märkbar fördröjning?

Från den tidigare Anandtech-länken.

Citat:

The 5 to 10 second delay is gone, with the actual switch taking around 200 ms—and that time is hidden in the application launch process, so you won't notice it. Finally, there's no flicker or screen blanking when you switch between IGP and dGPU.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem

Såhär skulle det ju varit från början när man byter mellan chippen. Vad jag inte förstår är varför man inte gör ett bra chip som kan köras snålt vid behov.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllO
Det här blir nog jättebra.

Vill lite försynt passa på att inflika vad SAOL har att säga om ordet diskret:
dis|kret [-eˈt] adj. n. =, -a taktfull, finkänslig m.m.

Vänliga hälsningar

Detta är en plåga som börjat dyka upp lite här och var, speciellt på sweclockers, och då främst från redaktionellt folk. Vad är det för fel på dedikerat/integrerat? För något diskret grafikkort är det inte.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Fast det var väl manuellt byte? Är väl det de kör till vänster i videon.

HybridSLI var första försöket till att realisera denna teknik, Optimus är typ HybridSLI version 2.

Citat:

The technology is basically Hybrid SLI done right, but it works really well this time around.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"