Permalänk
Medlem

Asus P5Q-deluxe frågor om PCI-express

Hej.

Jag undrar om man kan använda sig av PCI-express slot 2 eller 3 när man bara har ett grafikkort? Just nu har jag mitt Radeon 4870X2 i den blå sloten.
Tänkte köpa nytt ljudkort och är väldigt osäker på om den kommer få plats när jag har mitt grafikkort i den blåa slotten (PCI-express x16 1).

Vorde perfekt om jag kunde flytta det till någon utav dom svarta som sitter längre ner. Fast är det bara om man ska köra crossfire? Kommer det fungera? BLir det någon prestandaskillnad?

Visa signatur

AMD Opteron 146@3200 MHZ,
G. SKILL 2GB PC4000 , DFI lanparty, ATI Radeon X800GTO2 , 2 Maxtor 160 GB (8 MB cash) , Seagate barracuda SATA 300 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Javisst går det att använda de andra slotarna, men ibland har de inte full bandbredd, utan "bara" 8x eller endast 4x PCI-E 2.0 hastighet, men är det 8x är förlusten försumbar, och inte ens vid 4x är det speciellt mycket man tappar, iaf med dagens grafikkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du lär också behöva ändra i BIOS till att primary grafics adapter ligger på en annan PCI-e slot. Så behöver jag iaf göra på mitt gigabyte kort.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro