Intel på väg att släppa tre sexkärniga processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel på väg att släppa tre sexkärniga processorer

Processortillverkaren Intel släpper den första sexkärniga processor om drygt en månad och inom ett år väntas ytterligare två varianter dyka upp på marknaden. Det handlar dock inte om några processorer för den vanliga användaren.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Förmodligen rackarns bra prestanda, men till ett väldigt högt pris, som väntat m.a.o.
Lite imponerande med 130W TDP trots såpass hög klockfrekvens dock.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

3,33 GHz? de låter lite högt för att vbara intel.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Var faktiskt lite förvånad där Intel fortsätter bombadera marknaden Hoppas detta får AMD att höja trycket också.

Imponerande med 12mb cache, 3.33ghz och HT på 130TDP, speciellt med tanke på att det är 6 core!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Förmodligen rackarns bra prestanda, men till ett väldigt högt pris, som väntat m.a.o.
Lite imponerande med 130W TDP trots såpass hög klockfrekvens dock.

dvs samma processor i AMD's händer skulle ha ca 170W+ TDP :).

Intel räknar ju under medel-belastning "average". Inte hur mycket den drar under full belastning så siffran sticker iväg som fasen.

Permalänk
Medlem

10 loppor är nog i dagens penningvärde mindre än jag gav för en PII 450Mhz 1998. Man får onekligen lite mer för slantarna idag.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Blir en 970 för mig, kasta min jävla i7 920 C0a i väggen

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Fin fint med fler processorer, dock ingenting för mig på ett par år får nöja mig med Phenom 925

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Intel räknar ju under medel-belastning "average". Inte hur mycket den drar under full belastning så siffran sticker iväg som fasen.

Det där verkar inte stämma, enligt Anandtech så är det så här:

Citat:

Intel's TDP is a "round up" average of power measurements of processor intensive benchmarks

Med andra ord så är det ett snittat värde av olika program som belastar CPU högt. Inte något lågt värde alltså. Däremot om ett program som motsvarande t.ex. Furmark skulle belasta de på ett sätt utanför normerna kanske den drar mer.

Här är det angivet i Intels glossary;
http://processorfinder.intel.com/Glossary.aspx

Citat:

The maximum amount of heat which a thermal solution must be able to dissipate from the processor so that the processor will operate under normal operating conditions.

Om du har någon annan info om Intels TDP får du gärna länka, jag är nyfiken på om det skulle stämma att Intels TDP är alldeles för lågt angiven. Jag tror inte det är så nämligen.

Permalänk

Totalt ointressant för den vanliga användaren. Tacka vet jag Thuban!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Processorer och deras priser asså....
får hoppas att priset går ner på andra 4/2kärnors prollar när dom 6-kärniga kommer... nog för det kanske inte är så troligt ? ingen aning ... men kan ju alltid drömma...

svinpriser

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Inaktiv

Kanske bara ett sammanträffande att Supreme Commander 2 släpps samma månad?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
10 loppor är nog i dagens penningvärde mindre än jag gav för en PII 450Mhz 1998. Man får onekligen lite mer för slantarna idag.

eh, tror inte det....hade samma PII då och inte fan gav jag 10 000 papp för den då....Den var dyr men inte ens i närheten av dagens extrema priser
CPUer samt grafikkortspriser har spårat ur totalt. För kostnaden av en komponent kan man bygga en mycket bra system idag....

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Håhå, vad glad jag blir att jag inte haft pengar att köpa ny dator förra året. 970X är högintressant för min del, framförallt med tanke på den höga klockfrekvensen men ändå fler kärnor.

Är det bara jag som är lite småförvånad över att de väljer 999USD när 975 ligger där idag?
Inte för att man ska klaga, det lovar gott för 970X

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Blir en 970 för mig, kasta min jävla i7 920 C0a i väggen

Kasta den till mig istället?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
10 loppor är nog i dagens penningvärde mindre än jag gav för en PII 450Mhz 1998. Man får onekligen lite mer för slantarna idag.

Jag kommer ihåg när pappa köpte en ny dator runt 98-00, med ett Geforce 2 Ultra 64MB, 512MB ram, en Pentium på 800MHz och 30GB hårddisk... Han vågade inte tala om för mamma hur mycket den kostade :D:D
Se på det här citatet bara:

Citat:

Ur artikel på anandtech
At 1600 x 1200 the Ultra finally comes through with a very small advantage because of its incredible memory bandwidth and fill rate.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se när spel o program kommer att använda dessa kärnor. Är dom ens gjorda för 4 än?....

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken jag har mest förväntningar på. Den här serien eller Bulldozer Q1 2011 som pris/prestandamonster.

Sen, vad det är bra för. Ja, det är alltid frågan.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
eh, tror inte det....hade samma PII då och inte fan gav jag 10 000 papp för den då....Den var dyr men inte ens i närheten av dagens extrema priser
CPUer samt grafikkortspriser har spårat ur totalt. För kostnaden av en komponent kan man bygga en mycket bra system idag....

Ok det stämde inte riktigt. PII:an kostade den 28 juili 98 665 dollar i kvantiteter om 1000st. Det blir i dagens penningvärde "bara" 6087kr så det är ju faktist en bit ifrån.
Å andra sidan tjänar jag 4 gånger mer än då så för min del skulle det bli en mindre utgift än way back in the days:D

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen99
Ska bli kul att se när spel o program kommer att använda dessa kärnor. Är dom ens gjorda för 4 än?....

Moderna spel som utnyttjar 4 kärnor bra sprider lätt sin last över 6 (eller 8) kärnor istället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Kanske bara ett sammanträffande att Supreme Commander 2 släpps samma månad?

Jasså tror du SC2 kommer flyta fint på 6 kärnor?!

bra med fler kärnor!

Fold@on!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det där verkar inte stämma, enligt Anandtech så är det så här:

Med andra ord så är det ett snittat värde av olika program som belastar CPU högt. Inte något lågt värde alltså. Däremot om ett program som motsvarande t.ex. Furmark skulle belasta de på ett sätt utanför normerna kanske den drar mer.

Här är det angivet i Intels glossary;
http://processorfinder.intel.com/Glossary.aspx

Om du har någon annan info om Intels TDP får du gärna länka, jag är nyfiken på om det skulle stämma att Intels TDP är alldeles för lågt angiven. Jag tror inte det är så nämligen.

Vet inte hur det är men AMD CPUs som har samma TDP angiven kör betydligt svalare med samma kylning jämfört med Intel (full belastning med samma program).

PS: Tänk på att de flesta benchmarks utnyttjar inte alla processorns delar. Så värdet blir ganska så annorlunda än om man räknar som AMD gör.

Permalänk
Medlem

Va bra! Fyller 18 den 16 mars, då kanske man får sig en present utav Intel?

Nej men, när skulle AMD komma med sina 6 kärninga? Och är det AM3 socket?

Permalänk
Medlem

Hur står sig två stycken quad core intel Xeon E5520 på ett dual CPU-moderkort jämfört med en hexacore Core i7 980X? Tänker rent hypotetiskt för att bygga en snabb videokomprimeringsdator...

Tydligen så klår dual Xeon E5520 vid originalfrekvens en single Core i7 920 överklockad till 4 GHz men å andra sidan kan man nog överklocka i7 980X en del också, medans E5520 nog är mera svårklockad på grund av servermoderkort.

Men med ett sådant här moderkort kanske man ändå kan få upp farten?
http://www.tweaktown.com/news/13936/evga_shows_us_their_dual_...

EDIT: Två stycken Xeon E5520 är billigare i inköp än en Core i7 980X så därav jämförelsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Vet inte hur det är men AMD CPUs som har samma TDP angiven kör betydligt svalare med samma kylning jämfört med Intel (full belastning med samma program).

PS: Tänk på att de flesta benchmarks utnyttjar inte alla processorns delar. Så värdet blir ganska så annorlunda än om man räknar som AMD gör.

Det du beskriver är iofs inte något jag har sett i någon recension de senaste åren, snarare har Intels processorer varit effektsnålare än AMD's under de senaste åren.

Däremot har AMD i alla fall historiskt haft ett sätt att räkna på TDP som gjort att de förmodligen har haft högre TDP än de skulle ha haft om de hade använt samma metod som Intel.
Dock har jag inte lyckas se något genomslag i uppmätt effekt under last när man jämfört två processorer från AMD resp Intel med samma TDP.

Förmodligen beror detta på att TDP är ett väldigt grovt sätt att ange maxeffekt. Särskilt med tanke på att en hel processorserie med olika frekvenser ofta har samma TDP. Följdaktligen är det enbart den processor med högst klockfrekvens som eventuellt kan komma i närheten av TDP under maxbelastning.
TDP är ju bara en angivelse tänkt för tillverkare av moderkort och processorkylare, så de skall veta för vilken maxeffekt de skall dimensionera sina komponenter.

Men om man betraktar TDP som ett absolut maxvärde på effekt för en processorserie, så funkar värdet. därmed blir jag lite impad att man lyckats hålla nere TDP till 130W med tanke på sex kärnor och 3,33GHz klockfrekvens.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hmm kommer den första 6-kärniga alltså vara billigare än X5570?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Ok. Två frågor uppenbarar sig.

1. Varför säljs den i en snusdosa?
2. Klarar den Crysis på megamaximultisuperdupermax?

/Hast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
dvs samma processor i AMD's händer skulle ha ca 170W+ TDP :).

Intel räknar ju under medel-belastning "average". Inte hur mycket den drar under full belastning så siffran sticker iväg som fasen.

Nja , om man ser till vad ryktena säger , så kommer AMD s 6 kärniga ha ett TDP på 140 W och det är med 45nm vilken frekvens , 2,5 - 3,0 säger vissa , men vi får se om några månader .

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

var väll inte så dyr. För arbetarklassen kanske men för dem är allt dyrt

// douchebag of the day

Permalänk
Medlem
Citat:

The company is also preparing an eight-core chip which is code-named Nehalem-EX, which is Intel's fastest processor to date, Otellini said. The chip is also due for release in the first half of this year.

http://www.pcworld.com/article/188483/intel_preparing_sixcore...

Tänk att ha det så här

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

970 = 6 cores 32 nm 3,20 GHz 12 mb cache?
975 = 4 cores 45 nm 3,33 GHz 8 mb cache

slutsats HZ is everything!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Är inte amd s sexkärniga bara en variant utav server processorn dom haft ett bra tag nu & den var betydligt sämmre (prestanda) än en 4 kärnig xeon(nehelem/55??) fast den drog lite mindre ström & om jag inte minns fel så var den på 1,8ghz (men kan minnas fel)

Visa signatur

Arne Berg