Siba - på Kafkas vis

Permalänk

Siba - på Kafkas vis

I somras kände jag plötsligt ett oemotståndligt behov av att köpa på mig någon ny teknikpryl. Ganska snabbt bestämde jag mig för att det var en ny dator jag behövde, gärna något litet och behändigt, som är lätt att ta med sig på tåget. Senaste stora grejen var ju att ha en så kallad netbook, det vill säga en extra liten, billig bärbar dator med bra batteritid, dock inte så häftig prestanda.

Efter att ha googlat runt lite så insåg jag att jag behövde ta mig ut till någon butik för att känna på de olika modellerna. Det blev en liten turné runt stadens elektronikkedjor, och slutligen hittade jag en modell som jag tyckte verkade vara trevlig – en Samsung NC10. Jag läste snabbt några positiva omdömen via mobilen och beslutade mig för att det här var burken jag ville ha. Butiken visade sig dock ha slut i lagret, så turnén fortsatte en stund till, tills jag hittade ett exemplar av NC10:an på Siba. Efter 2 sekunders eftertanke slog jag till och pungade ut med pengarna.

Hemma med datorn. Allt frid och fröjd. Jag var mycket nöjd med mitt köp, och jag trivdes med datorn. Efter en kort tid uppenbarade sig tyvärr ett fel med datorn; skärmen blev helt vit i tid och otid. Efter googlande insåg jag snabbt att det här var ett av de vanligast förekommande felen med just NC10:an. Det fanns otaliga träffar som beskrev problemet, och på samtliga ställen beskrevs även hur lätt det hade varit att få Samsung att fixa felet, som tydligen berodde på en glapp kabel mellan skärm och moderkort. Snabbt brukade det gå att få det fixat också.

Jag avskyr verkligen när prylar går sönder, men som tur var finns ju garanti. Åter till Siba med datorn med andra ord. På Siba visade jag upp felet och beskrev hur man lätt kan framkalla det igen. Servicekillen höll med om att det verkade vara fel på datorn, inte själva mjukvaran. Jag hänvisade också till alla hundratals träffar på Google som talade för att det är glapp i en kabel. Servicekillen skrev en rapport, tog datorn och jag åkte hem.

På Sibas hemsida kunde jag följa vad som hände med datorn – och inte gick det snabbt. Efter en och en halv månad fick jag tillbaka datorn. Givetvis hade den inte varit hos Samsung, för då skulle det ju gått snabbare, utan hos Sibas egna verkstad på andra sidan landet. Vad som var värre var att dom inte alls hade fixat det som var fel, utan istället helt sonika bytt skärm. Visst, det var ju skärmen som blev vit, men man tycker ju att dom borde känna till det som verkade vara det vanligaste felet med den här modellen, dvs glapp kabel. Inte heller verkade dom ha testat om reparationen fått önskad effekt, för när jag kom hem med datorn fanns felet kvar. Skärmen blev vit.

För säkerhets skull installerade jag Linux-distributionen Fedora för att prova att det inte var något i Windows som krånglade. Den vita skärmen var kvar.

Irriterad åkte jag tillbaka till butiken några dagar senare och påpekade att felet kvarstod. Visade åter upp den vita skärmen och sa att de INTE skulle byta skärmen igen, eftersom det uppenbarligen inte var den som det var fel på. Servicekillen (inte samma som förra gången) skrev en ny rapport och tog datorn en andra gång. En och en halv månad senare kom datorn tillbaka – med bytt skärm igen! Jag blev ännu mer irriterad på Sibas – uppenbarligen korkade – serviceverkstad.

Vid det här laget, efter drygt tre månader, hade jag börjat tröttna på att inte kunna använda min nya dator. På konsumentverkets hemsida kunde jag läsa att jag generellt kunde vägra fler reparationsförsök efter att butiken försökt reparera samma fel två gånger och misslyckats. Jag skulle isåfall kunna få köpet hävt (pengarna tillbaka) eller få en ny likvärdig produkt. På Siba hävdade servicekillen att de fortfarande var tvungna att skicka iväg datorn en gång till, för att verifiera att det fortfarande var fel på den, trots att jag visade upp felet ännu en gång direkt på plats.

Tydligen var servicekillen inte ”auktoriserad” att avgöra om det var fel på datorn. Detta trots att jag kunde visa upp samma fel som tidigare. Efter en stund gick jag med på att skicka iväg datorn igen (något som jag ångrar nu i efterhand).

Jag var inte särskilt förvånad över att det åter igen tog en och en halv månad innan jag fick SMS från Siba att nu var minsann datorn tillbaka i butiken. Mer förvånad blev jag över att de hävdade att den var ”testad OK”, dvs inget fel hittat! Detta trots mina utförliga beskrivningar hur man gjorde för att återupprepa felet (som för övrigt uppkom direkt när man startade datorn i 9 fall av 10). Att dom skulle ha missat detta verkade smått otroligt. Sen kan man ju ifrågasätta varför dom bytte skärm två gånger på en dator som det inte är något fel på, men logik verkar inte vara något Siba är så bra på.

Servicekillen ville nu att jag skulle vara nöjd och ta med mig datorn hem igen, något som jag givetvis inte var så pigg på.. Med självsäker ton upplyste han mig igen att verkstaden inte hade hittat något fel, så alltså fanns det inget fel på den, och att det sannolikt var jag som gjorde något dumt. Jag startade upp datorn åter igen för att visa felet, samtidigt som jag surt påpekade att han borde göra en snabb sökning på Google och själv se hur många som fått just det här felet avhjälpt av Samsung. Det verkade som att han totalt ignorerade mina argument. Istället bestämde han sig uppenbarligen för att prova techno babble-metoden på mig. Metoden går ut på att snacka osammanhängande teknisk rappakalja för att få motparten osäker på sig själv och sina kunskaper. Den nyuppstartade datorn började boota Fedora Linux, vilket tydligt annonserades på skärmen, som servicekillen stirrade på. Han såg överlägsen ut, samtidigt som han kläckte ur sig

Citat:

Och nu startar Windows XP drivrutinerna. Här blir det ofta fel, vilket kan resultera i beteende liknande det du fått.

Jag, trött på hans påhittade tekniska snack, upplyste honom om att han antingen borde gå någon lämplig kurs, skaffa nya glasögon, eller helt enkelt sluta med skitsnacket. Nu verkade det som att han äntligen började fatta att jag inte skulle ge mig i första taget, och att jag förmodligen visste vad jag pratade om. Och till slut, efter att han diskuterat med några kollegor, samt efter lite mer tjafs, lyckades jag övertala honom om att det faktiskt var fel på datorn. Han sa att han personligen inte kunde göra något, men att han skulle ringa verkstaden så fort dom öppnade dagen efter, och höra med dom en gång till, varefter han skulle ringa upp mig.

Otroligt nog ringde han faktiskt nästa dag, och bad att jag skulle komma in igen. Jag visade prov på oändligt tålamod och åkte in igen. Killen sa att han snackat med verkstaden och att dom förmodligen hade slarvat, men att dom nu fått en RMA från Samsung, och att den skulle in för återkreditering. Killen lovade på sina bara knän att om jag inte skulle få rätt nu så skulle han personligen ersätta mig för datorn. Jag var verkligen inte sugen på att vänta ännu mer, men jag var trött av allt krångel, och svag, så jag gick med på det..

Den här gången skickade Siba faktiskt datorn till Samsung – eller i alla fall till Samsungs representant i Sverige, Anovo (som ligger i Västerås där jag bor). Dock var dom tvungna att göra det via sin verkstad (Göteborg), så datorn fick åter igen åka fram och tillbaka över landet.

Efter ytterligare en månad fick jag SMS från Siba att jag nu skulle tillbaka till butiken. Det kan tilläggas att jag, eftersom jag pendlar, måste åka tidigare från jobbet varje gång jag ska ta mig till Siba, såvida jag inte väntar till helgen.

Ännu en gång dök jag upp på Siba. Där stod nu en ny servicekille. Jag gav honom servicekvittot, och han försvann in på lagret. Efter tio minuter kom han tillbaka, såg förvirrad ut, och sa att han inte kunde hitta datorn därinne. Jag påpekade att datorn varit inne för återkreditering, så det kanske inte är så konstigt om han inte hittar den. Han knappade en stund på datorn, såg ännu mer förvirrad ut, och sa att det inte står något om det i deras system. Sen frågade han mig om jag ar säker på att jag verkligen fått SMS om att komma tillbaka till butiken. Jag visade honom SMSet.

Han skruvade på sig lite (det var uppenbart att han inte riktigt visste vad han skulle göra), och sa att han nog måste prata med lagerchefen, men att denne gått hem för dagen. Han lovade att han skulle prata med denne lagerchef direkt imorgonbitti, och sen ringa mig. Uppgiven åkte jag hem. Man tappar lätt sugen att bråka efter att ha blivit utsatt för en dylik, nästan Kafka-liknande behandling.

Killen ringde inte dagen efter. Inte två dagar efter heller. Efter en vecka utan att något hänt åkte jag tillbaka till butiken. En annan servicekille som stod i butiken hävdade att killen som skulle ringa mig hade varit ledig. Jag sa att det inte spelar någon roll, då kunde väl någon annan ringt mig?

Den här servicekillen lyckades till sist se i systemet att datorn hade återkrediterats. Efter att ha försökt lura på mig diverse sämre, billigare modeller som ersättning (NC10an fanns ej kvar i Sibas sortiment) gick han till sist med på att ge mig pengarna tillbaka – med kommentaren

Citat:

Du är en hård kund.

Häpnadsväckande! Här har Siba krånglat i nästan ett halvår utan att jag kunnat använda min nya dator, och nu tyckte killen att JAG var besvärlig!

Pengarna jag fick tillbaka gick till att köpa en annan dator, en Acer 1810TZ Timeline på Netonnet. Får se hur den sköter sig. Men en sak är säker – aldrig mer Siba!

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Medlem

Betalar man med peanuts så får man apor som leverantörer

Underhållande läsning hur dessa stora kedjor (miss)sköter sina kunder.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

alla sånna butikskedjors tekniska avdelningar är ett skämt. köpte ett 8600 gt på pc-citys komponentcenter en gång i tiden. ett år senare pajjade det. då hade dessutom pc-city gått i kk. men på deras hemsida hänvisade de granti ärenden till elgiganten (då samma företag äger både elgiganten och pc-city) så jag hojjade ned till närmsta butik, och lämmnade in det. först ville snubben inte godta orderbeviset jag hade, utan ville ha ett riktigt kvitto. lyckades dock förklara för han att det inte fanns något kvitto, och att orderkvittot skulle duga. han tog då emot kortet och man hojjade hem igen

4 månader (!) senare fick jag sms om att dom inte fixat felet, utan att jag skulle få cash istället, så då hojjade jag ned och fick tillbaka varenda krona från affären.

då undrar du vad som är för konstigt med det? antagligen det faktum att jag både överklockat, voltmoddat och bytt kylare på kortet borde få garantin att försvinna, men uppenbarligen inte. så handla datordelar där, 2 års obegränsad garanti

Permalänk
Medlem

Tack för en "kul" historia

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Sibas kundtjänst är ondskan personifierad.

Permalänk
Medlem

Du glömde berätta hur du, vid köpet av din nya dator, stiffade NetOnNet på 500 riksdaler. Jag kan förstå att du är arg, men att ta ut sin ilska på en helt annan elektronikkedja är lägre än Glocalnet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Du glömde berätta hur du, vid köpet av din nya dator, stiffade NetOnNet på 500 riksdaler. Jag kan förstå att du är arg, men att ta ut sin ilska på en helt annan elektronikkedja är lägre än Glocalnet.

VAA ?? han har väl inte tagit ut sin ilska på en annan kedja ??

Han snackar ju om SIBA... Jag säger aldrig mer en pryl på SIBA...

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Medlem

Vilket skämt! Du vet väl förresten att Siba är största ägaren i Netonnet?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också hemska erfarenheter av sibas kundtjänst, håll er undan från Siba är mitt råd.

Permalänk
Medlem

Och jag som köpte min tv på siba... Får väl hoppas att den inte går sönder ^^

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet.

Och tyvärr är detta tragiskt.. varför jo för detta är nog sant. Har varit med om ett och annat med på SIBA och Onoff.

Köper du nått billigt och det fungerar från dessa kedjor så är allt frid och fröjd men skulle nått hände då kan du räkna dina dagar. All stress förkortar ditt liv du får från de.!!!

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Avstängd

Nu när du vet vad garantin är värt är det bara att plocka fram skruvmejsel och fixa kabeln själv.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Som du skriver, vik dig inte så lätt. kontakta konsumentombudsmannen och se om det ens är rimligt med 1½ månads väntetid för en ny produkt. Bara efter två gånger med samma sak hade jag inte nöjt mig om dom så hade lovat guld och gröna skogar.

Permalänk

Har hört från flera jag med om SIBA:s kundservice, verkar ingen höjdare.
Slutade med att man testade att köpa sin mobil från Mediamarkt. Har nog aldrig varit med om något smidigare företag när saker och ting gått sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuDis
VAA ?? han har väl inte tagit ut sin ilska på en annan kedja ??

Han snackar ju om SIBA... Jag säger aldrig mer en pryl på SIBA...

Jag vet vad jag snackar om. Jag var där.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag vet vad jag snackar om. Jag var där.

Intressant!

Citat:

stiffade NetOnNet på 500 riksdaler

Elaborera!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, garvade lite av det där citatet.
Fattar inte hur folk helt utan kunskap har mage att slänga ur sig såna där kommentarer, sparka svinen och ersätt dom med folk från SweC istället

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Jag råkade också ut för en lustig händelse på Siba igår.

Jag hade i förväg bestämt vad jag skulle ha för något, så jag gick in till rätt avdelning och hittade min produkt direkt. På vägen till kassan blir jag stoppad av en säljare som snor åt sig produkten och registrerar den i systemet, och ber mig säga nummer 8 till kassan. Jag gissar att det är provisionen han vill åt? Jävligt fult är det isåfall så jag meddelade aldrig något nummer till tjejen i kassan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Jag råkade också ut för en lustig händelse på Siba igår.

Jag hade i förväg bestämt vad jag skulle ha för något, så jag gick in till rätt avdelning och hittade min produkt direkt. På vägen till kassan blir jag stoppad av en säljare som snor åt sig produkten och registrerar den i systemet, och ber mig säga nummer 8 till kassan. Jag gissar att det är provisionen han vill åt? Jävligt fult är det isåfall så jag meddelade aldrig något nummer till tjejen i kassan.

Nä det där är lågt, alla storkedjor är sådär. Ingen kan nåt och de vill bara sälja så mycket som möjligt.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Otroligt fult utav Siba, men är vi förvånade?

Dumt att du handlade av NetonNet sedan bara. Går något sönder så får du vänta minst 1 ½ månad där också.. och där gör dom inget åt felen heller.
Hade inne min receiver sammanlagt 5 månader innan de konstaterade fel på den.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Otroligt fult utav Siba, men är vi förvånade?

Dumt att du handlade av NetonNet sedan bara. Går något sönder så får du vänta minst 1 ½ månad där också.. och där gör dom inget åt felen heller.
Hade inne min receiver sammanlagt 5 månader innan de konstaterade fel på den.

Jag har inte handlat på siba särskilt mycket men av det intrycket jag fått så är jag verkligen inte förvånad.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att de flesta kedjor är lika goda kålsupare. De som arbetar där kan oftast inte så mycket och har inte så mycket befogenhet att ställa sig över systemet. De har sina instruktioner hur de skall göra och mixar man det med dålig kunskap där det samtidigt skall gå i flera led så får man, ja bara skit tillbaka som kund...

Jag kan tänka mig att många har liknande historier oberoende kedja, det är så hård konkurrens på den här marknaden idag så sånt här läggs det inte ner så mycket pengar på och då blir det inte bättre. Man skickar iväg skiten till någon firma som kollar på skiten och vad bryr dom sig om en enskild kund, i bästa fall har de en egen verkstad men knappast så mycket bättre där heller.

Förmodligen är de som felsöker underbetalda och lojala därefter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Låter som Siba i ett nötskal :/ har läst i flera forum hur kunder har lackat ur på Sibas kundservice har dock aldrig behövt beställa något från Siba och tur är väl det

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag hade nänstan exakt samma upplevelse, men med en mobil istället (SE W760i).

Inte riktigt lika lång tid som dig dock, det tog "bara" 3 veckor mellan varje gång.
Precis som för dig så gjorde de samma reparation flera gånger.
Precis som för dig krävde jag till slut att häva köpet, men det gick ju inte enligt dem eftersom jag tecknat abbonemang hos tele2 samtidigt.
Efter en massa diskuterande med dem så skulle de lösa en HTC hero till mig och dra av det jag betalt i förhöjd månadsavgift telefonen, dock ingick den ju inte i deras ordinarie sortiment så det skulle ta ett par veckor att få hem den.

Efter ett par veckor får jag reda på att den har kommit.
Precis som för dig kunde de naturligtvis inte hitta den.
Nästa dag, efter massa ilska från mig och massa letande från dem så lyckades de till slut hitta den.
Men när jag väl skulle betala mellanskillnaden så hade de ju fullt pris i kassan.
Tog ett par vändor med någon mellanchef där innan det var utrett.
Sen så har man rätt till kompensation för omkostnader som uppstått i samband med felet (Massa resor till siba i det här fallet, de ska betala milersättning).
Det tog ett par vändor till med samma mellanchef innan de fixat i kassan.
Två timmar tog det för mig att få komma iväg med telefonen den dagen.
Och då fick jag nöja mig med ett minneskort värt hälften av vad jag normalt kunnat kräva (som nu är trasigt, jag har inte orkat åka tillbaka med det) eftersom någon högre chef som var tvungen att godkänna ekonomisk kompensation inte var på plats och jag hade ingen större lust att behöva åka dit igen.

Köp ALDRIG något på siba.
(Anovo som de samarbetar med har ju inte direkt gott rykte heller).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Seriöst, vill ni slippa problem med grejer som går sönder så kan ni sluta handla teknik överhuvudtaget!

Och vad tror ni egentligen? Att butiken bara ska byta ut eran trasiga produkt direkt utan att skicka den till en auktoriserad verkstad? Ska Lisa 18år som jobbar som helgextra på Siba konstatera felet och ge er ny vara direkt? Eller ska hon kanske rent utav laga den framför ögonen på er? Låter ungefär som att det är vad som skulle krävas för att ni ska vara nöjd med servicen. Nä det är helt enkelt jäkligt mycket gnäll just nu.

Jag kan dock hålla med om att TS hade extrem otur med sitt ärende...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Och vad tror ni egentligen? Att butiken bara ska byta ut eran trasiga produkt direkt utan att skicka den till en auktoriserad verkstad? Ska Lisa 18år som jobbar som helgextra på Siba konstatera felet och ge er ny vara direkt? Eller ska hon kanske rent utav laga den framför ögonen på er? Låter ungefär som att det är vad som skulle krävas för att ni ska vara nöjd med servicen. Nä det är helt enkelt jäkligt mycket gnäll just nu.

Nej, klart man förstår att grejerna måste iväg till en verkstad. Däremot borde sibapersonalen i det här fallet insett om inte efter första servicen, så efter andra, att den här kunden blivit felbehandlad. Istället låstsas de som ingenting och kunden måste själv trycka på för att saker och ting ska hända.

Permalänk
Medlem

Det som är så tragiskt är att folk rent allmänt är kassa på sitt jobb och är där bara för att dra in pengar. De borde ha lite högre krav på de som ansöker så slipper man det värsta bottenskrapet. Men som vanligt handlar det om pengar. Företagen skiter blanka fan i vad kunden har rätt till och vill man få rätt får man jobba för det som alltid, det gället verkligen inte bara Siba.

En sån här sak ska så klart inte hända om man skriver en bra felanmälan och en bra felanmälan skriver man om man har bra koll. Sen om mottagaren av felanmälan inte gör som det står ja då är det en annan femma. Men då kan man i alla fall identifiera felkällan och göra något åt det, men åter igen, det är inget som företagen lägger några stora resurser på eftersom det inte genererar så mycket pengar.

Nä det är på säljsidan som det skaffas resurser, inte någon annan stans.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Och vad tror ni egentligen? Att butiken bara ska byta ut eran trasiga produkt direkt utan att skicka den till en auktoriserad verkstad? Ska Lisa 18år som jobbar som helgextra på Siba konstatera felet och ge er ny vara direkt? Eller ska hon kanske rent utav laga den framför ögonen på er? Låter ungefär som att det är vad som skulle krävas för att ni ska vara nöjd med servicen. Nä det är helt enkelt jäkligt mycket gnäll just nu.

Vänta över 4-5 veckor är inte skäligt för en reparation oavsett om den blir lagad eller ej. Men vänta den tiden och de inte ens lagar felet är Helt oacceptabelt, att de skickar in produkten för felsökning är okej som sagt. Att de tar oskäligt lång tid på sig är inte okej, att de inte fixar felet efter oskäligt lång tid är än mindre okej.

Om de anställde någolunda kunnig personal kunde de troligen konstatera många fel på plats och sköta saker lite vettigare...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
alla sånna butikskedjors tekniska avdelningar är ett skämt. köpte ett 8600 gt på pc-citys komponentcenter en gång i tiden. ett år senare pajjade det. då hade dessutom pc-city gått i kk. men på deras hemsida hänvisade de granti ärenden till elgiganten (då samma företag äger både elgiganten och pc-city) så jag hojjade ned till närmsta butik, och lämmnade in det. först ville snubben inte godta orderbeviset jag hade, utan ville ha ett riktigt kvitto. lyckades dock förklara för han att det inte fanns något kvitto, och att orderkvittot skulle duga. han tog då emot kortet och man hojjade hem igen

4 månader (!) senare fick jag sms om att dom inte fixat felet, utan att jag skulle få cash istället, så då hojjade jag ned och fick tillbaka varenda krona från affären.

då undrar du vad som är för konstigt med det? antagligen det faktum att jag både överklockat, voltmoddat och bytt kylare på kortet borde få garantin att försvinna, men uppenbarligen inte. så handla datordelar där, 2 års obegränsad garanti

Jag har dock goda erfarenheter från det jag köpte från PCCity butiken. Köpte ett Cooler Master Nätagg där, dock var det så dålig kvalite på metallen att ett av skruvhålen gick sönder när jag skulle montera det i chassit. Jag monterade det provisoriskt i chassit eftersom jag kände mig tveksam till om det skulle gå på garantin.

Men efter en tids användning märkte jag att fläkten i nätagget som marknadsfördes som tyst inte var så tyst längre. Den gav ifrån sig ett tickande ljud. Då bestämde jag mig för att lämna in det på RMA. Jag blev hänvisad till elgiganten då PCCity hade lagt ner sina butiker. På RMA avdelningen blev de genast riktigt entusiastiska och ringde CM. Sen sa de att de skulle skicka in det på garanti, men eftersom de inte säljer nätagg på elgiganten så skulle jag få ett presentkort, alternativt specialbeställa ett nätagg via inköpschefen. Jag hade ju helst velat haft kontanter tillbaka men jag tycker ändå att man skötte det hela väl.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag vet vad jag snackar om. Jag var där.

Nu får du berätta vad du vet eftersom TS inte säger något

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com