Permalänk
Medlem

Moderkort råd sökes

Tjenare!

Jag har planer på att köpa mig ett nytt moderkort eftersom att jag nu har Windows 7 64bitars och önskar att kunna använda 4Gb RAM. Jag har en AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.9GHz med en AM2 socket samt DDR2 SDRAM minnen på 4Gb. Jag önskar även att moderkortet ska ha tillgång till SLI pga att jag har planer på att köpa ett till grafikkort, och då ett nVidia kort. Vet ej om nVidia kort stödjer Crossfire men om det gör det får ni gärna slänga in moderkort som har Crossfire istället för SLI.

Om ett sådant kort finns så är jag mycket tacksam över tips. Om det är något jag har glömt att nämna får ni gärna påpeka det så skall jag försöka bistå med svar.

Tack på förhand!

P.S. Om det hjälper någonting ska kortet användas mestadels till spelande.

Permalänk
Hedersmedlem

Crossfire är när du använder flera kort från ATI/AMD.
SLI är när du använder flera kort från Nvidia.
Alltså stödjer inga Nvidia-kort crossfire.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha för svaret! Då fokuserar jag på kort med SLI.

Permalänk
Medlem

Måste även påpeka att moderkortet skall vara mATX.

Permalänk
Medlem

ASUS M4N72-E. Jag kör med ett själv och är mkt nöjd! SLI skalar klockrent trots PCIE 2.0 8X när man SLIar kort mot 16X med ensamt kort. Det stödjer de flesta nya Phenom II CPUer om du vill uppgradera till en kraftfullare processor senare, stödjer väldigt snabba DDR2 minnen (1200mhz) , överklockar bra, har möjlighet att låsa upp låsta kärnor på vissa CPUer, och har stöd för 2-way SLI.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Det kortet är ATX och INTE mATX, tack ändå!

Permalänk
Medlem

Om du redan har 4gb ram och du inte kan använda det. Då borde det inte vara moderkortet som det är fel på.

Permalänk
Medlem

Jo för mitt moderkort har en begränsning på 2Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apalo
Det kortet är ATX och INTE mATX, tack ändå!

afan.. failade att se det de va så lite ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!