Stoppa strålning från mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Stoppa strålning från mobiltelefoner.

Jag läste för ett par år sedan om ett system där man stoppade de elektromagnetiska strålarna från mobiltelefoner med ett nät som man byggde in i väggarna på en biograf. Jag hittar inte något liknande när ja googlar.

Någon som känner igen det eller har en aning om hur finmaskigt nätet måste vara?

En vanlig signal från en mobiltelefon/mast har ju en våglängd på 10-30 cm hur stor är då amplituden?

Ska nätet jordas för att fungera?

Detta borde kanske placeras under fysikproblem men jag testar här...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Om du stoppar strålningen från en mobiltelefon så minskar du även mottagningen/sändningen. Tänk på det.

Bättre att skaffa ett blåtandsheadset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Om du stoppar strålningen från en mobiltelefon så minskar du även mottagningen/sändningen. Tänk på det.

Bättre att skaffa ett blåtandsheadset.

Visades det sig inte att det är ännu sämre för dig då du får strålningen indirekt till hjärnan Samma sak med headset.

Eller så är det jag som har lyssant för mycket på Coast To Coast...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tack, men behöver buren vara jordad, eller tar sig strålarna bara runt (genom) den ändå?

Är våglängden lika lång som amplituden är hög?

Citat:

För att en Faradays bur skall vara effektiv vid växlande elektromagnetiska fält krävs bland annat att dess öppningar är mindre än våglängden hos det växlande fältet - detta är en av anledningarna till att mobiltelefoner fungerar relativt bra även inuti bilar.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Proffsmoddare

Det finns ingen skadlig strålning i mobiltelefoner detta har bevisats om och om i gen hur många gånger som helst jag fattar inte hur folk fortfarande kan tro på denna myt. Det är en fjantig teori av konspirationsmaffian inget annat.

Sen hurvida det var det som TS syftade på vet jag inte, jag tycker det låter mer som att han vill göra ett rum mobiltelefon fritt. Att dom gör så i biografer beror helt enkelt på att dom inte vill att folk ska ta emot eller ringa samtal inne i biografen och använder Faraday buren för att döda mottagningen så dom slipper gå runt och kolla.

Ett citat för dom som tror på myten...

"Cell phones use non-ionizing radiation, which differs from the ionizing radiation of x-rays and radioactive material in that it does not have enough energy to knock around—or ionize—electrons or particles in atoms. Cell phone radiation falls into the same band of nonionizing radio frequency as microwaves used to heat or cook food. But Jorn Olsen, chair of epidemiology at the University of California, Los Angeles, School of Public Health says that unlike microwaves, cell phones do not release enough radiation or energy to damage DNA or genetic material, which can lead to cancer."

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att mobiltelefonstrålingen inte joniserar kroppens atomer, men det är bevisat att man sover sämre om man precis före läggdags talat i mobiltelefon.

Min tanke var att man kanske skulle kunna bygga en faradays bur runt sovrummet när vi ändå ska lägga nytt golv och tapetsera om i det. Men jag kommer nog inte palla. Hade varit intressant ur en teoretisk synvinkel dock.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag är medveten om att mobiltelefonstrålingen inte joniserar kroppens atomer, men det är bevisat att man sover sämre om man precis före läggdags talat i mobiltelefon.

Min tanke var att man kanske skulle kunna bygga en faradays bur runt sovrummet när vi ändå ska lägga nytt golv och tapetsera om i det. Men jag kommer nog inte palla. Hade varit intressant ur en teoretisk synvinkel dock.

Den studien skulle jag vilja se, för det låter som skitsnack.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag är medveten om att mobiltelefonstrålingen inte joniserar kroppens atomer, men det är bevisat att man sover sämre om man precis före läggdags talat i mobiltelefon.

Ge oss en källa på en accepterad vetenskaplig studie som visar det bortom alla tvivel. Nu menar jag en "Riktig" Studie inte någon skräckpropaganda från någon virrpanna som hittat sin doktorstitel i ett cornflakespaket.

Detta låter som ännu en vansinnig myt tagen helt ur luften av trädkramande teknikmotståndare.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Den studien skulle jag vilja se, för det låter som skitsnack.

det är nog inte själva mobilen som påverkar utan samtalet. hjärnan måste ju varva ner innan man kan somna. samma sak om man tittar på tv eller spelar spel och ska lägga sig precis efter. har märkt det själv flera gånger.

förresten om man är så paranoid att man är rädd får strålningen från mobiler kan jag lugna er. jag har använt mobilen tillräckligt mycket så att mina barnbarn kommer lysa i mörkret och jag mår bra

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag är medveten om att mobiltelefonstrålingen inte joniserar kroppens atomer, men det är bevisat att man sover sämre om man precis före läggdags talat i mobiltelefon.

Min tanke var att man kanske skulle kunna bygga en faradays bur runt sovrummet när vi ändå ska lägga nytt golv och tapetsera om i det. Men jag kommer nog inte palla. Hade varit intressant ur en teoretisk synvinkel dock.

Du kanske skulle pröva att inte prata i mobil precis innan sänggåendet, för det är ju en aktivitet. Det har ingenting med "strålning" att göra. Hur ska buren hindra dig från att tala i telefon? Det är väl en fråga om disciplin, ingenting annat.

Att bygga en EM-tät bur är vidare svårare än man tror och rätt dyrt. Du behöver finmaskigt kopparnät och hårda jordningar. Och hur tätar du fönster och dörrar?

Det har inte slagit dig att du kanske skulle placera mobilen i en liten bur. Eller vänta nu, jag har ett svagt minne av att man kan stänga av mobiltelefoner!

Och ja, jag skulle också vilja se den studien. Och den framgångsrika reproduceringen av studien samt dess teoretiska förklaring... Innan allt detta finns på plats en masse, kan vi inte tala om "bevis".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag är medveten om att mobiltelefonstrålingen inte joniserar kroppens atomer, men det är bevisat att man sover sämre om man precis före läggdags talat i mobiltelefon.

Min tanke var att man kanske skulle kunna bygga en faradays bur runt sovrummet när vi ändå ska lägga nytt golv och tapetsera om i det. Men jag kommer nog inte palla. Hade varit intressant ur en teoretisk synvinkel dock.

Det låter mer som att det beror på att man har gjort något som kräver lite hjärnkapacitet. Samma som att det kan ta lite längre tid att somna om man går direkt från datorn till sängen, man har fått in ny info att tolka. Det är min bästa gissning i alla fall.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

För att svara på dina frågor:

Buren behöver inte vara jordad.

Våglängden har inget med amplituden att göra. Amplituden kan inte mätas med en längdenhet. Våglängden beror på frekvensen och på utbredningshastigheten, och kan beräknas med formeln: λ=v/f. Där λ är våglängden, v är hastigheten och f är frekvensen.
v i detta fall är en bit under ljusets hastighet i vakuum, men för grovräkningar så kan vi använda hela c. Så λ = 3x10^8 m/s / 1,8*10^9 Hz = 3/18 = 0,166... m. Dvs nätet måste ha maskor på max dryga 16 cm för att blockera sändningarna från 1800 MHz-nätet.

Men två saker du inte verkar ha tänkt på är att:
1: Sändningar från mobiltelefoner är inte skadliga.
2: Det blir väldigt bökigt att konvertera ett rum till en Faradays bur, då du inte kan ha någonting som är det minsta ledande som går igenom nätet. Det räcker med att peta ett finger en bit in i en Faradays bur (utan att röra nätet) för att den i princip inte ska fungera alls längre. Så du får inte ha några elledningar som går genom nätet vilket gör att du inte kan ha någon belysning i rummet. Du kan inte heller sätta skruvar eller spikar i väggen, så du kan inte montera något på väggarna eller liknande. Och det är av denna anledning som biograf-grejen aldrig gått längre än till en kul idé.

Så jag skulle lägga ner planen om jag var du...

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom tråden efter ett ordentligt svar på vad syftet med denna ombyggnad skulle vara. Varför skulle man vilja ha ett mobilfritt rum hemma? Jag menar inte att det inte skulle finnas någon bra anledning, jag säger bara att jag själv inte kan komma på någon och det vore kul att veta.

EDIT: Jag noterade att trådskaparen nämnde att man sover sämre efter att ha pratat i telefon, men jag antar att det inte är anledningen eftersom det är betydligt billigare att bara låta bli att ringa telefonsamtal innan man går och lägger sig.

Permalänk
Medlem

Det var inte störsändare man pratade om då?
Verkar dock rätt onödigt att ha hemma.

Permalänk
Medlem

Hmm.. studien jag tänkte på var kanske inte så seriös...

Googlade lite och hittade: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=12536

Har inte tid att skriva mer! Tack för en vettiga svar!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte heller vad du ska med det till.
Som MBY sa är det väl bara att ha lite disciplin, inget annat.
Stäng bara av telefonen om nätterna om du har lätt för att prata.

Oerhört billigare också.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Hmm.. studien jag tänkte på var kanske inte så seriös...

Googlade lite och hittade: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=12536

Har inte tid att skriva mer! Tack för en vettiga svar!

Haha, ne den verkade inte direkt vara överdrivet seriös (förutsatt att faktan i artikeln stämmer).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Att bygga en EM-tät bur är vidare svårare än man tror och rätt dyrt. Du behöver finmaskigt kopparnät och hårda jordningar. Och hur tätar du fönster och dörrar?
finns på plats en masse, kan vi inte tala om "bevis".

Nåja. finns "gott" om rös:ade kontorsmiljöer

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Visades det sig inte att det är ännu sämre för dig då du får strålningen indirekt till hjärnan Samma sak med headset.

Eller så är det jag som har lyssant för mycket på Coast To Coast...

Har hört nåt om att det faktiskt förvärrar ja, eftersom telefonen försöker hårdare att nå ut. Sen om det är sant eller inte...

Däremot ett blåtandsheadset, det strålar så otroligt lite i jämförelse med en telefon, så det är värre att titta på tv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis

2: Det blir väldigt bökigt att konvertera ett rum till en Faradays bur, då du inte kan ha någonting som är det minsta ledande som går igenom nätet. Det räcker med att peta ett finger en bit in i en Faradays bur (utan att röra nätet) för att den i princip inte ska fungera alls längre. Så du får inte ha några elledningar som går genom nätet vilket gör att du inte kan ha någon belysning i rummet. Du kan inte heller sätta skruvar eller spikar i väggen, så du kan inte montera något på väggarna eller liknande. Och det är av denna anledning som biograf-grejen aldrig gått längre än till en kul idé.

Är du säker på att detta stämmer?
Jag kan egentligen inte så mycket om Faradays burar, men jag vet att våra radio tätade rum på jobbet har både belysning och Ethernet bla. indraget och dom är i det närmaste 100% radiotäta, iaf licensierade för att utföra radio certifieringar i.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Är du säker på att detta stämmer?
Jag kan egentligen inte så mycket om Faradays burar, men jag vet att våra radio tätade rum på jobbet har både belysning och Ethernet bla. indraget och dom är i det närmaste 100% radiotäta, iaf licensierade för att utföra radio certifieringar i.

Det är vad jag fått lära mig. TET2 (gissar att de bytt namn på kursen nu dock) på KTH går igenom Faradays bur (och mängder om elektromagnetiska fält över huvud taget). Och där hade vi en demonstration med en batteridriven FM-radio som spelade musik, som sattes i en Faraday-bur. Och den gick från att bara ge brus, till att få fullgod mottagning av att läraren satte in ett finger typ 1 cm in i buren. Så det har jag sett med mina egna ögon.
Läraren talade även specifikt om biograf-grejen, och att det aldrig skulle gå att fungera bra.

Ska jag vara ärlig var det lite för många år sedan jag läste kursen och räknat på em-fält för att kunna ge dig någon form av bevis. Men jag minns demonstrationen väl då den tydligt visade effekten.

Men jag antar att allt beror på hur väl man vill dämpa sändningar. Så det är möjligt att den bur du talar om bara delvis blockerar sändningarna. Eller så kanske dom har skärmat alla ledare som går in i buren, och kopplat ihop burens nät med skärmningen. Förutsatt att allt som då använder el och ethernet är skärmad (ex ett datorchassi är skärmad) så blir det ju som att allt som använder el eller ethernet sitter på utsidan om buren. Och lampor kan man väll ifs sätta precis utanför buren, och låta ljuset lysa in i buren.

Så jag sammanfattar med att det är vad jag fått lära mig, och att jag inte riktigt vet hur din bur fungerar. Det kunde ju dock vara kul för dig själv att testa buren. Har du täckning på mobiltelefonen i den? Kan du spela upp FM-radio i den?

Permalänk
Medlem

Nej, inte en chans att något använder EM vågor fungerar i den.
Men om det hjälper att skärma allt så antar jag att det är så det är gjort. Det är mycket speciallösningar och svindyrt att bygga en radiobur, typ flertalet miljoner kr och 1-2 månaders byggtid, typ.

Jag är datoringenjör, så allt sånt där krångligt analogt är bara konstigt

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Avstängd

En faradaybur utesluter givetvis inte kabelgenomföringar, i fall något nu skulle tro det. Det går således utmärkt att få in ethernet, telefoni, ström, etc.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
En faradaybur utesluter givetvis inte kabelgenomföringar, i fall något nu skulle tro det. Det går således utmärkt att få in ethernet, telefoni, ström, etc.

Vilket dock i detta fall skulle vara att skjuta sig i foten, eftersom ts ville sova - inte kommunicera.

Dock en bra allmän fotnot

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd

Är det för att foliehattar hånas som du vill komma på något nytt?
Fast det skadar ju inte att undvika strålning, eller gör det?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Som sagt några gånger tidigare, alla former av aktiviteter precis innan sängdags lär göra det svårare att sova. Om du spelar tetris i två timmar innan du lägger dig så kommer du antagligen att se tetrisblock när du väl börjar blunda. Betyder det att du borde låsa in alla enheter kapabla att spela tetris på för att kunna sova? Nej, givetvis inte. Det räcker med att inte spela tetris.

Under varje sekund av ditt liv har du blivit penetrerad av alla möjliga former av strålning. UV-strålning när du är utomhus, strålning från närmaste tv-mast, strålning från alla radiosändare, strålning från ljuset som jag gissar finns i ditt rum, strålning från din dator, din mobiltelefon, din mikrovågsugn, w-lan, elnätet och inte att förglömma den strålning som din egen hjärna skickar ut (det är så elektroencefalografi (EEG) fungerar). Mobiltelefonstrålning är med allra största sannolikhet mer eller mindre fullständigt ofarligt.

Du kan gott sova med din telefon alldeles fullt påslagen, bluetooth eller inte. Den enda risken du utsätter dig själv för är att mobilen värmer upp sängen (för att det är en elektrisk apparat), något som kan vara obekvämt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Det finns ingen skadlig strålning i mobiltelefoner detta har bevisats om och om i gen hur många gånger som helst jag fattar inte hur folk fortfarande kan tro på denna myt. Det är en fjantig teori av konspirationsmaffian inget annat.

Sen hurvida det var det som TS syftade på vet jag inte, jag tycker det låter mer som att han vill göra ett rum mobiltelefon fritt. Att dom gör så i biografer beror helt enkelt på att dom inte vill att folk ska ta emot eller ringa samtal inne i biografen och använder Faraday buren för att döda mottagningen så dom slipper gå runt och kolla.

Ett citat för dom som tror på myten...

"Cell phones use non-ionizing radiation, which differs from the ionizing radiation of x-rays and radioactive material in that it does not have enough energy to knock around—or ionize—electrons or particles in atoms. Cell phone radiation falls into the same band of nonionizing radio frequency as microwaves used to heat or cook food. But Jorn Olsen, chair of epidemiology at the University of California, Los Angeles, School of Public Health says that unlike microwaves, cell phones do not release enough radiation or energy to damage DNA or genetic material, which can lead to cancer."

Källa tack! Intressant läsning.
Har en polare som blev helt svart bakom örat efter mycket mobilprat. Sen dess har jag varit lite skeptiskt till att använda mobilen allt för mycket...

Ang att hålla ett rum mobilfritt! Räcker oftast med att man har hönsnät i väggarna (om man skall ha putsade väggar). Inget trådlöst fungerar i sådana rum. Har många kunder med stora hus som har putsade väggar. Kan inte prata mobil, inte surfa trådlöst. Hehe, så kan de gå!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Svart bakom örat av att prata i mobiltelefon? En trolig förklaring till hur detta kunde ske hade ju varit intressant för en vetenskapsman. Vetenskapen har ju heller aldrig lyckats påvisa några skador som uppkommit på människors kroppar av strålning från mobiltelefoner. Vi utgår ifrån att det är strålning från mobiltelefoner som har gjort honom svart bakom örat på något mystiskt sätt. Det har ju upprepade gånger rapporterats om riskerna med mobiltelefoner i kvällspressen.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om TS var orolig för strålning eller bara ville ha lugn och ro..

Gsm jammer