4870x2 idle temp 84 grader ?

Permalänk
Medlem

4870x2 idle temp 84 grader ?

Hej, har ett Sapphire Radeon HD4870 x2 kort som har en idle temp på 82-84 grader. När jag bara surfar alltså. Är detta normalt ?

Kör fläkten på auto och utan belastning ligger den på 27% fläkthastighet. Under spel ligger värmen på ca 85-90 grader.

Datorn är igång 24/7

Permalänk
Medlem

kollat att det inte fastnat nått i kylaren som stör luftflödet? typ damm?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det är normalt... men kan trösta dej med att mitt kort gjorde precis likadant. Bytte sedan till Accelero kylarn och idlar 33-35:)

Permalänk
Medlem

jaha.
& vad har du för chassi ?

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Det är normalt med standard kylaren..

Har precis bytt till Accelero kylarn och sänkte min temp med 40-50 grader idle...

Permalänk

DUDE!

Jag kör alltid min fläkt (1x4870XXX) på 30% då jag märkt att 20% inte är 20% (iaf. inte om man kollar på värmen)

30% brukar ligga på 60-70
20% brukar komma upp i 100+

Så ställ båda på 30%, och om du ska spela så drar du upp dom på 50%+

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Vilket OS kör du?
Vilka drivrutiner till grafikkortet har du?

ATI hade en bugg under några updates där kortet låg på max och tuggade även om du bara startade datorn. Men det har varit fixat nu under kanske 2 - 3 updates.

Permalänk

10.1 är väll den senaste drivrutinerna ?

Om dom inte släppt en 10.2 redan -_-'

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Chassi: Cooler Master Dominator CM-690 Miditower

OS: Vista 64
Drivrutiner: Catalyst 9.8

ÄEdit
Har för mig att idle temp låg neråt 60-70c förr med äldre drivrutiner. Kan det vara catalyst 9.8 som spökar ?

Permalänk
Medlem

testa 9.10 tyckte de funka bra

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

Sen 9.10 kom ut så har 9.11 9.12 och 10.1 kommit ut, varför inte prova att uppdatera längre ?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag är lite försiktig när jag ska uppdatera drivrutiner..för sist jag gjorde det blev det en j-la soppa.. Nåt speciellt sett man ska gå tillväga innan man uppdaterar ? Ska man rensa allt som har med ATi att göra från datorn först eller är det bara att köra in en ny drivrutiner över den gamla ?

Kan det vara så att det är catalyst 9.8 som gör att tempen är fel ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smoker1984
Jag är lite försiktig när jag ska uppdatera drivrutiner..för sist jag gjorde det blev det en j-la soppa.. Nåt speciellt sett man ska gå tillväga innan man uppdaterar ? Ska man rensa allt som har med ATi att göra från datorn först eller är det bara att köra in en ny drivrutiner över den gamla ?

Kan det vara så att det är catalyst 9.8 som gör att tempen är fel ?

Du är drabbad av den buggen jag pratade om, ditt grafikkort ligger på max hela tiden. För att tempsen ska bli normala så måste du starta en 3d application för att sedan avsluta den, då går grafikkortet ner i normal idle. Men uppdatera dina drivrutiner så ska du se att du får normala temps

Nu på senare tid så har det bara varit att installera över de nya drivisarna på dem gamla.

Permalänk
Medlem

Ja det där känner jag igen, så var det förut att om jag startade och avslutade ett spel så blev temperaturerna normala, men det blir dom inte när jag gör det nu._

Men jag ska prova installera fräschare drivrutiner när jag kommer hem..det borde gå smärtfritt hoppas jag. Tack för hjälpen, återkommer när jag provat !

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt in Catalyst 10.1 men det är fortfarande samma probolem, idlar på 84 grader, även när jag provat spela ett tag

Vad kan det vara ?

Om jag ändrar sätter igång Manual Fan speed då och lämnar den på 30-33% ? Hur blir det då när man spelar när man inte har auto fan speed på, höjer/sänker den fläkten själv ändå ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smoker1984
Nu har jag lagt in Catalyst 10.1 men det är fortfarande samma probolem, idlar på 84 grader, även när jag provat spela ett tag

Vad kan det vara ?

Jag antar att du startat om datorn?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Ja
GPU1 ligger på 84 i idle
GPU2 ligger på ~63 i idle

Permalänk

Mitt 4870x2 idlar på 81 grader med fläkten satt 50% :P. Jag måste höja fläkten till 85% när jag spelar, då pendlar tempen mellan 90-95 grader^_^

Skall byta till "Arctic Cooling Accelero Xtreme 4870X2 VGA Cooler".

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Jaha, men då känns det som om att detta är vanliga temperaturer hos 4870x2 med originalkylning..borde jag väl inte ha nåt att oroa mig för antar jag. Det enda som stör mig var att jag hade lägre idle temperaturer 58-68 förr, med Catalyst som var aktuell i samma veva som Crysis släpptes.

Sätter jag manual fan speed på 30% istället för 27% auto så håller den sig på 70 grader.. det var en j-la skillnad för 3%

Permalänk
Avstängd

Mitt PowerColor 4870x2 kort låg väl bara runt 44 -45 om jag inte minns fel. Men det var besvärligt att hålla tempen nere vid tunga spel, för då rusade fläkten upp i hög hastighet trots bra kylning i lådan. Det lät som en dammsugare i datorn. Nu är kortet trasigt så jag var tvungen att köpa ett nytt kort, Sapphire 5870 och där är det inga problem med tempen i alla fall :). Har 37 grader vid 21% på fläkten

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Wov, mitt Shappire 4870X2 idlar på 78 grader. Trodde det bara var mitt kort som spökade, men där ser man. Har köpt en Accelero Xtreme nu till kortet, men inte hunnit testa denna ännu. Kortet blir ju onekligen långt så jag måste skaffa ny låda nu också.. Alternativet är att plåtsaxa lite i hårddiskburarna, billigare men kanske lite lika snyggt..

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem

Jag hade också samma problem med mitt sapphire 4870x2. Har gjort som de flesta andra och bytt till en accelero xtreme, kan inte vara nöjdare än så.
Dessutom så samlar originalkylaren damm otroligt snabbt, som ger högre temp.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic