Permalänk
Entusiast

Att kalibrera ens TV.

Kollat runt lite och hittade:
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=71743&lan...

Är det värt pengarna?
Blir spelen mycket snyggare på en ordentligt kalibrerad TV?
Är det svårt att kalibrera med den Blu-ray disken?

Har en 1080p HD-TV och lirar PS3 på den samt har datorn inkopplad.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att den skivan är Region A. Alltså för Amerikanska Blu-ray spelare.

En kalibrerad tv är alltid trevlig att kolla på

Permalänk
Entusiast

PS3an är väl regionsfri om jag förstått det rätt. Eller gäller detta enbart spel?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Gäller nog bara spel

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=64161&lan...

Den ska nog funka fin fint.

Är också lite nyfiken om det gör så stor skillnad. Är det någon här som köpt en sån blu-ray och märkt att det har gett något extra?

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

ja, kalibrering av ens system kan ge väldigt mycket

/Daniel

Permalänk

Ett Måste!

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Kan dock säga att verkligen kalibrera en monitor/TV kräver ett riktigt mätverktyg också.
Allt annat räkna som hobby kalibrering som knappt märks någon skillnad på IMO.

T.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242320

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Kan dock säga att verkligen kalibrera en monitor/TV kräver ett riktigt mätverktyg också.
Allt annat räkna som hobby kalibrering som knappt märks någon skillnad på IMO.

T.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242320

Så att få rätt kontrast/ljus styrka är alltså inte värt dom 200kr den skivan kostar utan man måste punga ut 1400kr?..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Nej med tanke på att nästan alla THX DVD skivor (Ex. Star Wars) har samma kalibrering och den är gratis ifall du har en sådan film redan.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

All form av kalibrering kommer att ge skillnad förutsatt att inte TV'n varit kalibrerad förr. Fabriksinställningarna på dagens TV-apparater är horribla. Bara att byta från det förinställda läget (oftast dynamisk, livfull eller liknande) brukar ge stor skillnad. Lägen med namn som film, standard eller liknande brukar vara bra val.
Digital Video Essentials är en bra skiva men den är väldigt avancerad och många av testbilderna kräver speciell kalibrerings utrustning. Men visst funkar den även för kalibrering utan utrustning. De inställningar som du då kan trimma blir i första hand ljusstyrka, kontrast, färg och skärpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryuu Tora
All form av kalibrering kommer att ge skillnad förutsatt att inte TV'n varit kalibrerad förr. Fabriksinställningarna på dagens TV-apparater är horribla.

Jepp. Brukar oftast vara för ljusa med för hög konstrast för att kunna synas bra i upplysta butikslokaler.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Detta är ju dock ingen som helst inverkan på spel utan lämpar sig enbart för film. För spel får man använda de inbyggda kalibreringsbilderna.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Detta är ju dock ingen som helst inverkan på spel utan lämpar sig enbart för film. För spel får man använda de inbyggda kalibreringsbilderna.

Och hur kommer man åt de inbbygda kalibreringsbilderna?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vill säga att de blir skillnad!

på min gamla 32" sket jag i allt som hade med kalibrering att göra, men när jag fick hem min 42" så tog jag mig tiden med HD Basics bluray discen.

Blev en klar skillnad, de blev behagligare att titta på, då de förinställda från fabriken ser ut som nån står med en blåslampa bakom tven och försöker elda upp den. Ljuset är påtok för sjukt

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Jag körde den gamla version som är för dvd och det hjälpte en hel del faktiskt.

Det följer väl med olika färgfilter man ska titta genom för att ställa in färgerna, och det funkar kanon. Det var en del som jag fick ändra på min samsung 37" lcd.
Sen får man bra hjälp med ljus/kontrast inställningar också vilket kan ge en betydligt bättre bild.
Så jag skulle nog köpa ett ex.
Man behöver inte ljupdyka i allt mtrl som är med men man kan däremot se igenom guiden så man får lite förståelse. Har för mig att den var väldigt pedagodisk.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Kan dock säga att verkligen kalibrera en monitor/TV kräver ett riktigt mätverktyg också.
Allt annat räkna som hobby kalibrering som knappt märks någon skillnad på IMO.

T.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242320

Jag håller inte alls med. Det du länkar till är också att se som "hobby kalibrering" isåfall...

Gjorde en kalibrering på min Samsung 40" och resultatet blev bra mycket bättre trots att jag inte alls har så mycket inställningar på den. Ju mer avancerad TV/Projektor du har, desto bättre blir det.

Sen kan vi ta min projektor, Infocus X10 Full-HD. Den var faktiskt helt OK direkt från kartongen, trodde jag, tills jag gjorde en kalibrering.
Här gjorde en kalibrering väldigt, väldigt mycket eftersom projektorn hade betydligt fler inställningar att pilla med.

* Svärtan förbättrades avsevärt men med bibehållna skuggpartier! Här gäller det att laborera med ljus / kontrast.
(Kontrast - Styr vitpunkter)
(Ljus/Brightness - Styr svartpunkten)
Därför måste man laborera lite fram och tillbaka med dessa...

* Jag fick till en betydligt bättre färgsättning med nära nog perfekta hudtoner och en otrolig balans i färgerna, här handlar det om färgrymd eller gamut.
Kom ihåg att ställa in kontrast/ljus först, eftersom justeringar på dessa påverkar färgerna.

* Skärpa, här är det viktigt att inte dra på för mycket som det ofta är på TV-apparater från början. För mycket av detta adderar brus och skräp i bilden.
Vid en första anblick, t.ex då ute i butikerna ser kanske bilden väldigt trevlig och "skarp" ut, för Svensson.
Den är dock helt åt helvete.

Om man ska kalibrera via sin PS3, kom ihåg att ändra RGB Full Range till YcBCr och stäng av allt bild-"lull-lull".

Sen måste man kalibrera alla källor. T.ex en kalibrering för/med PS3 matchar troligen inte alls din digitala HD satellitbox, tyvärr.

Jag anser, till skillnad från "Coca", att en sådan här enkel och billig kalibrering kan ge otroligt mycket för bildens helhet och dynamik, säger man något annat har man antingen fått en bra produkt ur kartongen(högst otroligt!) eller så har man inte jämfört korrekt före och efter.

Bild från M3.

Ovan ser man tydligt vad en för hög kontrast med felaktiga färger kan göra för bilden, detta är mycket vanligt bland folk ute i stugorna, tyvärr.

Vill man göra en proffs kalibrering gör man en ISF. Det kostar runt 4000:- men med DVE HD Basics kommer man långt, särskilt i random vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Detta är ju dock ingen som helst inverkan på spel utan lämpar sig enbart för film. För spel får man använda de inbyggda kalibreringsbilderna.

Men en bra inställd tv kommer det inte skilja sig oftast från i spelen. På plasman hemma så behöver jag oftast inte ändra något i dom flesta PS3spel den är kopplad till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Och hur kommer man åt de inbbygda kalibreringsbilderna?

I options oftast.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken