HP bygger miljövänligt datacenter

Permalänk
Melding Plague

HP bygger miljövänligt datacenter

Det nya datacentret använder naturens krafter för att bland annat kyla servrar och hålla nere driftskostnaderna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt ^^

Permalänk

inte illa

Permalänk
Medlem

Och komponenterna är alltså vattentäta?
+ hur ska de bli av med fukten som bildas då vattnet avdunstar? För jag antar att det är just avdunstningen som ska kyla ner hela kalaset.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Fyra dieselaggregat är väl inte speciellt miljövänligt om dom behöver användas.. Bättre med vind- och sol-kraft, fast iofs mindre pålitligt om det är natt och vindstilla när det behövs reservkraft och batterierna är snart tomma.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Och komponenterna är alltså vattentäta?
+ hur ska de bli av med fukten som bildas då vattnet avdunstar? För jag antar att det är just avdunstningen som ska kyla ner hela kalaset.

Komponenterna klarar av "dimma".. Jag har själv vatt med och utlöst ett brandsläckningssystem som släcker med atomiserad vattendimma i serverhall. (Det var av misstag..) Alla servrar och bandstationer etc. snurrade på fint..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Komponenterna klarar av "dimma".. Jag har själv vatt med och utlöst ett brandsläckningssystem som släcker med atomiserad vattendimma i serverhall. (Det var av misstag..) Alla servrar och bandstationer etc. snurrade på fint..

I detta fallet är det säkert bara frågan om "vanliga" luftfuktare. Torr luft är inte speciellt bra då det bildas statisk elektricitet. De hallar vi har har alla luftfuktare för att hålla luftfuktigheten på en lagom nivå.

Permalänk
Medlem

Tummen upp för HP. Hoppas det verkligen blir miljövänligt och inte bara en PR-grej.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta! Det är nog både PR och ekonomiskt tänkande på samma gång. Två flugor på smällen!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Tippar på ett silikonlager över komponenterna..

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Men snälla. All luft på denna planet innehåller vatten! Vatten kan finnas i gasform också.
därför termen LUFT FUKTIGHET existerar. Igen här som sett på vädret nån gång?

Det regnar inte i serverhallen bara för dom driver upp luftfuktigheten.
Dagens okunskap slutar aldrig att förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Men snälla. All luft på denna planet innehåller vatten! Vatten kan finnas i gasform också.
därför termen LUFT FUKTIGHET existerar. Igen här som sett på vädret nån gång?

Det regnar inte i serverhallen bara för dom driver upp luftfuktigheten.
Dagens okunskap slutar aldrig att förvåna mig.

Förstår inte riktigt, vem har sagt nått annat?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Men snälla. All luft på denna planet innehåller vatten! Vatten kan finnas i gasform också.
därför termen LUFT FUKTIGHET existerar. Igen här som sett på vädret nån gång?

Det regnar inte i serverhallen bara för dom driver upp luftfuktigheten.
Dagens okunskap slutar aldrig att förvåna mig.

Instämmer! Folk pratar som om det är ett sprinklersystem i byggnaden...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Inaktiv

Intressant!

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa steg är att lägga en server vid en sjö och vattenkyla alla komponenterna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Bitarna med kyla utifrån är ju inte direkt ovanligt, framförallt inte i Sverige och andra nordliga länder. På jobbet kör vi uteluften stora delar av året för att ventilera serverrummet.

Så det var väl inte jätteimponerande nyhet. De har likt många andra också "vanlig" kyla för att ta de varmare dagarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Komponenterna klarar av "dimma".. Jag har själv vatt med och utlöst ett brandsläckningssystem som släcker med atomiserad vattendimma i serverhall. (Det var av misstag..) Alla servrar och bandstationer etc. snurrade på fint..

Att allt fungerar beror inte på att vattnet är atomiserat, utan att det är avjoniserat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Dock har vatten en tendens att genomgå autoprotolys i sin natur. Så lite joner finns det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Fyra dieselaggregat är väl inte speciellt miljövänligt om dom behöver användas.. Bättre med vind- och sol-kraft, fast iofs mindre pålitligt om det är natt och vindstilla när det behövs reservkraft och batterierna är snart tomma.

Du svara på din egna fråga

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black