Permalänk
Medlem

Någon som jobbat på McDonalds?

En sak jag har funderat på när jag äter på McD... Mellan grillen och kassan finns det ett slags värmeskåp med flera rader för de olika burgarna.

Ibland sätter dom dit en plåtpricka mellan mellan burgarna med en siffra på. Tror att högsta numret jag sett har varit 12. Vad sjutton betyder den där siffran?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara spekulation: men kan det kanske vara antal minuter kvar till första burgaren av typ X är klar?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en tidsskylt som berättar hur länge burgaren legat där. Dem får ju ligga en viss maxtid innan dem slängs.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Jobbat på donken tills för bara nån månad sen.

Det är såkallade "tidskort" för att hålla koll på hur nya burgarna är. Brukar finnas ett nummer på en digital skärm över värmeskåpet. Detta nummer ökar (1 - *Blinkande* 1 - 2 - *Blinkande* 2 - 3 osv. Svart siffra = fast, röd siffra = blinkande.
Har för mig att numret är ca 2 heltal högre på kassans sida än kökets. Köket sätter en bricka som visar samma nummer som "sin sida" bakom de nya burgarna.
När tillslut kassasidans skärm slår om till samma (eller högre) nummer som visas bakom burgaren ska den slängas. Kommer dock inte ihåg hur lång tid det är burgaren får ligga rent tidsmässigt. 10min-kvart ca tror jag. (Nummret loopas 1-12 tror jag).

Så serverar de er en burgare med lägre nummer än vad som visas på skärmen ska ni säga till. Var dock gärna lite medmänskliga mot de "vanliga" stackarna. Men ser de lite viktiga ut och verkar vara nån liten chef så kör på fan :D.

Permalänk

Vill bara lägga till att jag jobbade på donkan för en del år sen i nästan 3 månader och det var den värsta tiden i mitt liv. Fy fan för donkan.

Permalänk
Medlem

Varje siffra motsvarar 5 minuter, precis som på en vanlig klocka. Varje siffra delas sedan in i röd och svart vilket helt logiskt motsvarar 2½ minut. Klockan på kassans sida ligger 10 minuter "efter" kökets klocka och således är maximal förvaring 10 minuter i transportskåpet - inte värmeskåp då värmeskåp har helt andra krav. Temperaturen i transportskåpet ska ligga på 60-65° C om jag inte missminner mig helt.

Finns tre olika system - som jag känner till här i Sverige - för att hålla koll på tiden i transportskåpet. Det nyaste systemet består av elektroniska så kallade tidskort som aktiveras med ett enkelt knapptryck varpå en grön lampa lyser i 10 minuter innan den slår över till röd lampa. De andra två sker via de tidskort i metall som OP syftar på. Generalkyckling har redan beskrivit det ena med en digital tidskortsklocka och det andra utgörs av en traditionell urtavla med två graderingar utöver den klassiska numreringen. Den ena "ringen" utgörs av svarta och röda 2½-minutersintervaller markerade i enlighet med den klassiska numreringen och den andra utgörs av motsvarande men med en förskjutning framåt om 4 perioder (10 minuter). Den senare används utav kassalinjen och den tidigare av köket.

6 år under Gyllene Måsvingens flagg.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Så för att sammanfatta:

Alla burgare framför en siffra som är samma, eller lägre, än den som visas på stora displayen ska kasseras och inte säljas.

Det elektroniska tidskorten är samma, men en grön/röd lampa visar om burgarna framför är ok eller inte.

Den analoga klockan har jag som nörd aldrig förstått mig på men som jag fattat det fungerar den ungefär som den digitala, och man får då jämföra med den ring siffror som "ligger efter".

Har jag fattat det rätt?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Jobbat på donken tills för bara nån månad sen.

Det är såkallade "tidskort" för att hålla koll på hur nya burgarna är. Brukar finnas ett nummer på en digital skärm över värmeskåpet. Detta nummer ökar (1 - *Blinkande* 1 - 2 - *Blinkande* 2 - 3 osv. Svart siffra = fast, röd siffra = blinkande.
Har för mig att numret är ca 2 heltal högre på kassans sida än kökets. Köket sätter en bricka som visar samma nummer som "sin sida" bakom de nya burgarna.
När tillslut kassasidans skärm slår om till samma (eller högre) nummer som visas bakom burgaren ska den slängas. Kommer dock inte ihåg hur lång tid det är burgaren får ligga rent tidsmässigt. 10min-kvart ca tror jag. (Nummret loopas 1-12 tror jag).

Så serverar de er en burgare med lägre nummer än vad som visas på skärmen ska ni säga till. Var dock gärna lite medmänskliga mot de "vanliga" stackarna. Men ser de lite viktiga ut och verkar vara nån liten chef så kör på fan :D.

Hur är det att jobba där rent allmänt,blir man inte spyfärdig på dom där jävla hamburgarna och dom dryga fjortis ungarna.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ohh.. cheeseburgare...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Så för att sammanfatta:

Alla burgare framför en siffra som är samma, eller lägre, än den som visas på stora displayen ska kasseras och inte säljas.

Det elektroniska tidskorten är samma, men en grön/röd lampa visar om burgarna framför är ok eller inte.

Den analoga klockan har jag som nörd aldrig förstått mig på men som jag fattat det fungerar den ungefär som den digitala, och man får då jämföra med den ring siffror som "ligger efter".

Har jag fattat det rätt?

Ja. Undantaget är dock om siffran är - nu minns jag inte om röd eller svart kom först, är trots allt tre år sedan jag slutade - av den "tidigare" färgen på klockan men den "senare" på tidskortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Hur är det att jobba där rent allmänt,blir man inte spyfärdig på dom där jävla hamburgarna och dom dryga fjortis ungarna.

Inte mycket värre än att jobba i något annat serviceyrke skulle jag säga. Sedan är det inte ett yrke som passar alla och ett yrke som passar få längre än ett par år. Har man låg stresströskel är det kanske inte så vist att söka sig dit, inte heller om man stör sig på folk i allmänhet. Man jobbar tätt inpå varandra och har alltid kundernas ögon på sig.
Det har sin charm, men det passar inte alla, precis som alla andra yrken.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Hur är det att jobba där rent allmänt,blir man inte spyfärdig på dom där jävla hamburgarna och dom dryga fjortis ungarna.

Jobbade i nästan 1,5 år.
Positiva saker:
(Mestadels) underbara medarbetare. Några som man blivit hyffsad kompis med.
Ganska lätt att byta ut tider om man skulle vilja vara ledig för nåt.
Pengar (Även om lönen är kass).
Kul när allt går bra, gästerna är glada osv.
Åter igen medarbetarna. De som gjorde att man orkade jobbet.

Negativa:
Dålig lön och ofta dåliga arbetstider (t.ex. 14-18:30 ingen rast, sabbad dag, ändå bara halvdag).
Ofta sura och stressande chefer.
Fula regler. (Personligt ansvarig för t.ex. kassapengar) osv.
Ofta stressigt, svettigt, flottigt.
Sura gäster som inte kan förstå att det inte hjälper att gnälla på en vanlig arbetare när det gäller saker som de inte kan påverka.
Fjortisar.

Sen störde jag väl mig personligen på lite smågrejer.
Kunde bli gnäll på om man kom 2 min för sent, men sällan ett tack om man stannade över. Gnäll på cheferna om man gav gästerna för mycket pomes etc, och gnäll från gästernas sida om man apade efter chefer osv ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Vill bara lägga till att jag jobbade på donkan för en del år sen i nästan 3 månader och det var den värsta tiden i mitt liv. Fy fan för donkan.

Ungefär, haha.."Varför är det så extremt högt missljud när fritörerna är klara?" "-Det är för att ni ska plocka upp dom snabbt."
"Varför spelar ni mixmegapol hela dagarna?" "-Vi blir sponsrade av dom, vi måste spela den kanalen hela tiden*". (Som jag kommer ihåg det i alla fall. Det kan väl inte finnas någon annan rimlig orsak till att spela mixmegapol dagar i sträck heller- det gick inte en dag utan att man hörde en låt 4 gånger.)
"Varför är det tre olika hål i sopskåpet när allt går till samma säck och kvarn i alla fall?" "-På en del andra restauranger sorterats det. Kanske kommer det ske här nångång."

Och restaurangchefer..wow, den vi hade lever nog inte idag. Har aldrig sett en potentiell hjärtattack så väl personifierad sen dess. Gick det ut över underhuggarna? Givetvis.

Jag önskar att jag i alla fall kunde säga 'Det är ett smutsigt jobb men någon måste göra det', men det är ju direkt falskt så det går inte.
Undviker donken sedan dess i den mån det är rimligt (äter väl där en-två gånger om året när det är relativt obekvämt att inte göra det).

Skulle säga att service och supportyrken i allmänhet nog är mest som att utan stopp dunka huvudet i en plywoodskiva. It doesn't kill you straight away but it'll be your death eventually, you watch. Kommer jag sluta mina dagar inom endera kategori? Antagligen..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Helt offtopic kanske men jag beställde en quarter pounder en gång. Fick en som det fanns en röd lampa på. Då sa jag att jag inte vill ha en "röd" burgare. Killen i kassan tog den och slängde den. Skulle ta en ny burgare men då slog lampan över PRECIS när han tog i den. Jag bad om en ny och fick det.

Är man trevlig mot mcdonaldspersonalen får man väldigt bra service. Stackars folk som jobbar där, de kan inte ha det lätt =/

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Hur är det att jobba där rent allmänt,blir man inte spyfärdig på dom där jävla hamburgarna och dom dryga fjortis ungarna.

i början stör man sej på det mesta,stressen,folket,den lilla platsen man har att arbeta på,trängseln bakom kassan,ja allt,men efter dom första veckorna så är det något som händer med psyket,det är precis som att det känns som att man får såna där skygglappar för ögonen,man följer med i strömmen,man gör det man ska göra utan någon som helst fråga eller klagan,det är precis som att hjärnan ställer in sej på autopilot och man kliver in i drömmarnas värld medans man låter kroppen arbeta,man blir en robot typ,en robot som tål dessa dryga människor,stressen,hamburgarna,ja allt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
i början stör man sej på det mesta,stressen,folket,den lilla platsen man har att arbeta på,trängseln bakom kassan,ja allt,men efter dom första veckorna så är det något som händer med psyket,det är precis som att det känns som att man får såna där skygglappar för ögonen,man följer med i strömmen,man gör det man ska göra utan någon som helst fråga eller klagan,det är precis som att hjärnan ställer in sej på autopilot och man kliver in i drömmarnas värld medans man låter kroppen arbeta,man blir en robot typ,en robot som tål dessa dryga människor,stressen,hamburgarna,ja allt.

B166ER

Åså liten varning för de som inte tycker om döda katter o.dy.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Är man trevlig mot mcdonaldspersonalen får man väldigt bra service.

Bra sagt. Dessutom gäller det i majoriteten av alla tillfällen då man möter andra människor. Är man trevlig får man som regel ett trevligt bemötande.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Denna tråden blev ju riktigt intressant :).
Känner igen mig i "robotteorin". Var alltför ofta folk gjorde saker på automatik pga. stress, "bortkopplad* etc. "Jag vill ha morötter istället för pomes".
- Jajjemen, inga problem! *Lägger fram pommes för att några sekunder senare undra vad fan man sysslar med*.
Pipljuden... Jadu.. Fruktansvärda.

Men tycker ändå inte allt var skit. Många fina stunder med arbetskamraterna, trevliga/glada stammisar osv.
Och är glad att ha haft ett riktigt "skitjobb". Tror det är nyttigt att ha provat på nåt sketet/stressigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Denna tråden blev ju riktigt intressant :).
Känner igen mig i "robotteorin". Var alltför ofta folk gjorde saker på automatik pga. stress, "bortkopplad* etc. "Jag vill ha morötter istället för pomes".
- Jajjemen, inga problem! *Lägger fram pommes för att några sekunder senare undra vad fan man sysslar med*.
Pipljuden... Jadu.. Fruktansvärda.

Men tycker ändå inte allt var skit. Många fina stunder med arbetskamraterna, trevliga/glada stammisar osv.
Och är glad att ha haft ett riktigt "skitjobb". Tror det är nyttigt att ha provat på nåt sketet/stressigt.

Pipljud? Efter de tre första åren eller så så slutade jag höra monotona pipljud. Dessvärre applicerades även denna selektiva ignorans även på väckarklockor ...

Visst är det ett "skitjobb" i mångt och mycket, framför allt lönemässigt och arbetstidsmässigt - hej och välkommen till restaurangbranschen över lag - men som sagt, det är svårt att hitta en arbetsplats där man har så roligt på samma gång. Ångrar inte en sekund att jag jobbade där, eventuellt skulle jag väl ha slutat lite tidigare än jag gjorde. De sista 1½ åren var man rätt så trött på det och man bör helst sluta innan man lämnat toppen alltför långt bakom sig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Allmänt gäller väl att ska man stå ut med att arbeta på donken skall man se till att klättra fort som katten?
De få, eller mer riktigt den enda, jag smått bekant känner som stått ut med donken har kämpat sig uppåt på ekonomisidan, via restaurangchef från personalchef från köket. Iofs är hon en driftig kucku, men get my point, man ska inte jobba på golvet i ett år om man vill behålla vettet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Nej, skulle inte jobba där för 1miljon svenska riksdaler heller!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
Nej, skulle inte jobba där för 1miljon svenska riksdaler heller!

Du ljuger.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Nu när vi ändå är inne på McDonalds då.
Vad är det för löner som gäller i Donkan? "Kollektivavtal inom restaurangbranschen" har man ju hört, men vad betyder detta i rena kronor?
Vad får ni för OB tillägg etc.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Varje siffra motsvarar 5 minuter, precis som på en vanlig klocka. Varje siffra delas sedan in i röd och svart vilket helt logiskt motsvarar 2½ minut. Klockan på kassans sida ligger 10 minuter "efter" kökets klocka och således är maximal förvaring 10 minuter i transportskåpet - inte värmeskåp då värmeskåp har helt andra krav. Temperaturen i transportskåpet ska ligga på 60-65° C om jag inte missminner mig helt.

Finns tre olika system - som jag känner till här i Sverige - för att hålla koll på tiden i transportskåpet. Det nyaste systemet består av elektroniska så kallade tidskort som aktiveras med ett enkelt knapptryck varpå en grön lampa lyser i 10 minuter innan den slår över till röd lampa. De andra två sker via de tidskort i metall som OP syftar på. Generalkyckling har redan beskrivit det ena med en digital tidskortsklocka och det andra utgörs av en traditionell urtavla med två graderingar utöver den klassiska numreringen. Den ena "ringen" utgörs av svarta och röda 2½-minutersintervaller markerade i enlighet med den klassiska numreringen och den andra utgörs av motsvarande men med en förskjutning framåt om 4 perioder (10 minuter). Den senare används utav kassalinjen och den tidigare av köket.

6 år under Gyllene Måsvingens flagg.

Aha, intressant!

Har jag förstått det rätt:

Om jag kommer in klockan 14:22 (prick) och vill ha en burgare som inte är fesljummen, då skall jag titta på:
14:22 = period 4 + första delen av perioden = Röd 4.

Och finns det Röda tvåor så borde dom egentligen ha kasserats?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Aha, intressant!

Har jag förstått det rätt:

Om jag kommer in klockan 14:22 (prick) och vill ha en burgare som inte är fesljummen, då skall jag titta på:
14:22 = period 4 + första delen av perioden = Röd 4.

Och finns det Röda tvåor så borde dom egentligen ha kasserats?

Woot?

Hängde inte med där. Men om de kör med metallbrickor med nummer på så påverkas de inte av hur mycket klockan är, utan av vad skärmen ovanför transportskåpet säger.

Angående lön så ligger väl den på runt 102kr när man fyllt 20. 85 eller nåt var det när man var 19. Kommer inte ihåg riktigt. OB är minimal. Kommer inte ihåg exakt, men nåt i stil med 00:00-04:00 på vardagar, efter 19 eller nåt på lördagar och hela söndagen. Då snackar vi dock ca 20%(?).
100% är endast på nyårsafton och ett par liknande dagar.

Permalänk
Testpilot

Har undrat samma sak själv, har antagit att brickorna hade nått med tid att göra men förstod inte riktigt hur. Har även sett de röda siffrorna ovanför skåpen men inte tänkt på att det hör ihop med skyltarna.

Den siffran vi ser från kassa-sidan är alltså den som ligger "efter" och talar om ifall burgarna ska slängas? fint att man som besökare kan se det då

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

[i]
Och restaurangchefer..wow, den vi hade lever nog inte idag. Har aldrig sett en potentiell hjärtattack så väl personifierad sen dess. Gick det ut över underhuggarna? Givetvis. [/B]

Han som var restaurangchef där jag jobbade lever nog inte längre heller, men det beror nog snarare på att någon gått postal och haft ihjäl den jävla idioten.
Hur man kan vara så överlägsen när man trots allt jobbar på mcd kan jag inte förstå. Att han var en brölig dansk gjorde inte det hela bättre.
Fy fan vad jag avskydde det stället, att det går att må så dåligt av ett jobb är otroligt.
Fick sparken för att jag struntade i att komma dit en lördagnatt, stannade kvar på krogen (det var i danmark jag jobbade och alla var antingen höga eller fulla på helgerna när de jobbade...), det är få gånger jag har varit så lycklig som när de sparkade mig, jag gick på rosa moln hela dagen, fy fan vad skönt det var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Aha, intressant!

Har jag förstått det rätt:

Om jag kommer in klockan 14:22 (prick) och vill ha en burgare som inte är fesljummen, då skall jag titta på:
14:22 = period 4 + första delen av perioden = Röd 4.

Och finns det Röda tvåor så borde dom egentligen ha kasserats?

Om det var röd som var den första perioden och det inte finns en digital tvåsiffrig klocka ovanför transportskået så ja, allt mellan svart 6:a och svart 3:a är då waste. Den digitala varianten är inte nödvändigtvis synkroniserad med det egentliga klockslaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Woot?

Hängde inte med där. Men om de kör med metallbrickor med nummer på så påverkas de inte av hur mycket klockan är, utan av vad skärmen ovanför transportskåpet säger.

Metallbrickor används även utan digitala klockor. Se mina tidigare inlägg.

Gällande lönerna: http://www.hrf.net/index.php?sid=1&pid=391 Lönegrupp 2 för vanliga knegare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har arbetat på Max för några år sen (nej inte mcdonalds, men det lär vara rätt likartat)

Tungt arbete. Man måste tycka om stress för att ens klara av det tror jag.
Man hamnar då och då i rätt så besvärliga situationer. Ett exempel var när jag och en annan fick in en busslast med ungdomar precis innan stängning. Vi var 2 personer på en hel restaurang då.

Lönen är kass.
Vissa dagar är det väldigt otacksamt att arbeta.

Men går allt bra och man arbetar med roliga arbetskompisar kan det vara rätt roligt.

Kort sagt skulle jag nog påstå att det är de övriga arbetskompisarna som gör yrket hållbart.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG