Permalänk
Medlem

Ubuntu vs. Windows Xp

Yep, Kommer(När inet skickar min beställning...) installera nytt operativ system.

jag har haft Windows Xp så länge jag kan minnas, nästan. Men har börjat snoka runt på linux, ubuntu osv. men kan inte så mycket om det.

Jag behöver hjälp med att välja.Datorn kommer användas att spela Cs, HoN, kolla film, LANa osv. Hur funkar nätverket på lan om man har linux ubuntu ?kan jag köra exe. filer ?

kanske finns det något ännu bättre oprativsystem som inte jag vet om ?

Permalänk

Du kan köra ju köra dualboot och ha både XP och ubuntu installerat

Permalänk
Medlem

okej, är det komplicerat ? jag är inte super bra på sånt. på mitt nya moderkort kommer jag kunna ha dubbla BIOS, men vet inte ens om det har med saken att göra :PPP

Permalänk

Var länge sedan jag provade linux, men då körde jag dualboot och jag tror det sker automatiskt om du först installerar xp och sedan ubuntu. När du startar datorn får du välja vilket os som ska laddas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alvekun
okej, är det komplicerat ? jag är inte super bra på sånt. på mitt nya moderkort kommer jag kunna ha dubbla BIOS, men vet inte ens om det har med saken att göra :PPP

Jag har "Quad-boot" om man kan säga så på min Laptop..
Men det är lätt fixat, Ubuntu har ju en inställning så man kan installera det i Windows.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

jag har kört ubuntu sedan 06 då jag slängde ut windows xp.

funkar att spela de jag behöver. (quakelive native i browsern, och andra spel jag har testat funkar i wine)

Permalänk
Medlem

CS funkar ofta väldigt smärtfritt i linux och HoN har linuxklient.

Testa, funakr cs bra för dig så kan du köra på Ubuntu, annars får du väl dualboota

Permalänk
Hedersmedlem

https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot - dual boot är inte partikelfysik.

Är rätt taktiskt att köra ett modernt OS istf WinXP kan en sån som jag tycka.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu vs. Windows Xp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alvekun
[...]kan jag köra exe. filer ?

Nej, du kan inte köra ".exe-filer" i en linux-dist.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Nej, du kan inte köra ".exe-filer" i en linux-dist.

Med Wine kan man nästan göra det

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Google har svaret på frågan om vad som går att köra i linux eller ja köra det i wine. HoN ska ha en linxu klient.
När man kommer till lan så är det inte så enkelt. Spelen bukar inte bara vara att tuta o köra i wine, iaf den uppfattningen jag har fått.
Jag hade kört på en dualboot. Fixat de primära spelen i wine och linux. För att köra random lan-spel och skit på xp.

Permalänk
Medlem

Gällande spel och generellt windowsprogram kan du kolla http://www.winehq.org/ om hur bra kompabiliteten är för wine.

Men om du ska dela filer etc mellan linuxdatorn och andra windowsdatorer i lan så kan det bli lite knepande, men du kan som sagt dualboota.

Kom bara ihåg att windows och linux kör olika filsystem.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Eller så kör du Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
Gällande spel och generellt windowsprogram kan du kolla http://www.winehq.org/ om hur bra kompabiliteten är för wine.

Men om du ska dela filer etc mellan linuxdatorn och andra windowsdatorer i lan så kan det bli lite knepande, men du kan som sagt dualboota.

Kom bara ihåg att windows och linux kör olika filsystem.

Men linux kan ju läsa ntfs och fat som windows även kan. Är det tvunget att köra ext3 på "/"&"/home" i linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikbergkvist
Eller så kör du Windows 7

+1

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Men om du ska dela filer etc mellan linuxdatorn och andra windowsdatorer i lan så kan det bli lite knepande, men du kan som sagt dualboota.

Nja, GNU/Linux kan alltid hitta och läsa utdelade Windowsmappar (NTFS, FAT32), Windows kan inte läsa diksar med ext3, ext4 m.fl. filsystem på Linuxmaskiner.
MEN, om du installerar Samba på Linuxmaskinen, som Samba server, så kan Windows läsa Linuxdiskar som mappade nätverksenheter.

/home kan vara NTFS men /boot måste vara ett Linux filsystem

Permalänk

Om du ska spela så bör du välja Windows även om just CS och HoN funkar bra under Linux. HoN har ju till och med en klient gjord för Linux. Vissa Windows-program kan alltså köras, ibland funkar det perfekt, ibland mindre bra och ibland inte alls.

Linux funkar mycket bra till "allt annat" utom spel skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoWin
Nja, GNU/Linux kan alltid hitta och läsa utdelade Windowsmappar (NTFS, FAT32), Windows kan inte läsa diksar med ext3, ext4 m.fl. filsystem på Linuxmaskiner.
MEN, om du installerar Samba på Linuxmaskinen, som Samba server, så kan Windows läsa Linuxdiskar som mappade nätverksenheter.

/home kan vara NTFS men /boot måste vara ett Linux filsystem

Det finns en Ext-drivrutin för Windows.

Permalänk
Medlem

du kan inte köra exe filer i linux.
I sånt fall måste du använda wine eller cedega det sistnämnda kostar pengar.

Wine fungerar med exe filer men ger dock ingen 100% garanti att det fungerar.
Använder man Wine har man samma problem med virus som i Windows att man kan bli infekterad med Windowsvirus i Linux dock är det Wine mappen och eventuellt hemmappen som drabbas av angreppet.

Men har man datorn till fullo för att spela så skulle jag säga Windows 7.
Spelar man lite grann och kan trixa lite för att få igång sina spel Linux.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Ubuntu är överlägset windows xp men du verkar vara en windows människa som spelar mkt så jag tycker du ska satsa på Win7 om du inte vill sätta dig in i Ubuntu , det tar lite tid mycket är annorlunda och mycket är även likt windows. Ubuntu är bra på allt utom spel så ditt CS skiter sig där

Wine finns ju med det blir alldrig riktigt bra.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Nä, ska du spela cs och inte så mycket annat så håll dig till xp eller win7. Ubuntu om du vill ha gratis, andra spel än cs osv. Visst, det går att köra windowsprogram på linux. Men det är inte användarvänligt. Och det låter som att du inte är typen som vill sitta och mata in kod i konsol för att installera saker.

Själv använder jag win 7 och ubuntu. windows till spel. Ubuntu för gimp och programmering (och nexuiz).

Visa signatur

åhoj

Permalänk

Skippa Ubuntu.

XP är så sjukt mycket snabbare och bättre om du ska spela. Typ bättre på allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Skippa Ubuntu.

XP är så sjukt mycket snabbare och bättre om du ska spela. Typ bättre på allt.

"Typ bättre på allt"
Vad har du rokt, och var kan man fo tag po det ?

Permalänk
Vila i frid

Re: Ubuntu vs. Windows Xp

Ser du inom överskådlig framtid att du inte absolut behöver mer än 3GB internminne tillgängligt, kör vidare på XP - annars installera W7-64. PC-spel och annat OS än Windows blir bara halvmesyrer.

Permalänk
Inaktiv

Vet att när HoN invite betan släpptes, eller kanske en liten tid efter det, fungerade HoN utmärkt i ubuntu.

Permalänk
Inaktiv

HoN fungerar fortfarande fint. Och även om jag till viss del håller med hasenfrasen, så beror det mycket på vad man tänker lira. Ska han köra HoN, WoW och CS så är det onödigt att köra Windows, då dessa fungerar minst lika bra i Ubuntu. Sen kan man självklart ha kvar Windows i dual boot, om man skulle vilja det. Man tar väl det man föredrar att använda när man inte spelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Skippa Ubuntu.

XP är så sjukt mycket snabbare och bättre om du ska spela. Typ bättre på allt.

Nu beror det ju på vad datorn används till men håller delvis med.
Har testat Linux Mint, Ubuntu, Kubuntu och Xubuntu på min laptop och 2st äldre datorer. Tanken var att en av de 2 äldre skulle agera FTP samt simpel webbserver och trots att Linux lämpar sig bra för det så kunde jag inte hitta något som slog XP + Filezilla + wampserver. Wampserver och filezilla var i princip bara att installera, sen good-to-go, medan jag gav upp efter en 2 timmar med gFTP och vad mer jag testade då det vägrade fungera trots att jag följde alla guider in på varje bokstav.
Gillar dock ext. Det är nog det jag saknar mest.
Husomhaver dock så personligen vill jag påstå att Ubuntu (och liknande distros) har fortfarande en bit att gå tills man vill byta till det istället för XP.

Leker fortfarande med Xubuntu i virtualbox dock ;D Fungerar skitbra.

Till OP: Kör som de flesta säger; Dual-boot. Det är ganska kul att lära sig Linux. Jag rekommenderar Linux mint, alternativt Xubuntu.