Grafen i framtidens skärmar

Permalänk
Medlem

Ruggigt jobbigt namn på en mineral. Varje nyhet om grafen måste jag läsa både en och två gånger innan jag förstår att det inte handlar om statistik. Grafén borde det stavas då det uttalas så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Ruggigt jobbigt namn på en mineral. Varje nyhet om grafen måste jag läsa både en och två gånger innan jag förstår att det inte handlar om statistik. Grafén borde det stavas då det uttalas så.

Haha.. Det var precis samma för mig. Håller klart med om att Grafén verkar vara en vettigare stavning. Vem var det som hittade på att det skulle stavas "Grafen"?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Ruggigt jobbigt namn på en mineral. Varje nyhet om grafen måste jag läsa både en och två gånger innan jag förstår att det inte handlar om statistik. Grafén borde det stavas då det uttalas så.

Samma för mig med. =/ Dumt namn.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Haha.. Det var precis samma för mig. Håller klart med om att Grafén verkar vara en vettigare stavning. Vem var det som hittade på att det skulle stavas "Grafen"?

Uttalas det med é då?

Jag personligen säger det ju så, men vettefan om det är rätt med tanke på att det inte finns nåt é där.

Permalänk
Medlem

Grav-fén

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

=/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Uttalas det med é då?

Vet du hur Filé uttalas?
EDIT: Förlåt, trodde du undrade HUR det uttalades. =/

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaxiz
Kontrasten lär ju vara kolsvart iaf

Haha, den var fyndig ^^

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk

Kul att det går framåt på bildskärmsfronten, har ju varit riktigt segt med utvecklingen där D:<

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Jag jobbar inom dagspress och tyckte det intressantaste med artikeln var att man kan tillverka papper i en tryckpress. Fan vi kommer spara skitmycket pengar nu när vi slipper köpa in papper utan bara kan pressa eget!

Suck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Uttalas det med é då?

Jag personligen säger det ju så, men vettefan om det är rätt med tanke på att det inte finns nåt é där.

Det uttalas med betoning på e.

NE skriver

grafen

grafe´n, material bestående av ett enda lager kolatomer inordnade i ett hexagonalt mönster, liknande ett hönsnät.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Jag jobbar inom dagspress och tyckte det intressantaste med artikeln var att man kan tillverka papper i en tryckpress. Fan vi kommer spara skitmycket pengar nu när vi slipper köpa in papper utan bara kan pressa eget!

Suck.

omg

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Haha.. Det var precis samma för mig. Håller klart med om att Grafén verkar vara en vettigare stavning. Vem var det som hittade på att det skulle stavas "Grafen"?

Någor som stavas "grafen" kan i svenskan uttalas med betoning på antingen a eller e. Brukar du tänka på frukt när du läser ordet tunnelbanan?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.