Permalänk

Högt V-core voltage

Verkar ha ett problem med mitt V-core voltage..

Moderkort:> Asus M2N68-CM, Socket-AM2+
Processor:> AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz
Ram Minne:> Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Samt 3 hårddiskar på 500Gb vardera

Denna dator körs också med operativ systemet Windows Home Server.

Problemet som jag verkar ha är att V-core voltage 3.3v är väldigt vandrande typ mellan 3.3 - 3.8 med följd av att den visar rött när man är i bios och den går över 3.632 v, detta medför att datorn slår av sig rakt av bara, misstänker att det kan ha att göra med detta,, temperaturen på processorn ligger på ca: 37 grader när den inte används men stiger till omkring 52 grader.
Har även hänt att den stängt av sig när man belastat den, den borde ju kunna klara av att belastas..

Kan det vara att den inte kyler tillräckligt..??

//Joachim

Permalänk

Är det någon här som vart ute för detta eller kanske vet vad det kan vara för problem, börjar tycka det är lite störande men dock är det inte bra heller iomed att denna används som en server samt Web hotell m.m så det har även hänt att den gått ner när man inte är hemma.

Kan de vara Nätagget som inte klarar av att prestera ordentligt?

Använder också ett Nätagg som är Ace - Raw Deal 460W

Här är två länkar med bilder tagna på skärmen när man är i bios under hårdvaru monitorn.

http://83.227.239.142/diverse/_DSC2284.jpg
http://83.227.239.142/diverse/_DSC2289.jpg

//Joachim

Permalänk
Medlem

Tror ditt nätagg håller på att ge upp. Byt den så lär datorn funka igen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

hmm.. Det är ett sprillans nytt nätagg, visst de kan ju gå sönder så inte för den delen, började skälv att misstänka detta men tänkte att de kan ju inte va det.

Permalänk
Medlem

Ace raw deal är kända för att vara riktiga skräp-agg. Köp ett kvalitetsagg, särskilt då det rör sig om en server.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Man kan som sagt inte förvänta sig nått annat när du har ett Ace, BYT!
Skulle aldrig sätta ett sånt agg i min värsta oväns dator

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

aha..ok då vet jag och har kanske även lärt mig något

Tar och införskaffar ett nytt nätagg och provar så får vi se..

Vad rekomenderar ni för typ av nätagg då?

Permalänk

Corsair eller FSP på 400W borde duga fint.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

din vcore ligger inte på 3.3-3.8V.. din cpu skulle vara stendöd!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Nej de e jag som skrivit fel, men som du kanske såg på bilderna så var det
3.3V Voltage som är väldigt vandrande och därav så verkar de ha effekten av när servern blir lite mycket belastad så tvär dör den, och det verkar vara nätagget som e strul med som jag också var inne på att det kunde vara men samtidigt lite osäkert iomed att det är helt split nytt men som några tidigare skrev så var inte ace nätagg att lita på..

//Joachim

Permalänk
Medlem

OK.. haha, tänkte väl det var fel^^ 3.3V hade stekt processorn med en gång

jag skulle nog testa att mäta med multimeter innan jag bytte nätagg. de där siffrorna kan vara ganska mkt "off" .. har du inte möjlighet att testa ett annat nätagg? nån polare kanske har ett agg du kan testa med eller låna?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

okey, Om man mäter med multimeter så ska de alltså då vara en konstant spänning på 3.3V eller ska den vandra och vet du vilka kablar som man kan mäta på?

Men om de nu e så att spänningen håller sig i sitt område vad eller varför blir det då att servern tvär dör oftast vid lite belastning.

Har inget nätagg att låna för tillfället men får isåfall köpa ett och prova skadar väl kanske inte att ha ett liggande som reserv.

Permalänk
Medlem

ja det ska vara konstant så nära 3.3V som möjligt. inte pendla upp eller ner mer än kanske till 3.25-3.45 (ungefär...) .

vilka kablar det är kan jag inte svara på tyvärr.. men det är i ATX kontakten, den feta med 20 nånting stift i. mät mellan Chassiet alternativt svart kabel i en molex kontakt, och så får du väl prova dig fram på de olika kablarna. ha mm inställd på 20V så ser du ju när du hittat rätt. du ska alltså mäta med datorn igång, och gärna lite last på.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!