Permalänk

Vart ska vi resa någonstans?

Morsan fyller 60 och hela familjen hade tänkt åka på en resa. Vi vet dock inte vart vi ska åka, så tänkte höra om ni kan tipsa.

Vi är en familj, päronen 60-65 år, och tre bröder 25-32 år. Vi vill till någon paradisö med bra badvatten (viktigt att det inte är höga vågor!), värme och fin natur. Maten får gärna vara något extra och det ska helt enkelt bli en soft resa som passar hela familjen.

Tanken är att vi ska resa i augusti, en månad då det mest verkar vara aktuellt för typ Grekland, ett land som vi varit i flera gånger och som inte är så intressant.

Så vad kan ni tipsa om?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Om ni kan slita er från tanken med en paradisö så kan nog sydeuropa vara något. Spontant kan nog Frankrike eller Italien bjuda på både bra mat och bra badväder.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Vad har ni för budget då? För ni har ju sydostasien...

Permalänk
Hedersmedlem

Letar ni efter paradisställen med vita stränder och turkosblått hav skall dessa vara värda att kolla in:

Mauritius - http://www.ving.se/mauritius

Maldiverna - http://www.ving.se/maldiverna

Aruba - http://www.ving.se/aruba

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Haiti... förra året.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Haiti... förra året.

tsss! Haiti is sooo last year!

(too soon? )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
tsss! Haiti is sooo last year!

(too soon? )

Not soon enough!

Håll in F11

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Bali, varit där tre gånger (mamma är från Indonesien)... Helt underbart.

Permalänk
Medlem

Pherentian Islands, Malaysia. Kräver en nattresa med tåg från närmsta flygplats och sedan båt för att komma dit. Men det är sjukt värt det.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Tahiti, paradis deluxe!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Sardinien eller Korsika helt klart! Medelhavets bästa stränder och vatten, och väldigt fin natur. Nackdelen är väl att det är lite dyrare än de flesta ställen, men inte dyrare än Sverige. Men går snabbt och billigt att flyga dit.

Bonifacio är en cool kuststad på Korsika, byggd högt upp på en klippa.

Väldigt varierande landskap på en så liten ö dessutom(18x8 mil). Perfekt att hyra bil/scooter några dagar.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Gör det rätt från början. Besök Seychellerna. Begränsad turism. Fantastiskt klimat. Avlägset från allt annat. Inga farliga djur alls. Några av världens bästa stränder. Seychellerna är för de som inte vet en ögrupp nordväst om Madagaskar. Det är rätt lätt att ta sig mellan öarna med båt och i vissa fall små flygplan.

Jag var där 2008 och kan utan att överdriva säga att det var det mest fantastiska/paradisliknande jag varit med om.

Jag hade tyvärr inga bra bilder på stränderna/landet på den här datorn men hade dessa på flickr.

Det enda negativa jag kan komma på är att det kostar en hel del att ta sig dit. Väl där är det inte så fasligt dyrt att leva dock.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rusiak
Om ni kan slita er från tanken med en paradisö så kan nog sydeuropa vara något. Spontant kan nog Frankrike eller Italien bjuda på både bra mat och bra badväder.

Ja det är säkert jättefint och bra där, men denna gången blir det nog en annan typ av resa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad har ni för budget då? För ni har ju sydostasien...

Tjaa, det är svårt att säga. Det blir ingen resa för 20.000 per skalle, men runt 8000-10000 max kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Letar ni efter paradisställen med vita stränder och turkosblått hav skall dessa vara värda att kolla in:

Mauritius - http://www.ving.se/mauritius

Maldiverna - http://www.ving.se/maldiverna

Aruba - http://www.ving.se/aruba

Ser riktigt fint ut. Aruba var väl det enda som var någorlunda i prisläge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Bali, varit där tre gånger (mamma är från Indonesien)... Helt underbart.

Min kusin har varit på Bali väldigt många gånger, det verkar vara fint!

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

För det priset hamnar ni med lätthet i sydostasien, vilket kan rekommenderas.

Ett hett tips, som dykt upp tidigare med, är dock att ni ska försöka undvika turistställena (bali, phi phi etc) då de helt enkelt har blivit för inriktade på turism.
Visst, det kan vara skoj om man är ute efter att supa, knulla och festa loss med andra turister, men vill man se landet så är andra orter att föredra helt klart.

Och vill lusten falla sig in så kan ni resa till det stora landet i väst, går att hitta billiga biljetter till tex NY o Miami, o de som jag känner som varit där, i synnnerhet i NY, har inte ångrat sig och söker sig de facto tillbaka dit fler gånger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
För det priset hamnar ni med lätthet i sydostasien, vilket kan rekommenderas.

Ett hett tips, som dykt upp tidigare med, är dock att ni ska försöka undvika turistställena (bali, phi phi etc) då de helt enkelt har blivit för inriktade på turism.
Visst, det kan vara skoj om man är ute efter att supa, knulla och festa loss med andra turister, men vill man se landet så är andra orter att föredra helt klart.

Och vill lusten falla sig in så kan ni resa till det stora landet i väst, går att hitta billiga biljetter till tex NY o Miami, o de som jag känner som varit där, i synnnerhet i NY, har inte ångrat sig och söker sig de facto tillbaka dit fler gånger.

Precis, vi vill inte gärna hamna i värsta turiststället, men ska ju inte vara att man bor i en hydda utan kontakt med omvärlden. Något mittemellan hade varit fint.

Vad rekommenderas i sydostasien då?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandstorm
Precis, vi vill inte gärna hamna i värsta turiststället, men ska ju inte vara att man bor i en hydda utan kontakt med omvärlden. Något mittemellan hade varit fint.

Vad rekommenderas i sydostasien då?

Godiset jag hänger med befinner sig på en backpackingresa i sydostasien i några månader till och det är henne jag fått reda på de där sakerna

Men än så länge ligger Koh Lanta på topp för dem, vet dock inte om det är lite åt hydda-jhållet, men å andra sidan, det kan vara jävligt nice det med. Ta en paus från allting/det mesta (de har internetcafeer där bland annat om man ändå måste). Och dessutom så är det inte så inriktat på festliv och sånt, vilket gör att det är ett rätt lugnt ställe men med en massa aktivitetar att ägna sig åt på fritiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men än så länge ligger Koh Lanta på topp för dem, vet dock inte om det är lite åt hydda-jhållet, men å andra sidan, det kan vara jävligt nice det med.

Var där i en vecka 2008, underbart skönt ställe om man bara vill slappna av och ta det lugnt. En stor det av stranden som vi bodde på försvann under tsunamin och höll på att byggas upp igen vid den tidpunkten. Vad det gäller boende var det främst bungalows som fanns där.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Behöver ju inte bo på kuta beach för att vara på bali. Har själv varit uppe i ubud, otroligt fint med risfälten och bergen. Annars finns ju seminyak och nusa dua.