Phenom II X4 B50 3.5ghz, likvärdig med vad?

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 B50 3.5ghz, likvärdig med vad?

Som rubriken lyder så har jag låst upp min amd phenom 550 processor till 4 kärnor samt överklockat den till 3.5ghz.

Nu till min fråga, vad motsvarar denna nu i phenom familjen?

955? 965?

Bara kul och veta

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Den motsvarar en Phenom II X4 3,5GHz, alltså lite bättre än en 965BE.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Alla PII är väll samma processor bara stock klockningen är olika samt antalet upplåsta kärnor?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Jaha, åfan, nu blev jag glad!

Är det något som skiljer överhuvudtaget? Jag menar, en 965, är den lättare att klocka upp än min 550?

Förutsatt att mina 4 kärnor funkar felfritt, det gör dom nu. Kör 3.5ghz @ 1.39Vcore

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacob.90
Jaha, åfan, nu blev jag glad!

Är det något som skiljer överhuvudtaget? Jag menar, en 965, är den lättare att klocka upp än min 550?

Förutsatt att mina 4 kärnor funkar felfritt, det gör dom nu. Kör 3.5ghz @ 1.39Vcore

Eftersom en "riktig" 965:a har alla öppet fungerande kärnor, så skulle jag gissa på att det är lättare att hotta en sådan jämfört med en 550, dessutom finns ju 965:an i en ny version (stepping C3), som är strömoptimerad (140W - 125W), vilket ytterligera spär på intrycket.
Men som sagt din prolle är som en fullvärdig X4:a, så det är ju gott, eller hur?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Eftersom en "riktig" 965:a har alla öppet fungerande kärnor, så skulle jag gissa på att det är lättare att hotta en sådan jämfört med en 550, dessutom finns ju 965:an i en ny version (stepping C3), som är strömoptimerad (140W - 125W), vilket ytterligera spär på intrycket.
Men som sagt din prolle är som en fullvärdig X4:a, så det är ju gott, eller hur?!

Jo det är klart, när min är upplåst, har ju stepping C2, är den 140w eller 125? Är 80w i tvåkärnigtläge.

Riktigt nöjd med min processor iaf!

Kör den med en Arctic Freezer 7 Pro, den klarar av max 130w så kanske borde byta upp mig när jag ändå ska byta chassi snart?

Ligger på ca 65 i load @ 3.5ghz.

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

62 C är rekommenderat max av AMD. Livslängden dödas nog en del om den faktiskt går upp i 65 vid vanligt användande (rendering, spel).

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
62 C är rekommenderat max av AMD. Livslängden dödas nog en del om den faktiskt går upp i 65 vid vanligt användande (rendering, spel).

Står max 70c på amds hemsida när det gäller phenom serien?

Sen så överskrider inte min temp ens 55grader på CPUn när jag spelar, HL2, BF2, Dirt2 osv.

Anyway så kommer jag ändå införskaffa mig ett nytt chassi snart, troligtvis Antec 300 med maximalt antal fläktar eller Fractaldesign R2, tror den heter så iaf:)

Får nog ner temperaturen en heldel

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk

70 grader är för phenom II dual core.
http://products.amd.com/en-na/DesktopCPUDetail.aspx?id=561&f1...

När du låst upp den till en quad core är det 60 grader som gäller!!
http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=591&f1...

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Misstänkte nästan det, men då är frågan, när jag kör small ffts i antingen OCCT eller Prime95 så ligger det på 70c, men det står inget om att den är överhettad?!

Har ju problem med att mina coretemps ligger ca 10grader under cputemp, iaf när jag körde i dualcore, coretemps är ju borta i och med att jag låst upp till 4.

Menar AMD att coretemps ska ligga på 70c?

Ni som tvivlar läs denna länk, tror jag är säker.

http://www.alcpu.com/forums/viewtopic.php?f=88&t=636

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Coretemp kan du glömma på PhenomII, det är CPU temp du ska gå efter.

70C är för mkt, under 60 vill man ligga i Prime. inte över 62.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Okej, säg såhär, om jag tar en sticka från en termometer och sätter den direkt på cpun, för min kylare täcker inte hela cpun. Om den mäter ca 60 i load, är det något jag kan gå efter?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacob.90
Okej, säg såhär, om jag tar en sticka från en termometer och sätter den direkt på cpun, för min kylare täcker inte hela cpun. Om den mäter ca 60 i load, är det något jag kan gå efter?

Täcker inte din kylare hela cpu:n?
Låter märkligt?

Coretemp visar rätt temp på min 965, AMD Overdrive funkar också bra att mäta med, Everest också.

Fördelen med att använda den interna temp-sensorn är ju att du får tempen innanför HS (värmespridaren, den du ser när du tittar på "processorn"), den är ju alltid högre än tempen på HS och det är den temperaturen som specas av tillverkaren.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Täcker inte din kylare hela cpu:n?
Låter märkligt?

Coretemp visar rätt temp på min 965, AMD Overdrive funkar också bra att mäta med, Everest också.

Fördelen med att använda den interna temp-sensorn är ju att du får tempen innanför HS (värmespridaren, den du ser när du tittar på "processorn"), den är ju alltid högre än tempen på HS och det är den temperaturen som specas av tillverkaren.

Nope, jag har en Arctic Freezer Pro rev2, den täcker främst mitten på HS, så om jag kollar under kylflänsarna så ser jag delar av min HS på cpun.

Det som är skiten med min är att när jag låst upp den till quad så slutar den sensorn innanför HS att fungera, som mäter coretemps, istället får jag gå på Gigabytes CPU temp som inte ska vara så värst trovärdig.

Därför tänkte jag att om jag mäter på HS med en temppinne kopplad till en digitaltermometer så borde jag få fram ganska exakt värde, ett värde som är betydligt bättre än det jag har nu då det eventuellt kan fela med +-10grader.

Vad tror ni?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Isengrim, vet du att den visar rätt, eller tror du? Coretemp visar nämligen alldeles för lite på iaf min CPU och vet flera andra som har likadant. när jag hade vattenkylning visade Coretemp typ 6 grader mindre än vad jag hade som lufttemp.. hehe

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacob.90
Nope, jag har en Arctic Freezer Pro rev2, den täcker främst mitten på HS, så om jag kollar under kylflänsarna så ser jag delar av min HS på cpun.

Det som är skiten med min är att när jag låst upp den till quad så slutar den sensorn innanför HS att fungera, som mäter coretemps, istället får jag gå på Gigabytes CPU temp som inte ska vara så värst trovärdig.

Därför tänkte jag att om jag mäter på HS med en temppinne kopplad till en digitaltermometer så borde jag få fram ganska exakt värde, ett värde som är betydligt bättre än det jag har nu då det eventuellt kan fela med +-10grader.

Vad tror ni?

varför skulle inte den vara speciellt trovärdig? vad har du för bräda? gigabyte? isf skulle jag lita som allra mest på den, än nån halvdan tredjepartsprogramvara.

säger det en gång till, CPU temp är det du ska kolla på. glöm bort allt vad coretemp heter på PhenomII. CPU temp ÄR den sk Coretemp på Phenom II! det finns nämligen bara en tempsensor och den sitter inbyggt i kretsen!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Coretemp kan du glömma på PhenomII, det är CPU temp du ska gå efter.

70C är för mkt, under 60 vill man ligga i Prime. inte över 62.

.... Skojar du eller? Under 60 i _Prime_? Processorn kommer aldrig aldrig att påfrestas ens i närheten av det i vanliga spel/andra tunga program. Testprogram är just testprogram som är optimerade för att jävlas så mycket som möjligt med processorn.

Runt 60 grader i spel är helt okej, har man 70-75 grader i prime spelar väl det ingen roll, 75 grader kanske är skadligt i längen(läs: år) men så länge lär man väl inte ha prime på.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
.... Skojar du eller? Under 60 i _Prime_? Processorn kommer aldrig aldrig att påfrestas ens i närheten av det i vanliga spel/andra tunga program. Testprogram är just testprogram som är optimerade för att jävlas så mycket som möjligt med processorn.

Runt 60 grader i spel är helt okej, har man 70-75 grader i prime spelar väl det ingen roll, 75 grader kanske är skadligt i längen(läs: år) men så länge lär man väl inte ha prime på.

Öhhhh? nej jag skojar inte.. varför skulle jag? jag vill inte ligga på gränsen, jag vill gärna ha några graders marginal. och spel som GTA4, MW2 utan vsync osv belastar processorn väldigt hårt. jag ligger bara några få grader under Prime när jag spelar MW2.

över 60 c i spel är inte att rekomendera. inte kul när processorn sänker sig till 800mhz med jämna mellanrum.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
varför skulle inte den vara speciellt trovärdig? vad har du för bräda? gigabyte? isf skulle jag lita som allra mest på den, än nån halvdan tredjepartsprogramvara.

säger det en gång till, CPU temp är det du ska kolla på. glöm bort allt vad coretemp heter på PhenomII. CPU temp ÄR den sk Coretemp på Phenom II! det finns nämligen bara en tempsensor och den sitter inbyggt i kretsen!

Hur kan det bara sitta en tempsensor på Phenom II om jag har två tempsensor i dualcore läge?

I länken som jag skickade några inlägg ovanför så står det allt om detta problemet och han fick fram ungefärliga coretemperaturer genom att mäta direkt på cpuns HS, alltså ca 10grader lägre än vad bios, gigabyte och alla andra anger.

Jag är inte pro direkt men det känns mer logiskt att gå efter en temperatur som matchar coretemp när man mäter på HS, jag förstår inte var det möjligtvis kan vara varmare eftersom genom moderkortets TEMPPIN1 ger 10 grader mer?!

Edit: När jag spelar så når min CPUtemp aka TEMPPIN1 ca 60grader, då har jag max på allt i Battlefield Bad Company 2 förutom HBAO, Vsync och AA.

Edit2: Kör jag prime och väljer Large ffts där det står maximum heat osv så når den ca 65grader, men i small ffts så nå den 70. Maximum heat borde ju vara i small ffts?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att Freezern inte täcker din prolle, jag har en liknande och min täcker hela ytan. Kan du visa på bild hur den sitter?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Isengrim, vet du att den visar rätt, eller tror du? Coretemp visar nämligen alldeles för lite på iaf min CPU och vet flera andra som har likadant. när jag hade vattenkylning visade Coretemp typ 6 grader mindre än vad jag hade som lufttemp.. hehe

Ok, vi säger såhär AOD, CoreTemp och Everest (på CPU Core) visar exakt samma temperatur. Däremot visar Everest "CPU" ca 4 grader svalare. På min 720BE var det precis som du säger.

Kolla gärna här också, vi testade lite:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Där låg alltid CPU/core lägre än CPU, men nu är det alltså tvärtom och det stämmer ju bättre med de andra programmen.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du skriver att Freezern inte täcker din prolle, jag har en liknande och min täcker hela ytan. Kan du visa på bild hur den sitter?

Konstigt...

Här kommer två bilder iaf! Som ni ser så täcker inte den hela cpun?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacob.90
Ursäkta dom stora bilderna, förminskar dom om det behövs?

Ja tack, kan behövas!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Tjena. Jag har precis monterat min freezer i min dator och det ser exakt likadant ut. Mina temperaturer sänktes otroligt när jag bytte från min stockkylare.

(Jag har en B45 3.0Ghz)

Temps stock:
- idle 44
- Modern warfare 2 51
- Load 60

Temps freezer
- Idle 38
- Modern warfare 2 44
- Load - ännu inte testat

Precis som du säger så verkar coretemp visa några grader lägre när jag körde dualcore. Den visade ca 23-24 idle medan moderkortets temperatur(som jag går efter nu) visade ca 27. I load blev skillnaden typ 10 grader lägre tror jag det var.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det ser rätt ut, men den täcker iaf den del av IHS:en som själva coren/chipet är, så det är ingen fara.
Apropå bilderna: Storlek på både bild och fil skulle göra det lättare för sidan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är med lite smått förvirrad, vilka temperaturer ska man kolla på egentligen?

Körde testet i 17minuter.

http://img23.imageshack.us/img23/5971/skrmklipp2c.png
http://img62.imageshack.us/img62/807/skrmklipp4.png

Har precis bytt upp mig från en Athlon x2 6000+ som jag hade endel problem med.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f3lix
Är med lite smått förvirrad, vilka temperaturer ska man kolla på egentligen?

Körde testet i 17minuter.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Ser du stor skillnad på dessa temps? Jag tycker att det ser rätt ut iaf. Alltså i load så ligger de lite högt dvs över 62 grader Celsius, så lite bättre kylning hade inte suttit fel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har en ninja mini så kylningen ska man inte klaga på.

Skiljer ju 11c mellan CPU temp och CoreTemp och om man klockar upp processorn så blir det rätt stor skillnad och det kan ju vara bra att veta vilken temperatur som egentligen gäller.

Kylflänsen blir knappt ljummen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja det ser rätt ut, men den täcker iaf den del av IHS:en som själva coren/chipet är, så det är ingen fara.
Apropå bilderna: Storlek på både bild och fil skulle göra det lättare för sidan.

Okej tack, fixat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f3lix
Är med lite smått förvirrad, vilka temperaturer ska man kolla på egentligen?

Körde testet i 17minuter.

http://img23.imageshack.us/img23/5971/skrmklipp2c.png
http://img62.imageshack.us/img62/807/skrmklipp4.png

Har precis bytt upp mig från en Athlon x2 6000+ som jag hade endel problem med.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Håller med, om AMD anger 62 alt 70c som max, så borde det väl vara coretemps?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f3lix
Har en ninja mini så kylningen ska man inte klaga på.

Skiljer ju 11c mellan CPU temp och CoreTemp och om man klockar upp processorn så blir det rätt stor skillnad och det kan ju vara bra att veta vilken temperatur som egentligen gäller.

Kylflänsen blir knappt ljummen

Precis, det är sådan stor skillnad så ja vet inte vad jag ska tro, har spelat Badcompany 2 i 1 timme ungefär och då går min cpu upp till ca 65c som max.

Det som är konstigt är att den inte throttlar eller något om den nu skulle vara överhettad... Därför vore det mer logiskt tycker jag om den riktiga temperaturen är 65c -10grader, runt 55?

Jag har en 92mm fläkt som blåser i princip rätt in på CPUN, samt en 120mm som blåser in på sidan, fast hålen är egenborrade så om det nu är riktiga temperaturer så kan det vara att jag har dålig cirkulation i lådan och kanske för klen kylning?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, den som heter CPU, brukar jag gå efter iaf, har dessutom för mig att de andra fyra coretempsen är beräkningar, alltså inte egna sensorer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)