Permalänk
Medlem

Skoldator Vista sp2 Dualboot?

Hej!
Jag har fått en skoldator som jag skall "låna" i tre år.
Har Vista SP2 installerat och jag är inte så sugen på det. Jag får inte byta operativ men tydligen köra dualboot.
Problemet är att BIOS är låst. Så vad kan jag göra?
Har USB minne men ingen extern hårddisk. Såvitt jag vet måste man komma åt BIOS för bootmenu.
Tack på förhand

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Du kan installera Ubuntu med hjälp av Wubi från Windows.

Permalänk
Medlem

Men jag måste väll komma åt bootmenu för det iallafall?

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Men jag måste väll komma åt bootmenu för det iallafall?

Nej inte alltid, ofta finns det en "genväg" direkt till boot-menyn. Testa alla F-tangenter, men det brukar vara F9-F12 typ.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Leta upp manualen för din dator så står det vad du ska göra. Antagligen handlar det om att du ska ta ut batteriet ifrån moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att köra virtualiserat? Om burken har en cpu med stöd för virtualisering och tillräckligt med minne så tycker jag att det går förvånansvärt smidigt att köra saker virtuellt.

Men du kanske inte får installera egna program på datorn?

Permalänk
Medlem

Jag har suttit på äldre stationära hp. vet inte vaad det beror på men när man ska in i bios, frågar den efter koden, jag tryckte enter tre-fyra gånger och sedan var jag inne. Varför ska du in i bios för att fixa dual-boot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Jag har suttit på äldre stationära hp. vet inte vaad det beror på men när man ska in i bios, frågar den efter koden, jag tryckte enter tre-fyra gånger och sedan var jag inne. Varför ska du in i bios för att fixa dual-boot?

antagligen för att ändra boot-ordningen så han kan boota från cd/usb/liknande

OP: Om du får köra dualboot, kanske det är bäst att du tar detta med den som är ansvarig för datorerna på skolan?

Fanns nått förslag en bit upp om att flasha bios genom att ta ut batteriet, men detta lär bryta garantin. Jag går på John Bauergymnasiet, och reglerna för oss är att om vi bryter garantin på datorn så får vi antingen: Betala för hela datorn, eller: Avstängd från skolan. Inget av de här är ju såklart särskilt kul..

Permalänk
Medlem

Ne jag går på Cristopher Polhem på Gotland. Och detta är första året dem delar ut datorer, så reglerna är rätt suddiga. Men vi får inte BYTA operativ men dem säger ingenting om att ha två

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Så nu har jag kommit åt bootmenu ändå men jag får inte partionera. Finns det några andra alternativ än wubi? Var sugen på antingen testa linuxmint eller archlinux.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Hmm, enda andra alternativet ja kan tänka mig just nu är att installera det på ett usb-minne och köra så.. men det e ju såklart inte lika bekvämt som att ha det installerat såklart.

Vad får du för error när du försöker partionera, exakt?

Permalänk
Medlem

LinuxMint har också Wubi och är nästan samma som Ubuntu men med annat utseende. Det är väldigt stor skillnad som nybörjara att köra Ubuntu/LinuxMint och ArchLinux.

Permalänk
Medlem

Okej. Jag har installerat Ubuntu nu på ett usb-minne och kör det
Jag får ingen error vid partionering utan jag blir av med dator om jag gör det och skolan ser det

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Okej. Jag har installerat Ubuntu nu på ett usb-minne och kör det
Jag får ingen error vid partionering utan jag blir av med dator om jag gör det och skolan ser det

Du vill installera ett till operativsystem utan att partitionera disken? wat...