Permalänk

Ska köpa nytt grafikkort

Hej.

Jag tänkte köpa ett nytt grafikkort till min dator, som är en Studio XPS med en i7 920 processor köpt från Dell.

När jag köpte denna dator för cirka ett halvår sen, så valde jag med ett budget-grafikkort, Nvidia Nvidia GeForce GT 220, för att jag planerade då att jag ändå skulle köpa ett nytt bättre grafikkort sepererat i framtiden (så att man kan välja exakt vilket man vill ha).

Nu är tiden inne att byta grafikkort, speciellt insåg jag det efter att ha spelat Empire: Totalwar med mitt unka Nvidia GeForce GT 220, då det bara klarade spelet flytande på Medium grafik, och så var det en massa grafikbuggar hela tiden.

Hur som helst, min fråga är nu, vilket grafikkort tycker ni att jag bör köpa? vad är det som är bäst idag som exempel? Nvidia eller ATi?

Jag vill inte köpa ett budgetkort, men samtidigt inte det dyraste (för sist när jag köpte det dyraste 5000kr grafikkortet till min äldre dator, så gick det sönder efter bara 2 år).

Jag skulle vilja ha nått som inte är det dyraste, men som ändå klarar dagens senaste spel utan problem. Jag kan tänka mig att nått kort runt 2500 - 3000kr skulle passa då, eller vad tror ni?

Tacksam för tips och svar!

Permalänk
Medlem

ATI Radeon HD5850 är perfekt!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Avstängd

Är väl enbart ATi som har nåt att komma med idags läget..
Jag ska uppgradera mitt grafikort,men väntar tills Nvidia släpper sin nya serie..Är den så bra som man tror blir det ett sånt annars så kommer ju ATi korten gå ner i pris så då blir det ett ATi...Men idags läget är det ATi som gäller.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Jag glömmde nämna en viktig sak, och det är att jag vill att grafikkortet jag ska köpa stödjer DirectX 11 (så att det blir mer framtidssäkrat).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
ATI Radeon HD5850 är perfekt!

Okej, har Radeon HD5850 DirectX 11?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Är väl enbart ATi som har nåt att komma med idags läget..
Jag ska uppgradera mitt grafikort,men väntar tills Nvidia släpper sin nya serie..Är den så bra som man tror blir det ett sånt annars så kommer ju ATi korten gå ner i pris så då blir det ett ATi...Men idags läget är det ATi som gäller.

Är det värt att vänta på Nvidia då? Någon som vet när deras nya serie kommer ut?

Permalänk

Jag sökte runt och tog reda på att ATI Radeon HD5850 har stöd för DX11 och enligt beskrivningar ska detta vara ett kraftfullt grafikkort.

Priset låter väldigt sunt också, går på runt 2400kr hos Dustin som exempel.
http://www.dustin.se/pd_5010333333.aspx?intcmp=Flik_home

Men jag vet inte.. tycker ni att man ska satsa på detta? Jag tycker att detta kort verkar väldigt billigt.. eller så kanske grafikkort idag helt enkelt bara gått ner mycket i pris?

Om man skulle satsa på ett grafikkort för runt 2500-3000kr, skulle det vara mycket bättre än detta då? Och har ATi nått sånt kort i den prisklassen?

Permalänk
Medlem

Har köpt ett grafikkort här omdan i onsdags tror ja det va... Köpte ett 5850 och det flyter på jävligt bra även om det inte kan använda full kraft dvs 250w på grund av att jag bara har 350w nätagg och en prolle på 95w men jag skulle verkligen säga att du borde köpa ett 5850 det är snyggt, Bra , Kraftfullt och min prolle flaskhalsar dock mitt kort också men jag kan spela den nya Battlefield Bad Company 2 BETAN helt maxat även med HBAO och 8x AA och
ändå ha 30-35fps

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Go for it.

Eller kanske 5970 xD om du tycker 5850 är billig, fast 5970 kan vara lite overkill.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zelxi
Go for it.

Eller kanske 5970 xD om du tycker 5850 är billig, fast 5970 kan vara lite overkill.

Eh ja lite, finns ju inte ens några DX11 spel värt att nämna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zelxi
Go for it.

Eller kanske 5970 xD om du tycker 5850 är billig, fast 5970 kan vara lite overkill.

Herregud, 5970 kostar runt 5000 - 6000kr, det är det inte värt

Om man ska behöva hoppa så högt upp i prisklassen, så blir det ett 5850 för 2400kr för min del

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylons
Eh ja lite, finns ju inte ens några DX11 spel värt att nämna.

Enligt dig kanske. Jag tycker att Battlefield Bad Company II är värt att nämna!

Edit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13ers3rk
Har köpt ett grafikkort här omdan i onsdags tror ja det va... Köpte ett 5850 och det flyter på jävligt bra även om det inte kan använda full kraft dvs 250w på grund av att jag bara har 350w nätagg och en prolle på 95w men jag skulle verkligen säga att du borde köpa ett 5850 det är snyggt, Bra , Kraftfullt och min prolle flaskhalsar dock mitt kort också men jag kan spela den nya Battlefield Bad Company 2 BETAN helt maxat även med HBAO och 8x AA och
ändå ha 30-35fps

haha, va? Klart du använder kortet fullt ut. Så länge datorn inte kraschar så gör du det! Det är ju inte direkt så att du förlorar 50% prestanda för att du har ett klent nätaggregat. Möjligtvis att datorn skulle bli ostabil och krascha när du belastar grafikkortet.

Permalänk

5850 duger fint till allt idag. Om du vill ha mer kraft och samtidigt inte köpa ett 5970 så finns ju också 5870 (ingen som nämnt det än, konstigt nog). Kostar 3500-4000:-.

Men jag skulle satsat på 5850, schysst pris på det kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nietszche
5850 duger fint till allt idag. Om du vill ha mer kraft och samtidigt inte köpa ett 5970 så finns ju också 5870 (ingen som nämnt det än, konstigt nog). Kostar 3500-4000:-.

Men jag skulle satsat på 5850, schysst pris på det kortet.

Den extra kraften motiverar inte priset enligt de flesta...
OnT. Jag hade väntat på Nvidias nya grafikkort, då lär även priserna på AMD/ATI's grafikkort sjunka.

Permalänk

Tycker du kortet är billigt så är det för att dustin säljer utan moms till företag kolla på dustinhome.se, där säljer dom till vanliga konsumenter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nietszche
5850 duger fint till allt idag. Om du vill ha mer kraft och samtidigt inte köpa ett 5970 så finns ju också 5870 (ingen som nämnt det än, konstigt nog). Kostar 3500-4000:-.

Men jag skulle satsat på 5850, schysst pris på det kortet.

Tack för den upplysningen.

4000kr är en aningen dyrt tycker jag, fast som nån nämnde här, när Nvidia kommer ut med sin nya serie så lär ATi:s priser sänkas. Då kanske 5870 blir mycket billigare.

Fast är det värt att vänta på Nvidia? Någon som vet när dem släpper sina nya kort?

Permalänk
Medlem

Förmodligen efter sommaren.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Avstängd

om man ska vänta så lär det väl va på ati/amd prissänkning efter fermis lancering, men vem vet när det sker????

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Tror nog inte att jag väntar på Nvidia då, om det kan bli så sent som efter sommaren.

Pengar i mitt fall är inget problem, visst jag kan lägga 6000kr på ett grafikkort, men det är så löjligt tycker jag eftersom min dator kostade runt 8000kr, bara 1 del till datorn kostar då nästan lika mycket som själva datorn.. Sen lär ändå grafikkortet bli överhettad och gå sönder efter bara 2 år (som med mitt gammla Nvidia GeForce 8800 Ultra).

Men tack för era svar i alla fall! Det blir nog ett 5850 ändå, kanske ett 5870 men ska fundera på saken.

Permalänk

Ska bara säga att jag har köpt mitt grafikkort nu. Det blev ett Radeon HD 5850

Jag köpte den i butik. När jag kom hem och satte i kortet och starta datorn så tjöt det om datorn bara :/ Jag misstänkte att nätagget var för svagt, så jag åkte till butiken igen, och dem sa att det uppenbarligen beror på mitt nätagg, eftersom det rekommenderades 500w om man kör med det grafikkortet.. och jag hade bara 370w.

Så jag köpte ett nytt nätagg på 580w, koppla in den + grafikkortet igen i datorn, och då funkade det

Har hårdtestat kortet, funkar väldigt bra! Klarar maxad grafik med HD-upplösning på alla spel. Dock går det lite små-hackigt på Crysis om man kör maxat + 8x MSAA, men Crysis går typ alltid segt på alla kort med Anti-aliasing av någon konstig anledning (typ spelet som är buggat).

Jag rekommenderar detta kort till alla andra som vill köpa nytt.. se bara till att nätagget klarar det ;P