Permalänk

Kylskåp pyser

Tjejen frostade av kylskåpet i min studentlya och nu pyser det något ur det. Det var säkert 1 dm is i frysfacket och nu när isen är borta läcker det. Jag har lagat/lindrat skadan med silvertejp och min mat står nu återigen i kylskåpet men jag har lite frågor. (Det gäller kylskåpet i sign)

1. Är gasen giftig?
2. Kan jag ha maten där i?
3. Ska troligtvis flytta ut till sommaren, kan jag leva med detta?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

kolla så det inte är freon bara då är det illa. haha bäst du kollar upp det där fortast

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
kolla så det inte är freon bara då är det illa. haha bäst du kollar upp det där fortast

Hur vet jag om det är freon? Jag har googlat men hittar inget vettigt. Har hört att det ska vara luktlöst men tyckte att detta luktade lite som olja (diesel?) men väldigt svagt. Om man känner vid läckan blir det också lite halt på fingret som olja.

Kanske bäst jag ringer värden imorgon.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

du är ju inte död än så det ordnar sig nog hoppas du kan sova inatt

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
du är ju inte död än så det ordnar sig nog hoppas du kan sova inatt

Jag med

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Varför ska du leva med det? Är det en studentlya är det ju bara att ringa hyresvärden och be om ett nytt, alternativt att dem fixar ditt nuvarande.
Ring direkt imorrn så är det löst innan dan är slut.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Brukar ju vara amoniak i vanliga kylskåp. Men hade det läckt hade du känt det.

Om den nu är över 20år gamal och innehåller freon kanske du ska slagga någon annan stans i natt. Det är dock inte mycket kylmedium i ett system men direkt nyttigt är det ju inte.

Om du kollar på baksidan ska det stå något i stil med R404(a), hittar du det vet du även vad du har för mysig gas i lägenheten.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Brukar ju vara amoniak i vanliga kylskåp. Men hade det läckt hade du känt det.

Om den nu är över 20år gamal och innehåller freon kanske du ska slagga någon annan stans i natt. Det är dock inte mycket kylmedium i ett system men direkt nyttigt är det ju inte.

Om du kollar på baksidan ska det stå något i stil med R404(a), hittar du det vet du även vad du har för mysig gas i lägenheten.

Jag vaknade säkert idag iaf. Jag kommer inte åt baksidan på kylskåpet och jag har inte känt lukten av amoniak som tur är.

Kylskåpet har dessutom tappat nästan allt vad kyleffekt heter. Jag har gjort en felanmälan, hoppas dom kommer och byter ut det snart. Grejen är att när en granne fick sitt utbytt (dom byter ut skåp och diskbänk samtidigt) så tog det flera dagar och rummet blev fyllt av sågspån. Hade gärna sluppit det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju oväntat att kyleffekten försvann när kylmediet läckte ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztenlund
Ja, det var ju oväntat att kyleffekten försvann när kylmediet läckte ut.

Haha ja vad vet jag, hade ju vissa förhoppningar om att den skulle fungera efter tejpningen Jag har fått ett reservskåp nu och jag ska få ett nytt under nästa vecka. Tack för alla svar!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

1. Är gasen giftig?
2. Kan jag ha maten där i?
3. Ska troligtvis flytta ut till sommaren, kan jag leva med detta?

1. Ja, i större mängder. Dina 200g skadar inget
2. Nej, det kommer antagligen inte vara kallt länge till.
3. Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Brukar ju vara amoniak i vanliga kylskåp. Men hade det läckt hade du känt det.

Om den nu är över 20år gamal och innehåller freon kanske du ska slagga någon annan stans i natt. Det är dock inte mycket kylmedium i ett system men direkt nyttigt är det ju inte.

Om du kollar på baksidan ska det stå något i stil med R404(a), hittar du det vet du även vad du har för mysig gas i lägenheten.

Brukar INTE vara ammoniak i vanliga kylskåp utan R600(a) som är isobutan.
Kylskåp som innehåller ammoniak är väldigt få, speciellt i lägenheter.

I övrigt så kan du ju fråga din flickvän hur hon kan ha fått för sig att hacka loss is ur en frys...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
1. Är gasen giftig?
2. Kan jag ha maten där i?
3. Ska troligtvis flytta ut till sommaren, kan jag leva med detta?

1. Ja, i större mängder. Dina 200g skadar inget
2. Nej, det kommer antagligen inte vara kallt länge till.
3. Nej.

Brukar INTE vara ammoniak i vanliga kylskåp utan R600(a) som är isobutan.
Kylskåp som innehåller ammoniak är väldigt få, speciellt i lägenheter.

I övrigt så kan du ju fråga din flickvän hur hon kan ha fått för sig att hacka loss is ur en frys...

Hon tyckte det tog för lång tid med hetvatten och hårtork

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro