Fluke Digital multimeter 87 III TRMS, hjälp....

Permalänk
Medlem

Fluke Digital multimeter 87 III TRMS, hjälp....

Är hyfsat bra på elektronik, men jag har ett problem...
Har en Fluke 87 III TRMS digital multimeter som det är avbrott i själva kontakten(det röda stora) som sitter på kretskortet. Det är svarta kontakten som det är avbrott i.

Mäter jag inne i kontakten till baksidan av kretskortet så är det avbrott.
Den svarta är ju Common, så jag skulle ju kunna löda dit en permanent mätkabel, men det är ju både fult och inte optimalt, om man vill byta till ström-tång t.ex.

Så här ser baksidan ut av kretskortet.

Jag har mailat info@teknologisk.se och frågat om reservdelar men mina förhoppningar är låga då 87 III är en modell som säkert inte har tillverkats på 3-5 år skulle jag tro.

Kontakten ser ut att vara helgjuten plast med inslag av metall så man kommer ju inte in i den heller.

Har någon elektronikkunnig ett förslag? Vad ska jag göra?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

uff det där var en jobbig kontakt.. det är bara inte så att 'bläcket' har töjts ut mot sidan så att det blir okontakt? testa med en liten mejsel att försiktigt böja ut bläcket så att det blir 'större' och därmed öka kontakt ytan.

annars hör på elektronikforumet.com de kanske har någon lösning.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
uff det där var en jobbig kontakt.. det är bara inte så att 'bläcket' har töjts ut mot sidan så att det blir okontakt? testa med en liten mejsel att försiktigt böja ut bläcket så att det blir 'större' och därmed öka kontakt ytan.

annars hör på elektronikforumet.com de kanske har någon lösning.

//Martin

Ja, det är en jobbig kontakt.
Jag har min andra multimeter en Fluke 87 V, jag mäter på kontaktbläcken, japp, det är 2 bläck, till baksidan på kortet och det ger oändliga mätvärden. när man vickar på kontakten fram och tillbaka så blir det ibland några hundra kilo ohm, och ibland 50 ohm... ja,, alltså det är avbrott men det går att få lite kontakt ibland när man vickar på den.

Vore ju synd att kasta en mycket bra multimeter i övrigt.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla om det går på den begränsade livstidsgarantin. Kvitto skall man ha.

Alt. Spara som reservdel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Kolla om det går på den begränsade livstidsgarantin. Kvitto skall man ha.

Alt. Spara som reservdel.

Kan bara hålla med :up:. Speciellt när en Fluke 87 III låg på 3750 SEK ''exkl. moms'' rekommenderat pris.

Även om produkten har utgått från sortimentet så finns det en ''Lifetime Warranty'' (vet dock inte riktigt vad den omfattar).

Nackdelen är väl den nu att du redan har öppnat upp instrumentet och jag vet inte om Fluke plomberar sina instrument.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett instrument som jag just har i min ägo för att det inte fungerade och skulle kastas. Då började jag felsöka och hittade felet. Så något kvitto, det kan jag glömma.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

inte alltid man behöver ett kvitto för att få saker bytta på garanti, vet att jag fått nytt tangentbord av logitech av att bara skickad in det gamla.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)