Flash fullskärm på sekundär skärm.

Permalänk

Flash fullskärm på sekundär skärm.

Hej Alla Ubuntuare.

Jag vill komma ifrån microsoft så mycket jag kan med att se till att bara spela i windows. Jag har provat Ubuntu flera gånger förut men ramlat tillbaka till windows-träsket för att det är "enklast". För att jag kan windows. Men jag gör allt för att konvertera nu. Så nu till några frågor.

Problem 1. Jag har lite problem med tv4play i senaste Firefox i Ubuntu 9.10. Jag har Sony bravia tv inkopplad som sekundär skärm. Senaste drivisarna installerade till mitt Nvidia 8800GT. (190.53)
När jag vill kolla bland annat tv4play så drar jag över firefox till sekundära skärmen för att sedan trycka upp som fullskärm. Då blir fullskärmen på den första skärmen. Går det att ändra på? Jag har kollat runt men inte riktigt hittat någon lösning än. Tråkigt att på play i liten ruta.

Problem 2. Kollas det dessutom film på fullskärm på sekundära skärmen så flyter inte alls filmerna så fint som i windows. I snabba rörelser blir det lite streckat på bilden. Hoppas ni förstår. Precis som inte grafikkortet hänger med. Om jag spelar upp exakt samma film i windows så flyter det på fint. Vi snackar oftast dvd från datorn då. Och de spelas upp i Filmuppspelaren Totem 2.28.2 som följer med Ubuntu.
Finns det något jag kan göra för att de ska flyta bättre. Något annat program eller codecs?

Problem 3. När jag startat om datorn som händer ibland så försvinner inställningarna på att jag ska ha Twinview på. Så efter varje reboot så måste jag styra upp det med Twinview. Lite småbökigt med Nvidia-settings. Gillar inte alls de inställningsmöjligheterna. Finns det något tillägg till Ubuntu som kan styra det med två skärmar? Dessutom kanske lite fler valmöjligheter än Nvidias egna? Finns det eller önskedrömmer jag?

Hoppas jag inte är allt för omständig och trög. Men Ubuntu är inte riktigt helt logiskt för mig ÄN. Det tar sig lite varje dag.

MVH Andy

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Inaktiv

Jag har samma setup och samma problem.

Problemet är drivrutiner och x11, som i mitt tycke inte hanterar dubbla skärmar och filmklipp särskilt bra.

Lösning 1: Starta om ubuntu och ryck ur sladden till din lilla monitor, så du bara använder tv:n. Surfa in på tv4play och allt funkar som det ska.

Lösning 2: Samma som lösning nr 1. Du ska även slå av compiz-effekterna genom att slå av desktop effects i system-menyn, för att få bort tearingen.

Lösning 3: Har inte orkat hitta en lösning då man inte behöver pilla med nvidia-settings om man bara har tv:n inkopplad.

Inga snygga lösningar, men det funkar tills drivrutiner och annat har mognat.

Permalänk

Någt bökigt må jag säga. Men det är klart man kan göra så. Men är det ingen annan som har någon skön idé att komma med? Jag är idel öra.

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem

Det där med tearing när compiz är aktiverat har jag också upplevt. Nu är det ju så här att i Ubuntu så kan man välja fler olika grader av effekter, minns inte vad dom heter, men det är i stil med Inga, normal eller extra mycket. Måste jag ställa det på inga effekter eller fungerar det med normal också utan att se tearing?

Dubblar skärmar och Linux har alltid haft sina problem och folk kommer med diverse lösningar som kanske delvis löser vissa problem, men det blir aldrig någonsin så enkelt och bra som i Windows tyvärr.

Att nvidia-settings inte sparar inställningar har kanske att göra med att du inte kör sudo nvidia-settings? kör du bara nvidia-settings så kommer du inte kunna spara dina inställningar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Det där med tearing när compiz är aktiverat har jag också upplevt. Nu är det ju så här att i Ubuntu så kan man välja fler olika grader av effekter, minns inte vad dom heter, men det är i stil med Inga, normal eller extra mycket. Måste jag ställa det på inga effekter eller fungerar det med normal också utan att se tearing?

Dubblar skärmar och Linux har alltid haft sina problem och folk kommer med diverse lösningar som kanske delvis löser vissa problem, men det blir aldrig någonsin så enkelt och bra som i Windows tyvärr.

Att nvidia-settings inte sparar inställningar har kanske att göra med att du inte kör sudo nvidia-settings? kör du bara nvidia-settings så kommer du inte kunna spara dina inställningar.

"Inga" är antagligen ända sättet du kan slippa tearing, pga att "normal" också kör compiz.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ang dubbla skärmar, så om du skriver en ordentlig xorg.conf så funkar det enligt min erfarenhet som en dröm. _Att_ skriva den perfekta xorg.conf-filen däremot, det kräver att man sätter sig in i det.

Om du genom nvidia-settings ställer in det som du vill ha det så kan man väl välja att spara den aktuella configen till xorg.conf..? Om du har problem med det så se till att du startat programmet som root (mha sudo), annars så skriver den inte till xorg.conf och säger heller inte till att det inte fungerar (iaf så var det så förr).

Ang var fullscreen i flash hamnar så är det i Adobes händer skulle jag tro. De har väl hårdkodat in att det ska ske på den "primära" skärmen. Jag vet inte vad du har för TwinView-setup, men det kanske kan hjälpa att sätta TV:n som en egen display ("Seperate X screen"), med problemet att du då inte kan drag n droppa saker mig veterligen. Så har jag det hemma, funkar rätt nice. Jag använder inte just funktionen att kolla flash på TV:n, bara film och liknande (emulatorspel). Jag har gjort ett script som spelar upp filmfiler på TV:n på följande elementära sätt:

#!/bin/bash DISPLAY=:0.1 mplayer -fs "$@"

Testade precis, och jag har inga problem att spela fullscreen på min TV, så om du sätter den som en "Seperate X screen" så ska det säkert fungera.

Är det en seperat display så blir lite andra saker annorlunda, som sagt kan man inte drag n droppa saker mellan skärmarna (vad jag vet, men jag har inte sett behovet så jag har inte kollat upp det heller), men det är inget hinder för mig iaf.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

P3 se http://www.danielholm.se/dagens-kommando-enkelt-sk%C3%A4rmbyt... inte testa sj men borde fungera bra.

Att hantera buggiga flash är nog svårt finns det ingen lösning på google så är nog bästa alternativ att byta mediaspelare. Finns ju plugin till fx som gör att man ser youtube med mplayer t.e.x

Permalänk

phz: om jag skulle vilja använda ditt script med VLC. Hur gör jag då och vart sätter jag scriptet?

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla manualen för VLC. Vad skriptet gör är att den sätter variabeln DISPLAY till den display där du vill att programmet ska köras. "mplayer -fs" säger att mplayer ska startas i full screen-läge. ""${@}"" är en speciell variabel som motsvarar alla argument som skriptet kallas med.

Spara skriptet som t ex /usr/local/bin/tvskript, och se till att ändra rättigheterna så att det är körbart. Sen kan du köra skriptet genom terminalen genom att skriva "tvskript". Det går säkert lägga till som ett alternativ i högerklicksmenyn för din filhanterare, eller som standardval om du vill det.

Istf att skriva "mplayer filmfil.avi" för att spela upp filmen som vanligt i min primära display kan jag skriva "tvskript filmfil.avi" så spelas filmen upp i full screen på DISPLAY=:0.1.

Kolla vilka växlar du behöver ge VLC för att spela upp något i fullskärm och modifiera skriptet därefter, helt enkelt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Smplayer rekomenderas starkt om du har nvidia kort, det är enkelt att ställa in så den använder vdpau, om du tycker filmer laggar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Smplayer rekomenderas starkt om du har nvidia kort, det är enkelt att ställa in så den använder vdpau, om du tycker filmer laggar.

Alternativt XBMC, som också funkar riktigt fint med VDPAU.

Visa signatur