Radeon HD 5830 – specifikationer och pris

Permalänk
Avstängd

Förstår inte riktigt var sweclockers fått prisuppgifterna ifrån. De har förmodligen andra källor än t.ex fudzilla och liknande sidor, så jag vet inte riktigt vilka som är mest pålitliga. Men 5830 har börjat listas i tyska butiker och kostar där från ca 220 euro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
byter nog mitt gtx 280 mot ett sådant

till vilken nytta då? eftersom det inte finns några tester på kortet får jag gissa, men jag tror absolut max du tjänar 10% prestanda, och så DX11 då förståss. spara du 1500kr till o köp ett kort som poundar ut lite FPS istället (läs 5870), annars tror iaf jag att du blir missnöjd.

annars kan du ju alltid vänta o kolla vad våra vänner från NV har lurande bakom hörnet

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Enligt | alibababert | så ska kortet komma att ligga på 215$ = 1600 kronor :/ och hur mkt kan frakten kosta egentligen ??? BTW så ligger dollarn på 7.2964kr/$........ kollat på valuta.se^^
En till fråga: vilka är bättre Nvidia elr AMD på grafikkort??? skulle kunna behöva lite kunskap om detta;)

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

@ willaim

1) Fast tyvärr går det itne att översätta priser så enkelt. Det blir alltid dyrare i Sverige.

2) Det beror på är det enkla svaret. Sök i forumet för diskussioner om detta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Spelar roll vad det kostar, tillgången är fortfarande sunk-dålig på 5850/5870

Vad svamlar du om? Dom finns ju fan överallt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Spelar roll vad det kostar, tillgången är fortfarande sunk-dålig på 5850/5870 och Nvidia finns inte i det marknadssegmentet för tillfället så de kan ta betalt i princip vad de vill. Det lilla som kommer ut i butik lär sälja ändå.

Förmodligen är största förklaringen att det är så dåligt med kort att TSMC fortfarande har urdåliga yields och HD5830 blir då ett sätt att kunna sälja kasserade chips. Med tanke på hur tillgången på grafikkort är just nu lär folk jubla även över att få köpa kasserade chips.

Eftersom ATI har haft rätt svårt att leverera kort ser det inte så dystert ut för Nvida som man skulle kunna tro, när Fermi kommer även om den är sen lär folk kasta sig över den som uthungrade vargar

du måste ju va väldigt dålig på att hitta kort isf? för Komplett har då några hundra st i lager....

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Om prestandaskillnaden är så liten som den ser ut att vara baserat på specifikationerna är det ju inte helt oväntat att 5830 hamnar väldigt nära 5850 i pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av willaim
Enligt | alibababert | så ska kortet komma att ligga på 215$ = 1600 kronor :/ och hur mkt kan frakten kosta egentligen ??? BTW så ligger dollarn på 7.2964kr/$........ kollat på valuta.se^^
En till fråga: vilka är bättre Nvidia elr AMD på grafikkort??? skulle kunna behöva lite kunskap om detta;)

Lägg på 25% moms så har vi 1960:- och sen är det som sagt alltid lite dyrare i sverige och då landar vi på drygt 2000:- Priser i USA anges alltid exklusive moms som är ~8% i USA om jag inte minns fel. Men du får betala svensk moms från USA om du inte har någon som åker dit och hämtar den.

squonk måste ha gömt sig så djupt under en sten i väntan på Fermi att han missat att 58x0 nu mera finns i lager nästan över allt

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
squonk måste ha gömt sig så djupt under en sten i väntan på Fermi att han missat att 58x0 nu mera finns i lager nästan över allt

Nix, gick bara in och kollade på prisjakt.nu och där var det verkligen inte många som hade. Som någon sa, komplett, och någon till. Och bara av något visst märke/modell dvs ingen konkurrens alls, och de kan sätta vilka priser de vill.

Det kallar inte jag för att de finns i lager "nästan över allt".

Men visst, är man nöjd med bara en modell från en tillverkare och aldrig besöker något annat än komplett så tycker man kanske det. Vi andra vill se en levande marknad och lite prisfajting

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nix, gick bara in och kollade på prisjakt.nu och där var det verkligen inte många som hade. Som någon sa, komplett, och någon till. Och bara av något visst märke/modell dvs ingen konkurrens alls, och de kan sätta vilka priser de vill.

Det kallar inte jag för att de finns i lager "nästan över allt".

Men visst, är man nöjd med bara en modell från en tillverkare och aldrig besöker något annat än komplett så tycker man kanske det. Vi andra vill se en levande marknad och lite prisfajting

Stämmer bra det. Jag skulle inte heller kalla det här för bra tillgång då endast någon enstaka butik har kort i lager av någon enstaka modell, till överpriser. Komplett har även utländska leverantörer och Misco tex där jag väntar mitt 5850 ifrån har bara svenska leverantörer och de har i stort sett inte fått ett enda kort.

Permalänk
Avstängd

Priset måste fan vara fel, den blir ju dyrare än 5850:an...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
En del är aldrig nöjda.

http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/2556312/2/i...

precis, man ska alltid sträva framåt

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Lite skeptiskt mot att köpa något som slutar med 30. Man vet att de börjar med 70 sen gör 50 av de som inte klarar måttet och sen 30 av de som inte klarar 50. Hur skoj är det att ha kort som är en double reject?

Fast fungerar väl inte sämre för det egentligen

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Lite skeptiskt mot att köpa något som slutar med 30. Man vet att de börjar med 70 sen gör 50 av de som inte klarar måttet och sen 30 av de som inte klarar 50. Hur skoj är det att ha kort som är en double reject?

Fast fungerar väl inte sämre för det egentligen

Double reject är det ju inte när det är klockat högre än 50, det är reject på ett annat sätt bara.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nä priset på 2500 kronor tror ja inte på. Där är nog sweclockers ute å cyklar den här gången. Minns ja inte fel så fanns det 5870 för 2700 kr i några dagar. dock var det nog fel i prissättningen från butikens sida. Men ändå löjligt om det ska skilja så lite
2000 nytt, 1000 kronor begagnat. då kan ja tänka mig att uppgradera och byta ut mina 4850 i cf till 5830 i cf (:
men de lär väl dröja nåt halvår till innan man är där.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Gött! Började tvivla på att 5830 skulle komma överhuvudtaget!

Permalänk
Medlem

Tror snarare priset kommer ligga mellan 1950-2150kr, allt annat vore idioti...

Permalänk
Medlem

Blir ett intressant kort att följa! Hoppas på ett vettigt pris och ser fram emot Swecs test av kortet.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

För dyrt. max 2200kr annars kan man lika gärna ta ett 5850 eller CFa två billigare kort.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Lite tidigt att skrika "FÖR DYRT OMG!!!!" redan, eller? Vi vet inte hur bra sweclockers uppgifter stämmer och vi vet inte hur bra kortet kommer att prestera.

Och för er som tycker att HD5850/HD5870 är för dyra: get real.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Lite tidigt att skrika "FÖR DYRT OMG!!!!" redan, eller? Vi vet inte hur bra sweclockers uppgifter stämmer och vi vet inte hur bra kortet kommer att prestera.

Och för er som tycker att HD5850/HD5870 är för dyra: get real.

Vaddå get real?
HD5850 är väl i stort sett det enda grafikkort jag sett som sakta men säkert har ökat i pris sedan lansering (med tillfälliga nedgångar då och då naturligtvis, men trenden har varit uppåtgående). Om nu priset på HD5830 blir 2500kr vid lansering, så är det ju i princip samma eller högre pris som HD5850 hade vid lansering (det lanserades för $259 om inte jag missminner mig). Det är väl inte så konstigt att man reagerar då?

Höjningen i pris på HD5850 motiverades ju med att TSMC hade dåliga yields och om nu produktionsprocessen har förbättrats och yield:en är bra igen, vilket TSMC hävdar (och de borde ju veta), så hur kommer det sig att det inte slagit igenom på priset? När Nvidia inte har något vettigt kort att konkurrera med passar AMD/ATI på att ta ut lite högre priser, det är väl inget att hymla om. Men du kan väl inte på allvar mena att vi som konsumenter skall sitta och applådera det?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

HD5870 och HD5970 är inte bara de snabbaste korten på marknaden. De är också mer prisvärda än de kort de konkurrerar mot (HD5870 i alla fall. HD5970 har ingen konkurrent).

Så man kan ju helt klart säga att man aldrig fått så mycket prestanda för så lite pengar förut. Bra köp helt enkelt.

Samtidigt så är marginalerna nog väldigt bra på HD5850 och HD5870. Hade någon form av konkurrens funnits hade nog HD5850 krupit ner mot 2000:- snart. Så konstigt nog är de för dyra samtidigt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Tror ni att två 5830 i CF är mer värt än ett 5850?
Tänkte iaf vänta lite och se några test först.

Hoppas det kommer något test med CF 5830 )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluppy
Tror ni att två 5830 i CF är mer värt än ett 5850?
Tänkte iaf vänta lite och se några test först.

Hoppas det kommer något test med CF 5830 )

Du behöver inget test, HD5830 i CF kommer garanterat prestera bättre än ett single HD5850. De är såpass lika i spec.
Däremot är det inte värt det ur prissynpunkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du behöver inget test, HD5830 i CF kommer garanterat prestera bättre än ett single HD5850. De är såpass lika i spec.
Däremot är det inte värt det ur prissynpunkt.

Hur menar du? Finns det något mer prisvärt alternativ för den prestandan? Om vi antar att 5830cf är ca 50% snabbare än HD5870 och två HD5830 kommer att kosta dig 4500 kr? (Mellan 4000:- och 5000:- någonstans)

Det är alldeles för många om. Om HD5830 kostar under 2200 och presterar någorlunda som förväntat så kommer CF att vara ett extremt prisvärt prestandalternativ.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Hmm sweclockers gick ut med att 5830 skulle vara liknande ett 4890 fast lite bättre, dra mindre ström och alstra mindre värme, fast ligga runt samma pris. 2500 nu helt plötsligt? Hoppas som många andra att sweclockers har fått fel uppgifter eller att de sänker priserna snabbt. Orkar knappt vänta på att Fermi ska släppas för att få konkurrens prissänkningen då=/ Men kanske får göra det ändå om detta priset håller i sig tills dess, mot förmodan!

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56