Prestandaskillnad mellan i3 och i5?

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnad mellan i3 och i5?

Det verkar som om många nya mellanklass-laptops kommer i två varianter: en med i3 och en med i5. Oftast verkar det vara i3 330 respektive i5 430 det handlar om, dvs de billigaste varianterna av båda processorerna. Vad jag undrar är helt enkelt hur stor prestandaskillnaden är mellan dessa, mer specifikt i spel? Just nu tittar jag tex på en Vaio ( https://www.sonystyle.se/SonyStyle/VAIO-barbara-PCs/E-Serien ) som har två varianter, en med i3 och en med i5. De är i övrigt nästan identiska, men prisskillnaden är 1000 kr. Är det värt det? Kommer i5 att ge en markant ökad prestanda i spel? Eller är det i3 man ska satsa på och spara den där tusenlappen? Acers nya 5740/7740 kör samma sak, en i3-modell och en i5-modell med 1000 kr prisskillnad, så jag kan tänka mig att den här frågan intresserar rätt många.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Det är väll ingen blåtand i den billigare varianten eller? , men det kanske inte kostar så mycket extra att köpa det vid sidan av om man nu vill ha det.

Permalänk

Nej i spel så kommer skillnaden knappast vara märkbar.

Permalänk

Kollade det där nyss innan jag gick in här på forumet, tyvärr ingen blåtand i den billigare varianten som någon sagt här..

Permalänk
Medlem

blåtand bryr jag mig inte alls om (har aldrig använt det i min nuvarande dator), bara prestandaskillnaden mellan processorerna som spelar roll för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Nej i spel så kommer skillnaden knappast vara märkbar.

Ok, hur kommer det sig? Har du nåt test eller liknande?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

I 3dmark06's cpu test skiljer det 200p till i5'ans fördel. Och det är ju i ett utpräglat cpu test. Så länge cpu inte blir så långsam så att den inte orkar mata gpu med data nog fort så påverkas inte spelprestandan nämnvärt.

Det du kommer märka minst skillnad i är spelprestanda, om man säger så.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Permalänk
Medlem

Var skulle man märka skillnaden då?

Att i3 tuggar långsammare med många program igång samtidigt, eller?

Permalänk
Medlem

i i5 finns turbo boost,

"About the New 2010 Intel® Core™ i5 Processor

Intel® Turbo Boost Technology◊1
Automatically speeds up your processor when your PC needs extra performance—that's smart performance with a speed boost. Available in select models of the new 2010 Intel® Core™ i5 processor-based systems."

från intels hemsida

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det finns SpeedBoost. Men exakt vilken effekt har det på prestandan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouv
Var skulle man märka skillnaden då?

Att i3 tuggar långsammare med många program igång samtidigt, eller?

snarare tvärt om, turboboost aktiveras bara om det är en entrådad process som bara utnyttjar en enda cpu-kärna vilket är ganska så meningslöst för tvåkärniga processorer då de flesta moderna krävande program utnyttjar 2 eller fler kärnor... nåt i den stilen

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk

Kolla länken jag postade här ovan, där kan du kan du läsa ingående om prestanda skillnaden.

i3 och i5 är exakt samma sak, lika mkt cache osv. Skillnaden ligger i att i5 har ett turboläge som kan klockar upp den till 2,53ghz om/när det behövs. Turoboläget har alltså inte i3, det är enda skillnaden. Bortsett från klockhastigheten då. Dom är exakt lika snabba per klock.

När man kör prestanda tester så klockar den alltså upp sig, så länge den inte är för varm osv. Turbo läget är alltså aktiverat i dessa prestandatester om det är det du funderar kring.

I spel är skillnaden kanske mätbar, men absolut inte märkbar.

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-430M-Notebook-Proc...

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-330M-Notebook-Proc...

http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=43537,47663,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
snarare tvärt om, turboboost aktiveras bara om det är en entrådad process som bara utnyttjar en enda cpu-kärna vilket är ganska så meningslöst för tvåkärniga processorer då de flesta moderna krävande program utnyttjar 2 eller fler kärnor... nåt i den stilen

Njae, det aktiveras om det behövs så länge inte tdp överskrids. Alltså när cpu inte belastas fullt ut så kan den klocka upp sig. Men då spelar det ju ingen roll då man ändå inte lastar cpu max. Tdp borde ju rimligtvis överskridas om båda kärnorna går i 2,53ghz på 100% belastning. Så i praktiken har den ett häftigt turbo klistermärke och 2,53ghz säljer mer än vad 2,26ghz gör.

Det förklarar ju också att skillnaden i benchmarks inte är speciellt stor, dock lite beroende på vilken typ av benchmark det rör sig om, man ser att det varierar ganska kraftigt beroende på vilket cpu test man kör. Vilket rimligtvis borde ha att göra med att vissa test inte belastar båda kärnorna 100%.

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen Har beställt en Vaio med i3 nu och känner mig nöjd med beslutet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När ska dom få in i3 vaion? Hittar inget datum på deras sida.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk
Medlem

början av mars.

Visa signatur