Permalänk
Avstängd

datorn slocknar

hej joo det är så att min mammas surfdator slocknar sig dvs att den stängs av 5-10 sec efter när man har tryckt på power knappen. innan hade det fungerat bra men tills nu blev den helt konstig. Jag lyckats att kolla på temperaturen via bios på cpu:n och den blev från 85 grader till 105 grader på några sec och då stängs den av. Jag har testat att flytta runt minnerna och testat med bara än men det funkar inte (min kompis idé) men det som jag tror är felet är själva cpu kylaren som är knasig men jag är osäker vad tror du/ni?

spec:

processor: amd dual core 6000+
minne: pc5300 512mb 667mhz 4st = 2gb
moderkort: GA-M52L-S3P
processor kylare: Arctic Cooling Alpine 64 GT

Tackar för svar

Permalänk
Medlem

Kolla processorfläkten

Permalänk
Medlem

kolla så kylaren sitter rätt.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bozoz
Kolla processorfläkten

har kollat att allt sitter som det ska och till och med bytt kylpasta på den men det blev inte bättre :/ tack ändå

Permalänk
Avstängd

kan det vara nätagget som strular för när jag såg nätaggget så stog det max 140w och det känns som det skulle vara för lite för detta systemet eller?

Permalänk
Medlem

hmmm 140w är ju inte mycket, har du ngt annat att prova med.

Permalänk
Avstängd

har provat med en 400w men det gav ingen skillnad och att jag har fixat en ny kylare och nya minnen och varken datorn stängdes av eller startade om men jag fick ingen bild.

Permalänk
Medlem

om cpun går upp till 105 grader så är det nog garanterat nåt med kylaren

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelgbg
om cpun går upp till 105 grader så är det nog garanterat nåt med kylaren

det trodde jag det med men det var det inte har testat med ett annan kylare men det blev inte bättre. är det moderkortet som krånglar?

Permalänk
Medlem

va står volten på?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Prova resetta bios

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wrathian
Prova resetta bios

har testat det med men det gav ingen skillnad :/ men tackar för svar

Permalänk
Medlem

Om du kollar hardware monitoring i bios, vad säger den om de olika spänningarna?

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wrathian
Om du kollar hardware monitoring i bios, vad säger den om de olika spänningarna?

man hinner knappt se längre men det har löst sig med en ny processor för processorn var helt paj sa komplett.se och fick en ny som jag fick och då gick det bra. Tack för all hjälp!