Permalänk
Medlem

Formaterings skiva.

Tjena, nu är det så att min dator har blivit väldigt slö genom åren och tänkte därmed ge mig in på en formatering (för första gången). De skivor som jag har är XP Skivan, Grafikdrivrutiner, Directx9 skivan, Inställningar till skärmen och sedan har jag för mig att det ska finnas en skiva till moderkortet också. Har jag rätt? Jag verkar inte há den isåfall.. Vad ska det stå på den och hur ser den ut? Om jag inte har den, hur gör jag då? Tackar.

OBS. Säg gärna till om det fattas ännu en skiva eller om det är nåt som inte stämmer.

Permalänk

ta reda på vad du har för moderkort, leta rätt på deras hemsida tanka hem
drivrutinerna, lägg dom sedan endera på en skiva eller ett usb-minne.

ta hem nyaste drivrutinerna till ditt g-kort också och lägg de på samma skiva/minne,
för resten kan du ta hem sedan när windows och drivrutiner för moderkort och
g-kort är installerad.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
ta reda på vad du har för moderkort, leta rätt på deras hemsida tanka hem
drivrutinerna, lägg dom sedan endera på en skiva eller ett usb-minne.

ta hem nyaste drivrutinerna till ditt g-kort också och lägg de på samma skiva/minne,
för resten kan du ta hem sedan när windows och drivrutiner för moderkort och
g-kort är installerad.

Så jag ska Tanka hem Drivrutiner till Moderkortet, sedan också spara dem? Så kan jag installera det online istället, korrekt?

Grafikkortet har jag drivrutiner till.

tack.

Permalänk

tanka hem drivrutinerna och bränn dom på skiva eller spara dom på usb-sticka,
innan du formaterar.
det är inte säker att du kan komma åt internet utan drivisar för moderkortet,
och då blir det ju svårt att tanka hem på den datorn direkt efter du installerat
xp.

sen är det lika bra du tar hem nyaste drivrutinerna till ditt grafikkort, för dom du har på skiva är knappast dom nyaste.
jag tycker att det är enklare att ta hem allt det nödvändiga och lägga det på sticka innan jag formaterar.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Avstängd

Kör du Vista eller Windows 7? Har du tur så kanske drivrutinerna redan finns med i dessa skivor eller på Windows update

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Kör du Vista eller Windows 7? Har du tur så kanske drivrutinerna redan finns med i dessa skivor eller på Windows update

Jag kör med xp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 94pwner
Jag kör med xp.

Egentligen räcker det med att du laddar ner drivrutinen till nätverkskortet i förväg, då kommer du att komma åt internet direkt efter formateringen, så kan du ladda ner resten av drivrutinerna "som vanligt".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Egentligen räcker det med att du laddar ner drivrutinen till nätverkskortet i förväg, då kommer du att komma åt internet direkt efter formateringen, så kan du ladda ner resten av drivrutinerna "som vanligt".

EDIT!!! http://data.fuskbugg.se/skalman01/-nikkkemo.bmp

Hittade skivan! Nu måste jag bara ha klartecken eftersom jag är nervös över detta.. Kopiera länken och säg vilka av dem sakerna jag ska installera när jag är klar med xp skivan och grafikkortsskivan, tack!!

MVH, TACKAR OCH BUGAR!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 94pwner
EDIT!!! http://data.fuskbugg.se/skalman01/-nikkkemo.bmp

Hittade skivan! Nu måste jag bara ha klartecken eftersom jag är nervös över detta.. Kopiera länken och säg vilka av dem sakerna jag ska installera när jag är klar med xp skivan och grafikkortsskivan, tack!!

MVH, TACKAR OCH BUGAR!

Om du inte bryr dig om att ha senaste drivrutiner, utan nöjer dig med de på skivan, så är det bara att installera dem.
Har inte just det moderkortet, men de flesta drivrutinsskivor ser ungefär likadana ut.
Jag misstänker att första posten på lista startar en guide för att installera alla drivisar du behöver. Övriga poster installerar just en viss komponents drivers.
(Chipset, ljudkrets, nätverkskrets, raidkontroller, usb2 driver, i den ordningen)

Utöver det bör du tanka hem senaste drivrutinen till ditt grafikkort, då den som är på skivan som följer med kortet snabbt blir gammal (grafikkortsdrivrutiner uppdateras ofta). Har du ett Radeon-kort, så ladda ned från AMD/ATI (http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx) och har du ett GeForce kort, så ladda från Nvidia (http://www.nvidia.com/Download/index5.aspx?lang=en-us)

Vill du ha de senaste drivrutinerna för moderkortet, så gå till Asus hemsida och ladda ned drivrutinerna för ditt moderkort:
http://support.asus.com/download/download.aspx
lägg sedan drivrutinerna på usb-sticka, extern hårddisk eller bränn en CD.

Har du drivrutiner till både grafikkort och moderkort, så är det bara att formatera om disken, installera windows, installera moderkortets drivrutiner och installera grafikkortets drivrutiner.

Du kan ju sedan gå in i Start->kontrollpanelen->system->maskinvara->enhetshanteraren
Där kan du kolla om du ser några frågetecken, i annat fall har installationerna av drivrutinerna gått bra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Om du inte bryr dig om att ha senaste drivrutiner, utan nöjer dig med de på skivan, så är det bara att installera dem.
Har inte just det moderkortet, men de flesta drivrutinsskivor ser ungefär likadana ut.
Jag misstänker att första posten på lista startar en guide för att installera alla drivisar du behöver. Övriga poster installerar just en viss komponents drivers.
(Chipset, ljudkrets, nätverkskrets, raidkontroller, usb2 driver, i den ordningen)

Utöver det bör du tanka hem senaste drivrutinen till ditt grafikkort, då den som är på skivan som följer med kortet snabbt blir gammal (grafikkortsdrivrutiner uppdateras ofta). Har du ett Radeon-kort, så ladda ned från AMD/ATI (http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx) och har du ett GeForce kort, så ladda från Nvidia (http://www.nvidia.com/Download/index5.aspx?lang=en-us)

Vill du ha de senaste drivrutinerna för moderkortet, så gå till Asus hemsida och ladda ned drivrutinerna för ditt moderkort:
http://support.asus.com/download/download.aspx
lägg sedan drivrutinerna på usb-sticka, extern hårddisk eller bränn en CD.

Har du drivrutiner till både grafikkort och moderkort, så är det bara att formatera om disken, installera windows, installera moderkortets drivrutiner och installera grafikkortets drivrutiner.

Du kan ju sedan gå in i Start->kontrollpanelen->system->maskinvara->enhetshanteraren
Där kan du kolla om du ser några frågetecken, i annat fall har installationerna av drivrutinerna gått bra.

Först tackar jag för svaret, så jag installerar bara Xp skivan, sen tar jag och installerar moderkortet med alla kompetenter som bilden visade, i den ordningen du sa. Sedan tar jag och installerar Grafikkorts-Drivrutinerna. Then WALLLA!? Klart?:))

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 94pwner
Först tackar jag för svaret, så jag installerar bara Xp skivan, sen tar jag och installerar moderkortet med alla kompetenter som bilden visade, i den ordningen du sa. Sedan tar jag och installerar Grafikkorts-Drivrutinerna. Then WALLLA!? Klart?:))

Mer eller mindre....ja.
Det kan ju även vara en god ide' att patcha upp windows med Servicepack och säkerhetsuppdateringar via Windows Update.
Har du ett separat ljudkort (om du inte använder det inbyggda på moderkortet alltså) eller något annat PCI-kort kan det vara bra att installera drivrutiner till dem också (men det ser du i enhetshanteraren).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Mer eller mindre....ja.
Det kan ju även vara en god ide' att patcha upp windows med Servicepack och säkerhetsuppdateringar via Windows Update.
Har du ett separat ljudkort (om du inte använder det inbyggda på moderkortet alltså) eller något annat PCI-kort kan det vara bra att installera drivrutiner till dem också (men det ser du i enhetshanteraren).

Har hört talas om det.. hur gör jag i enhetshanteraren för att se det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 94pwner
Har hört talas om det.. hur gör jag i enhetshanteraren för att se det?

Det kommer att vara gula utropstecken vid de enheter som inte har drivrutiner. Jag rekommenderar att du laddar ner nyaste versionen av alla drivrutiner via länken som WrongTarget postade.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen grabbar, allt fixat!