Permalänk

spel man inte kan spela på quad?

hej. ja e ny här på sweclockers och undrar lite om quad och dual core processorer.

jag undrar om det finns spel som man INTE KAN spela på en quad?
jag skulle bli glad om ja fick ett kortfattat svar och sen en förklaring
(om det finns, så ge lite exempel på spel man inte kan spela på en quad)

jag ska välja mellan:

AMD phenom II x2 550 BE 3,1 GHz

och

AMD phenom II x4 955 BE 3,2 GHz.

vilken av DOM skulle ni rekommendera?

(det är en spel dator jag ska ha processor till)

tack på förhand.

patricottosson

Permalänk
Medlem

Alla spel går att spela på en quad, dock är det inte alltid alla kärnor används (fåtal titlar som stödjer fyra).

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag är sådan som gillar chansningar - om jag kan spara pengar på det. Det är roligare att lyckas låsa upp en X2 550 BE till X4 och kanske till och med överklocka den. Det känns som man får mer än vad man betalar för. Dock kan man väl nästan säg att det är 50/50 att du lyckas göra det.

x4 955 BE är en bra processor och har sina fyra kärnor.

Även om inte spelet har fullt stöd för quad-cpu:er så kommer du förmodligen märka skillnader ändå, då processorn belastas på ett annorlunda sätt mellan de fyra kärnorna. Skulle tippa på att den här processorn är något piggare i standardutförande.

Med andra ord. Antingen köper du en lott, eller så tar du det säkra före det osäkra och köper en X4 direkt, du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

kan inte hitta en enda anledning att inte köra quad idag..

fler och fler spel stödjer quad och då känns det trist att sitta med en E8400

Permalänk

så de skulle inte bli någon skillnad om man spelar till exempel cod modern warfare 2 på en quad som om man skulle spela det på en dual?

Permalänk

kör på x4 955, utan tvekan.
framtidssäkert och bra!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

okej så x4 955 är bättre än x2 550 i alla lägen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patricottosson
okej så x4 955 är bättre än x2 550 i alla lägen?

Jepp en 955 är bättre än en 550 i alla lägen. I de fall som spelet inte utnyttjar fler än två kärnor, så är skillnaden liten, då de bygger på samma arkitektur och det inte skiljer mycket i klockfrekvens (550 har 3,1GHz och 955 har 3,2GHz), men 955 har en liten edge även då. Om spelet inte klarar av att dra nytta på fler än två kärnor så används bara två kärnor för spelet oavsett vilken processor av de två du har, men 955 har två kärnor över till annat.

När spelet klarar av att utnyttja fler än två kärnor, så drar 955 ifrån.

Dessutom har du med en 955 mer processorkraft över att köra övriga applikationer på din burk, vilket du lätt märker om t.ex. antivirusprogrammet sparkar igån när du spelar. Spelet löper på mycket jämnare på en 955 än en 550 eftersom 955 kan låta tre kärnor ha hand om spelet medan en kör antivirusprogrammet.

Båda processorerna har upplåst multipel, så de är lätta att överklocka.

Enda anledningen att välja en tvåkärnig över en fyrkärnig processor är priset. Har du pengarna, så kör fyrkärnigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

wrongtarget. tack så jätte mycket! du var till stor hjälp:)

Permalänk
Medlem

Alla nyare spel använder sig av fler än 2 kärnor..
Hade köpt 955 lätt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

ja börjar bli ganska övertygad om att ja ska ha en 955:a och quad är mer framtidssäker:) ni har vart till stor hjälp. tack alla!