Opera 10.5 når betastadiet

Permalänk
Melding Plague

Opera 10.5 når betastadiet

Den norska webbläsaren Opera når version 10.5 Beta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon riktig add-blocker till Opera ännu? Det är den ända funktionen som är intressant för en webläsare.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Nu ser fen bara konstig ut. En blandning mellan Opera och Chrome. Väntar på 11 ist, då kanske den slår Chrome i utseende.

Permalänk
Medlem

Nice ska provas nu.

Grasfer: Det finns ju en inbyggd ad-blocker sedan ett bra tag. Bara klicka någonstans på sidan och välja block content. Sedan klickar du på ett objekt som ska blockas så blockas alla liknande objekt på sidan, eller högerklicka för att blockera ett enskillt objekt. Dessutom kan du ju lägga in en lista med adresser som ska blockeras för att slippa göra det själv. Här har du en sådan lista.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem

Av nån anledning så gick alphan rätt slött på min OSX-maskin (har inte testat betan). Det var mystiskt nog själva surfningen som gick trögt, programmet var responsivt i övrigt.

Jag kör alltid Opera och har inga direkta problem med att läsaren skulle vara långsam innan. Ofta när de jämför läsarna och säger sig ha den snabbaste så är det ju javascript-motorn de mäter med, och jag känner inte att den är en flaskhals på de sidor jag besöker. Är den ofta det i vanliga fall?

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet, de nya funktionerna osv. Men kunde dom inte ha fixat så att man importerade all gammal staistik till den nya Betan? Bokmärken, sparade lösenord, osv.
Smidigt att det går att göra när man installerar Opera helt rent från början och den frågar om man vill importera från FF & IE.
Var väl det enda negativa...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag tycker Opera 10.5 är en grym webbläsare!
Fått det att se ut som chrome på pricken... eller väldigt nära på i alla fall.

Får se om Opera får äran att bli default webbläsaren!

Permalänk
Medlem

Tror jag kör 9,5 eller 10 och det duger bra. Uppdaterar nog inte förrän riktiga verisionen av 10,5 eller 11 kommer

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Oooo, Betan random kraschar inte som Alphan gjorde varannan sekund. Det jobbigaste var att Sweclockers var en av sidorna som fick Opera att krascha oftast, har klarat mig ifrån krascher i Betan hittills.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Gillar utseendet, de nya funktionerna osv. Men kunde dom inte ha fixat så att man importerade all gammal staistik till den nya Betan? Bokmärken, sparade lösenord, osv.
Smidigt att det går att göra när man installerar Opera helt rent från början och den frågar om man vill importera från FF & IE.
Var väl det enda negativa...

Opera link

Den var ju riktig snygg. Men väntar till fullversionen kommer ut. Det blir så rörigt annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grasfer
Finns det någon riktig add-blocker till Opera ännu? Det är den ända funktionen som är intressant för en webläsare.

Den inbyggda manuella funkar, även urlfilter filen och via hostsfilen funkar också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Nu ser fen bara konstig ut. En blandning mellan Opera och Chrome. Väntar på 11 ist, då kanske den slår Chrome i utseende.

Fördelen med opera är att du kan ändra allt du vill i GUIt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Gillar utseendet, de nya funktionerna osv. Men kunde dom inte ha fixat så att man importerade all gammal staistik till den nya Betan? Bokmärken, sparade lösenord, osv.
Smidigt att det går att göra när man installerar Opera helt rent från början och den frågar om man vill importera från FF & IE.
Var väl det enda negativa...

När riktiga releasen kommer ut och du uppgraderar kommer man kunna göra det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ser ut att ta riktigt mycket plats på skärmen. Föredrar Safari, får mest internet yta, och inga centimeter kanter som inte gör något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ser ut att ta riktigt mycket plats på skärmen. Föredrar Safari, får mest internet yta, och inga centimeter kanter som inte gör något.

VA?! Sedan 10.50 alphan så är ju opera minimalistiskt. http://i13.photobucket.com/albums/a277/ArakanI/opera.jpg

Permalänk
Medlem

snyggt interface.
Norges sak är vår sak så det blir en beta för mig

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tjoho! Mer Opera åt folket!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak

...
Fördelen med opera är att du kan ändra allt du vill i GUIt.

Vart tusan är knappen fit to width?! Ligger bredvid procentknappen i äldre versioner.
Jag hade hoppats på en fit to height också, perfekt när man kollar på stora bilder.
Går den att välja själv i inställningarna eller är den borta?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv

Någon som får denna att fungera med Peacekeeper? Försökt starta men Java-eländet vill inte starta. Nyfiken på hur den presterar sedan den tidigare alfan av 10.5.

Permalänk
Medlem

Har nu lekt med beta;n och det känns som om Opera äntligen kommer ersätta ff

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vart tusan är knappen fit to width?! Ligger bredvid procentknappen i äldre versioner.
Jag hade hoppats på en fit to height också, perfekt när man kollar på stora bilder.
Går den att välja själv i inställningarna eller är den borta?

Klickar du på zoom knappen nere till höger får du fram menyn där fit to width finns.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vart tusan är knappen fit to width?! Ligger bredvid procentknappen i äldre versioner.
Jag hade hoppats på en fit to height också, perfekt när man kollar på stora bilder.
Går den att välja själv i inställningarna eller är den borta?

Ctrl+F11

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Klickar du på zoom knappen nere till höger får du fram menyn där fit to width finns.

Mm, okej, mja, känns lite för omständligt för mig, men säg mig, är det fortfarande så att man går i steg om 10%-enheter när trycker plus/minus?
Jag kanske borde testa betan själv men jag undrar hur det går när man samtidigt har en äldre version som man vill fortsätta använda?
Framgår inte på deras sida vid en snabbkoll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Ctrl+F11

Ah, det var som fasen, tack.
F11 ger ju fullscreen, men det där med att CTRL också hade jag inte en aning om. Funkade fint i min 9.6-version

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Mm, okej, mja, känns lite för omständligt för mig, men säg mig, är det fortfarande så att man går i steg om 10%-enheter när trycker plus/minus?
Jag kanske borde testa betan själv men jag undrar hur det går när man samtidigt har en äldre version som man vill fortsätta använda?
Framgår inte på deras sida vid en snabbkoll.

Du kan dra ut nya knappar om du vill det. Och det är i 10% steg fortfarande.

Betan blir en separat installation.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Installerade precis (1.5h) och får säga att jag är galet upplyft. Vilka förbättringar! Har använt Opera sedan 6.0 eller nåt sånt och för varje version inte förstått att det kunnat bli så mycket bättre. Fantastiskt! Älskar nya "Sök i sidan"-funktionen (kortknapp: .) med overlay och dialogerna som är inline. Inte upptäckt några buggar än så länge, men så brukar det ju vara med Opera betor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Någon som får denna att fungera med Peacekeeper? Försökt starta men Java-eländet vill inte starta. Nyfiken på hur den presterar sedan den tidigare alfan av 10.5.

Nej, inte med Opera, och inte heller med Firefox, IE eller Chrome... felet ligger alltså inte hos oss eller Opera utan hos dem.

Permalänk
Medlem

Helt ok utseende, men så sjukt snyggt om man laddar ner den nya skinen som finns till. Den heter Z1-Glass v1.52 - som gör allt transparent! Eye candy I say.
(Den finns överst på top rated)

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ser ut att ta riktigt mycket plats på skärmen. Föredrar Safari, får mest internet yta, och inga centimeter kanter som inte gör något.

http://www.lithin.com/cexi/images/opera1050beta.png

Jag kan få det att ta mycket mindre plats, men det ser bara fult ut då, imo.

EDIT: Om ni inte visste, så kan ni hoppa över Java delen i Peacekeeper.

Det enda den gör är att kolla vad för system du har.

http://service.futuremark.com/peacekeeper/run.action

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
http://www.lithin.com/cexi/images/opera1050beta.png

Jag kan få det att ta mycket mindre plats, men det ser bara fult ut då, imo.

EDIT: Om ni inte visste, så kan ni hoppa över Java delen i Peacekeeper.

Det enda den gör är att kolla vad för system du har.

http://service.futuremark.com/peacekeeper/run.action

Tackar, det gick betydligt bättre!

Intressanta resultat.. denna nya betan fick 5134 poäng för mig, Senaste version av Chrome fick 5145. Minns inte vad jag fick med alphan men Opera låg några hundra poäng efter då.

Permalänk
Medlem

Peacekeeper

Opera 10.50 Beta (Build 3248): 4505 Points
Chrome 4.0.249.89: 4400 Points

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Peacekeeper

Opera 10.50 Beta (Build 3248): 4505 Points
Chrome 4.0.249.89: 4400 Points

Nice!

Permalänk
Medlem

Onekligen jäkligt sjysst interface de har uppgraderat till. Ett praktexempel på hur förändring kan göras på ett bra sätt. Bra att integrering med W7 kommit till nu, det var på tiden.

Verkar dock vara lite sämre än 10.1 att läsa in sidor (har fått ett par skönhetsfel, däribland i forumet på sweclockers) och mer instabil. Har upplevt 2 kraschar hittils, en bara på måfå och en som gjorde allt knas när flash-player i youtube satte igång. Får hoppas att detta inte hänger med fullversionen så blir allt supernajs!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB