Permalänk

Vilken dist ska jag använda?

Halloj! Ska sätta upp en router med en gammal dator jag har står så vi kan använda och dela upp internet-uppkopplingen när vi lanar. Ska ha en med linux vet jag iaf, för datan vi snackar om har förmodligen vart med och utrotat dinousarierna, med andra ord inte bra/nya grejer i den.
Så nu vill jag ha hjälp av er: Vilken dist av linux ska jag använda för de? Tipsa gärna om ni vet nåt bra program att använda för att sätta upp routern med.

DoktorKosmos OUT!

Permalänk
Permalänk

Har kikat över det där lite snabbt men kan man använda vilken dist som helst?

Permalänk
Medlem

Låter mindre, lättare att ha att göra med och bära

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Dom hade en guide här på Sweclockers om det för några år sen, tror dom använde PfSense då.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vi har kört m0n0wall i skolan och jag får säga att den är riktigt bra, och lätt konfigurerad.

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Smoothwall, riktig nice med webbgui. Samt alla funktioner man kan tänka sig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
http://www.datorbutiken.com/Images/Products/Large/5400740.jpg
Låter mindre, lättare att ha att göra med och bära

Det är väll de att jag vill bygga upp en router på egen hand, mest för att lära mig så mycket som möjligt om nätverk och sånt.

Okej, men ska testa lite imorgon då, tackar för tipsen.