mega iPhone 3g problem..

Permalänk
Medlem

mega iPhone 3g problem..

Hej,

Köpte en iPhone 3g 16gb på blocket i början på februari. Den hade garanti fram till den 23,de.
förra veckan slutade högtalarna att spela. Då gick jag till telia och skickade in mobilen. Men den skickades lika snabbt tillbaka pga IMEI nr i mobilen inte stämde överrens med IMEI nr på garantin och kvittot.
Enligt telia är denna mobilen inte ens köpt på TELIA men garantin och lådan kommer från telia.

Tog kontakt med blocket angående mitt köp och de frågade om ja ville skicka polisanmälan men jag valde att själv kontakta säljaren. Men han sa bara:

"tjenna tjenna. jag har ringt till telia och pratat och eftersom jag vet att rätten är på min sida får du skicka en polisanmälan ifall du gå vidare."

Med andra ord har jag blivit lurad, eftersom han sa:
1.mobilen var köpt och låst på telia fram till 23,de = lögn
2.garantin följer med mobilen och kvitto samt orginal låda = lögn.

Behöver hjälp vad jag ska göra.
mvh

Permalänk
Avstängd

Garanti går ju normalt inte vidare till nästa ägare, vet dock inte hur apple gör.

Stämmer inte IMEI så har det väll antagligen bytts vilket inte är tillåtet...

Vet inte vad du ska göra men så myckt mer än en polisanmälan kan du ju inte göra.

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att sånt händer. Men varifrån kommer telefonen? Är det köpt i Sverige? Om inte så har du endast garanti i det land som telefonen är såld.

Permalänk
Medlem

med andra ord så har jag kastat mer eller mindre 3lak i sjön? Och säljaren har rätten på sin sida?

Låter rätt dumt eftersom han har ljugit om informationen på iPhonen ju...

Permalänk
Medlem

Enligt hans annons är mobilen köp hos telia i sverige, men när jag var i butiken idag sa telia att denna mobilen inte är köpt hos dem. Men den var dock låst hos TELIA så jag antar den är köpt i sverige.

IMEI numret på kvittot och lådan stämmer överrens med telia och de har sålt en iPhone med det IMEI numret...

Permalänk

du får väl fråga han vart han köpte den... å fråga telia där du bor om dom kan skicka den till det stället som han köpte den på... borde ju fungera..... men man tycker ju att det borde fungera att få den reparerad eller en ny likadan även om du inte bor i samma stad....eller?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

ja de kan man tycka, men har försökt ringa han flera gånger men han vill inte svara. Enda gången han svarade var när jag fick tag på hans facebook och skrev vad som hänt.

Då svarade han bara att han pratat med telia och att han har rätten på sin sida.

men blocket ska fiska upp han annons där flera punkter på den inte stämmer överrens med varan. borde väl hjälpa mig mkt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneell
ja de kan man tycka, men har försökt ringa han flera gånger men han vill inte svara. Enda gången han svarade var när jag fick tag på hans facebook och skrev vad som hänt.

Då svarade han bara att han pratat med telia och att han har rätten på sin sida.

men blocket ska fiska upp han annons där flera punkter på den inte stämmer överrens med varan. borde väl hjälpa mig mkt...

stämmer det inte överrens kan den ju tom vara stulen... men vad vet jag... men i vilket fall bör du ju kunna få hjälp från blocket och telia... för spendera 3000kr för en iphone som inte fungerar så

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

jo kanske tom det...men jag har hans namn och uppgifter. Har skrivit till han igen för att åtminstonde kolla var han köpt mobilen som låg i lådan. sånt här gör en bara mer skeptisk att köpa saker på blocket...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneell
jo kanske tom det...men jag har hans namn och uppgifter. Har skrivit till han igen för att åtminstonde kolla var han köpt mobilen som låg i lådan. sånt här gör en bara mer skeptisk att köpa saker på blocket...

ja...fast jag får väl hoppas att kattungar går det lite bättre med... då man hoppas på att man kan skaffa en när man flyttar nu i mars..... men hoppas det löser sig för dig...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är den låst till Telia så är det ju en Telia-lur iaf.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
ja...fast jag får väl hoppas att kattungar går det lite bättre med... då man hoppas på att man kan skaffa en när man flyttar nu i mars..... men hoppas det löser sig för dig...

haha jag tror kattungar kan gå smidigare ... nä men på måndag skulle telia ringa mig, och jag skulle prata med konsument verket och blocket...hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Är den låst till Telia så är det ju en Telia-lur iaf.

det sa jag också till telia affären när jag var där idag, men han i disken sa att alla iphone är låsta först till telia när man köper dom :S blev liksom okeeey...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneell
det sa jag också till telia affären när jag var där idag, men han i disken sa att alla iphone är låsta först till telia när man köper dom :S blev liksom okeeey...

Det är ju bullshit. Köper man en på 3 så är den ju inte låst till Telia, det vore ju svårt att ringa då.

De borde ju ha nån form av register på IMEI-nummer de sålt eller nåt tycker man. De borde iaf ha digitala kopior på kvittona nånstans så de kan forska lite i såna här saker.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Det är ju bullshit. Köper man en på 3 så är den ju inte låst till Telia, det vore ju svårt att ringa då.

De borde ju ha nån form av register på IMEI-nummer de sålt eller nåt tycker man. De borde iaf ha digitala kopior på kvittona nånstans så de kan forska lite i såna här saker.

Det gjorde han, han kollade upp vilket IMEI nummer servicen hade skrivit iPhonen hade. Sedan kollade han det i deras dator och det visade att det IMEI numret inte har sålts på Telia. Men IMEI nr på garantin och kvitton stämmer överrens i deras dator.

Konstigt värre att den är låst hos telia om den inte är köpt hos telia, som du säger ...

Permalänk
Medlem

det du bör är att gå ner till närmaste apple store.. och fråga där så kan dom kolla när garantin tar/tog slut samt vart den är såld..

och med garantin så följer den alltid med varan när det gäller apples produkter och man behöver aldrig ha kvitto så länge serie nummret på baksidan finns kvar..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
det du bör är att gå ner till närmaste apple store.. och fråga där så kan dom kolla när garantin tar/tog slut samt vart den är såld..

och med garantin så följer den alltid med varan när det gäller apples produkter och man behöver aldrig ha kvitto så länge serie nummret på baksidan finns kvar..

låter som ett väldigt bra tips, speciellt om garantin fortfarande gäller. vet man bara får 12 mån garanti efter den är köpt. ska även ringa butikerna på måndag och fråga om garantin gäller.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

Tack för länken, men har varit där innan. Har bara än inte kunnat kolla om garantin gäller eftersom mobilen är framme från service först på måndag :)...tycker dock sweclockers forum är långt mer hjälpsamma än flashback.

här har flera kommit med nyttiga tips vad jag kan göra, medans flashback har mer sagt jag inte kan göra något, och att det är en bra läxa för mig som inte visste bättre innan :P, tack alla på sweclockers

Permalänk

får bara hoppas att det va nåt fel med telias datorer dagen han köpte det och att det inte är så att han lämnade in den förra och stal en ny eller fick en ny och skickade inte med det nya garantibeviset/kvittot

hoppas allt löser sig iaf

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
får bara hoppas att det va nåt fel med telias datorer dagen han köpte det och att det inte är så att han lämnade in den förra och stal en ny eller fick en ny och skickade inte med det nya garantibeviset/kvittot

hoppas allt löser sig iaf

JaaaH haha nä men får se hur det blir på måndag. Skriver update då, hoppas bara dom fixar den.

Permalänk
Medlem

Fick också problem med min högtalare på min 3G, jag startade om den 2-3 gånger och sen har jag inte haft några mer problem Om du inte har testat så gör det... Men du ska ju såklart få fast idioten som blåst dig iallafall.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Fick också problem med min högtalare på min 3G, jag startade om den 2-3 gånger och sen har jag inte haft några mer problem Om du inte har testat så gör det... Men du ska ju såklart få fast idioten som blåst dig iallafall.

Återställde den hemma när högtalaren sluta funka, men det hjälpte inte. Sen återställde telia den i affären det hjälpte inte heller sen antar jag de på service också återställde den en gång och gissar problemet är kvar.
Men lätt att jag kommer testa det igen nu när jag får tillbaka den

det är inte så att högtalarna inte vill spela utan den är "inställd" på att ljudet kommer från headphones fast inga är i kopplade ..

Permalänk
Medlem

Edit: Läste igenom garantivillkoren och de är faktiskt oberoende av om telefonen är såld vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Edit: Läste igenom garantivillkoren och de är faktiskt oberoende av om telefonen är såld vidare.

Med andra ord gäller garantin för mig då också? (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneell
Återställde den hemma när högtalaren sluta funka, men det hjälpte inte. Sen återställde telia den i affären det hjälpte inte heller sen antar jag de på service också återställde den en gång och gissar problemet är kvar.
Men lätt att jag kommer testa det igen nu när jag får tillbaka den

det är inte så att högtalarna inte vill spela utan den är "inställd" på att ljudet kommer från headphones fast inga är i kopplade ..

Exakt samma problem hade jag, jag fick lite snö i 3.5mm porten, tänkte bara ta ur batteriet fort men det går ju inte så bra på en Iphone. Startade om den 3 gånger sen funkade den, första och andra gången jag startade den så stod det någon i stil med "Tillbehöret stöds inte" eller något liknande.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

ska testa med det lite, förresten är det någon som vet om jag kommer få betala den undersökningsavgiften på mobilen för den var på service?

jag har tänkt på saken lite och bestämt mig för att ta reda på IMEI nr på iphonen och kolla på apple's hemsida och garantin är kvar. Om den är kvar tänker jag gå till apple store och lämna in den där.

Men om garantin är slut, ska jag prata med säljaren och säga att jag inte bryr mig att han la annan mobil i lådan än den som stod på garantin/kvittot. Bara han kollar om han kan få ta på det riktiga kvittot så ska jag reklamera iPhone'n i apple butiken.
Någon som har erfarenhet med att reklamera i apple butik? Ge gärna tips.
Någon som skickat in den på lagning i apple butik genom garantin? behövs papper eller något då? ge gärna tips på båda situationerna

Permalänk
Medlem

Ringde telia idag, säger bara...wow vad konstigt.

Enligt IMEI nr på mitt kvitto och lådan har jag garanti fram till 22februari, när jag slår in det IMEI nr på apple's hemsida visar det att uppgifterna stämmer. (iPhone 3G 16GB svart).

Idag när jag fick reda på vilket IMEI nr iPhonen hade, så visade det sig när jag knappa in IMEI nr på apple's hemsida följande.
Att mobilen är en 3GS svart 16GB, och att garantin gäller fram till den 13 november 2010.

Kvinnan i telefonen hade aldrig varit med om något liknande och bad om ursäkt för den har skickats fram och tillbaka. Men hon hade skrivit på nytt till service stället och skickat den dit igen sa hon.

låter great men förvirrande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneell
låter som ett väldigt bra tips, speciellt om garantin fortfarande gäller. vet man bara får 12 mån garanti efter den är köpt. ska även ringa butikerna på måndag och fråga om garantin gäller.

Mm vet inte om det tagits upp men om garantin finns kvar så kan du förlänga den med 1 år för typ 400kr om du gör det INNAN garantin tar slut

Edit: såg att det löste sig men i fortsättningen så gå alltid till apple när det gäller garanti då dom är både snabbare och lättare att va i kontakt med

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Telefonen kanske är köpt på Phonehouse eller liknande?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.