Permalänk
Medlem

Problem med moderkort

Först och främst vill jag säga att jag inte är hundra procent säker på att jag placerar denna tråd i rätt forumavdelning så om det blir fel så hoppas jag att en mod lägger in tråden där den hör hemma. Nu till problemet som tråden kommer handla om.

Det är så här att min polare har fått ett problem med sin dator, vi skulle lana idag och när han har packat upp sin dator och ska starta den så fungerar den inte. Allt började normalt, den startar upp perfekt, men precis innan login och välkommen till Windows delen så slocknade datorn. Vi testade igen, denna gången la vi märkte till lukten som kom från datorn, det luktade nu bränt vilket aldrig är bra i en dator. Vi började blåsa bort all damm, för där var ett lager damm så tänkte det var lika bra att ta bort allt. Vi testar att starta igen, återigen funkar det att starta, men den slocknar själv efter cirka 3-10 sekunder och återigen luktar det bränt. Trodde först det var grafikkortet men eftersom fläkten snurrar för fult så kan det ju inte vara den. Trots så känns det som stanken av bränt material kommer från det området. Nu till ytterligare ett grymt stort och jobbigt problem. Det är en DELL dator, jag vet inte varför han har en, han fick den för en massor av år sedan och har fortsatt med den, därför kan vi inte öppna upp den allt för mycket(garatin har tagit slut så den förstörs inte), men vi lyckas öppna upp en del och kommer in till processorn väl där märker vi den här lille prylen "http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0357.jpg"att den sitter lös. Jag är inte säker men vill ha till att det är nordbryggekylaren? En rätt så viktigt del på moderkortet om jag förstått rätt. Är det detta som är felet? Och om det nu är detta som är felet, hur fasiken sätter man fast den igen på en DELL dator? Det är ju inbrottssäkert att öppna baksidan av burken så man kommer in bakom moderkortet så man kan kolla hur den sitter fast. Någon som kan tipsa oss hur vi ska ta oss till?

Blev lite mycket text nu, men vill förklara mig så väl som möjligt, hoppas jag gjorde det nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som kortslutning någonstans och antagligen i nätagget, kan vara annanstans också, men mest troligt där. Så testa med annat om det nu inte är ett specialnätagg från Dell.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)