Windows 7 populärare än Vista på Steam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Om man räknar ihop så har XP, vista och W7 totalt 99,22%, så resten använder nåt annat. Sen om det är linux eller andra windows-varianter vet man ju inte...

så mindre än 0,88% använder Linux på steam? Låter väldigt lite fast Steam kräver en del kunskaper för att kunna köra med Linux.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
så mindre än 0,88% använder Linux på steam? Låter väldigt lite fast Steam kräver en del kunskaper för att kunna köra med Linux.

Hur räknade du där?
0,88% + 99,22% = 100,1%

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
Man är inte bakåtsträvare ifall man köra XP istället för Windows 7/Vista

Bakåtsträvare är man när man propagerar om hur mycket "bättre" Windows XP är än Vista/7. (Det är inte ett dugg bättre).

Finns en del som fortfarande påpekar att win 2000 är mycket bättre än XP/Vista/W7. Det är så det alltid varit och så det alltid kommer att vara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
välförtjänt! fattar inte varför folk fortfarande hänger kvar på xp

För att det är DYRT med operativsystem. Tusen spänn för Windows 7 64-bits home premium, när du redan har ett fungerande OS i Windows XP. Så fantastiska är skillnaderna inte för gemene man.

tusen spänn blir dock inte så mycket utslaget på ett par år

För mig handlar icke-bytet om att jag tänkte passa på när jag ska byta dator. Men så kom AMD med sina grafikkort som inte finns i handeln, och nu kommer fermi... osv.. har snart gått ett helt år sedan jag först höll på köpa ny dator Lika glad för det är jag, för Dragon Age funkar på denna också

Permalänk
Medlem

Jag tycker Vista har fungerat väldigt bra, och jag har ingen tanke på att formatera allt och byta till Win7, även om det vore gratis(och nej, jag är inget fan av att uppgradera Vista till Win7, ska vara clean install)

De upplevelser jag haft med Win7 har inte lämnat någon iver att byta OS...Jag hatar bl.a. att classic view känns som något från Win95

Jag tror att många som dömt ut Vista totalt är de som bara testat den första versionen...Jag hoppade in på Service Pack 1, och kort därefter släpptes SP2, och mitt Vista har varit stabilare än XP någonsin varit

Permalänk
Hedersmedlem

Visst Vista har sina problem men under ett år och ett moderkortsbyte på samma installation har jag inte haft en enda låsning men med Windows 7 på samma hårdvara har jag haft två totala låsningar under en ganska kort tid så nej Windows 7 är mest hype i mina ögon.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hade nätverksdrivrutinen eller vad det nu kan vara så hade jag behållt Win 7, men går tillbaka till XP eller vista.

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem

Ja det var goda nyheter att det är 64 bitars versionen som är mer populär än 32 bit.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hur mycket har den Gratisversion-som jag också äga,annars skulle jag köra med Vista.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Visst Vista har sina problem men under ett år och ett moderkortsbyte på samma installation har jag inte haft en enda låsning men med Windows 7 på samma hårdvara har jag haft två totala låsningar under en ganska kort tid så nej Windows 7 är mest hype i mina ögon.

wow. för att vara moderator är du väldigt dålig på att skriva.

Ont: ja jag förstår inte varför folk gnäller på de som håller kvar i xp. det är ju antagligen fortfarande bättre för spel än både vista och windows 7. dx10 och uppåt borträknat givetvis.

Permalänk
Avstängd

windows 7 är mindre krävande än Vista vilket många "kids" som kör mindre snabb maskinvara har mer nytta av w7 av den orsaken.
rent prestandamässigt tenderar w7 att vara mer optimerad samt att föredra för spelare.
windows xp var bra på sin tid dvs efter patch sp2.
Innan dess ett rent missöde.
1k för Windows 7 är liknande som 2 spel men som man använder dagligen i flera år, rätt så bra pris.

nöjd med mitt 64bitars w7.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaptenKanel
wow. för att vara moderator är du väldigt dålig på att skriva.

Ont: ja jag förstår inte varför folk gnäller på de som håller kvar i xp. det är ju antagligen fortfarande bättre för spel än både vista och windows 7. dx10 och uppåt borträknat givetvis.

Var väl lite onödig kommentar, en moderator behöver inte slänga ut kommatecken perfekt, hans uppgift är att hålla ordning i forumet.
Du är faktiskt inte världsbäst du heller, jag hade tex kunnat påpeka att du skrev de och inte dom, men det gjorde jag inte.

Ont finns som sagt ingen anledning till att gnälla på folks val av OS, tycker dock att det ganska länge var mest var gnäll på oss som körde Vista och inte XP.
Nästan 30% och stigande med 64 bitars är på tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk

Nästan 30% och stigande med 64 bitars är på tiden.

64bit funkar ofta helt utmärkt idag.

språkpoliser och liknande är vanliga i sweclockers forum, de borde stängas av för förföljelse eller något

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpur
Hur räknade du där?
0,88% + 99,22% = 100,1%

jag är ganska bra på snabb huvudräkning och detta exempel är ett pinsamt olycksfall i arbetet. Jag drabbades av hybris. Jag skulle tänkt till en extra tiondels sekund.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
så mindre än 0,88% använder Linux på steam? Låter väldigt lite fast Steam kräver en del kunskaper för att kunna köra med Linux.

Det måste vara % av Windowsanvändarna dom räknat. måste vara över 0,87% som använder Mac + Linux =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
Det måste vara % av Windowsanvändarna dom räknat. måste vara över 0,87% som använder Mac + Linux =/

Då Steam körs via wine kanske det uppfattas som Windows av Steam. Om fallet är så skulle det innebära att 0.78% är exempelvis OS X (finns det klient till det?).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

bytte igår från Vista till W7. Lite ovant men likt för det mesta. Tycker dock Vista fått mer kritik än det förtjänar. Jag hade bara problem med det när det var helt nytt. Senaste två åren eller så har Vista 64 fungerat utan några fler problem än XP.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Du är faktiskt inte världsbäst du heller, jag hade tex kunnat påpeka att du skrev de och inte dom, men det gjorde jag inte.

Ser verkligen fram emot KaptenKanels svar på det där.

För övrigt tycker jag det är förvånande att 32-bit leder så stort bland Vista-användarna. 64-bit var det främsta skälet för mig att efter många om och men ge upp XP för 7. Vista 32 låter som både pest och kolera på samma gång.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxWarp
Vista 32 låter som både pest och kolera på samma gång.

Det finns än klarare fördelar med 64bit på serversidan, däremot har det och finns det fortfarande en hel del nackdelar gällande drivrutiner, inte bara avsaknaden av 64bit versioner utan märkliga minnesläckor i 64bit versionerna (finns ett skäl till att vissa tjänster har schemalagd omstart). Microsoft världen är i IT-mått oerhört trög, och proprietära drivrutiner halkar lätt ner mellan stolarna när nyare modeller kommer ut (har ingen större betydelse om skrivaren är av klassen med minst 5 nollor efter första siffran och att den just börjat tjäna in sin investering). För professionell användning är nog den enkla förklaringen att Windows inte har haft en tillförlitlig infrastruktur. Steam har inte mycket att göra med saker som verkligen behöver bli bättre, och vi vet inte ens hur många av dessa Windows 7 installationer som är lagliga. På arbetsstationer har vi inte valt Windows 7 64bit för att slippa extra jobb och onödiga investeringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
bytte igår från Vista till W7. Lite ovant men likt för det mesta. Tycker dock Vista fått mer kritik än det förtjänar.

De vanliga binära åsikterna på nätet. Vista rockade inte fett, alltså sög det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
text

Det är kanske sant men jag tycker ändå det är lite märkligt. Att XP 64 inte blev någon hit kan man väl förstå eftersom alla redan hade köpt 32-bitsversionen när det släpptes och ingen brydde sig om att ta fram vettiga drivrutiner. Redan när Vista släpptes gnälldes det från vissa håll över att MS inte vågade ge upp 32-bitarstekniken, och där släpptes bägge versionerna samtidigt så alla kunde välja själva vilken de ville ha. Tydligen ville de flesta inte ta steget fullt ut när de uppgraderade utan nöjde sig med det kosmetiska.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxWarp
Det är kanske sant men jag tycker ändå det är lite märkligt.

Du får nog se till hur de olika operativsystemen strukturellt skiljer sig:

- Windows är enligt beslut i det närmaste helt beroende av tredje part, främst proprietära drivrutiner, kompletterat med viss certifiering
- MacOS använder proprietära drivrutiner i samma utsträckning som Windows men har medvetet begränsat sig till viss hårdvara
- Linux första alternativ är alltid öppna drivrutiner vilket gör frågan om 32bit eller 64bit mindre problematisk, samt att både gammal och ny hårdvara kan få kontinuerligt stöd
- BSD har likheter med Linux men med en närmast total kontroll över allt ifrån kärnan till user land, vilket gör att BSD tenderar att integrera stöd för hårdvara i långsammare takt än Linux

Microsoft blir därför tvungna att tassa försiktigt t o m fast de själva kanske hade velat slå om till 64bit för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Då Steam körs via wine kanske det uppfattas som Windows av Steam. Om fallet är så skulle det innebära att 0.78% är exempelvis OS X (finns det klient till det?).

Windows 2000 borde väl ha en del användare fortfarande? Om nu Steam fortfarande stödjer det. Jag tror inte Steam stödjer OS X (utan crossover/wine).
Win 95/98/ME stödjs inte längre.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |