hur ska jag göra för att köra mina minnen på 1600mhz

Permalänk
Medlem

hur ska jag göra för att köra mina minnen på 1600mhz

Jag har ett GA-MA790FXT-UD5P moderkort med en AMD Phenom II X4 965 BE och 8Gb (4x2048MB) minnen https://www.inet.se/artikel/5304312

Nu går dom på 1066mhz och 1,6V. jag vill gärna ha dom i 1600mhz hur gör jag, vad behöver jag ändra på? står ju 1,8V på Inet, :S

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Medlem

Re: hur ska jag göra för att köra mina minnen på 1600mhz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aerious
Jag har ett GA-MA790FXT-UD5P moderkort med en AMD Phenom II X4 965 BE och 8Gb (4x2048MB) minnen https://www.inet.se/artikel/5304312

Nu går dom på 1066mhz och 1,6V. jag vill gärna ha dom i 1600mhz hur gör jag, vad behöver jag ändra på? står ju 1,8V på Inet, :S

Du ska kunna köra dom i 1333mhz.. för att köra 1600mhz måste du klocka minnerna.. antar att du måste höja fsbn!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att gå in i BIOS under M.I.T. - DRAM configuration och ställa in minnena som du vill ha dem, dvs Memory Clock till x8 och önskad spänning?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Det finns på detta moderkort om du kollar M.I.T menyn en inställning för att köra minnerna i 5,55X eller 6,66X tror det står nått under memory multiplier ,dock har du lika otur som mig så går detta moderkort inte att köra med 1600minnen oavsett om det nu står det , jag fick minnesfel på minnerna och moderkortet frös vid upstart av bios , Jag kan i allfall endast köra mina minnen i 1333 okej det duger men är dom på 1600 så vill man ju köra det.

Hoppas du har bättre tur en mig Lycka till!!

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, eftersom du/ni har fyllt minnessocklarna så kan just det påverka vilken högsta hastighet de kan köras i. Hade det varit med två stickor hade det antagligen gått bättre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Har du provat att gå in i BIOS under M.I.T. - DRAM configuration och ställa in minnena som du vill ha dem, dvs Memory Clock till x8 och önskad spänning?

Nae knappt at man vågar, det är inget jag gjort innan.. men det är inget annat än just det man behöver ändra då? hur mkt vågar man ändra spänningen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kockski
Det finns på detta moderkort om du kollar M.I.T menyn en inställning för att köra minnerna i 5,55X eller 6,66X tror det står nått under memory multiplier ,dock har du lika otur som mig så går detta moderkort inte att köra med 1600minnen oavsett om det nu står det , jag fick minnesfel på minnerna och moderkortet frös vid upstart av bios , Jag kan i allfall endast köra mina minnen i 1333 okej det duger men är dom på 1600 så vill man ju köra det.

Vad har du ställt spänningen på?

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aerious
.....

Vad har du ställt spänningen på?

Spänningen ligger på auto just nu minna minnen är specade till 1,9volt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Har du provat att gå in i BIOS under M.I.T. - DRAM configuration och ställa in minnena som du vill ha dem, dvs Memory Clock till x8 och önskad spänning?

bra giplet din beskrivning är den rätta

men för att kunna öka volten till minnet så måste du sätta den funktionen på manuell

var inte rädd för att rota runt i bios för vad du än gör så sparas inget före du väljer att gå ut ur bios
då kommer du få frågan om du vill spara eller inte
är du osäker på om du ändrat något så väljer du att avsluta utan att spara

sen så har du två knappar på moder kortet där den ena ställer in bios som det var innan du gjorde några ändringar
så att om du skulle göra så att inte datorn startar så trycker du på den knappen (den lyser blått så du kan inte missa den)
och vipps så är alla ändringar du gjort borta och allt är som när du fick moderkortet

ett litet råd
det viktigaste är var inte RÄDD men gör MHz och volt ändringar i små steg när du är ny med bios och inte vet vad du egentligen gör

fråga om olika flikar om du är osäker ....jag har samma kort
kolla även här http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6168&page=4

lycka till

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

en lite beskrivning

på första sidan i bios väljer du den översta vänstra menyn

sen....set memory clock .... den ändrar du till manuell
sen....memory clock och där väljer du x8
sen går du ner till system voltage control och ändrar den till manuell
sen går du till DDR3 voltage control och väljer 1.9 om det är det som dina minnen ska ha
men dom mår inte dåligt av 1.95 heller
nu trycker du på Esc tangenten och då är du förmodligen på första sidan i bios igen
där väljer du ...save and exit setup .......lätt va hehe

många (sen) blev det men jag försökte få det enkelt

vill du ha mera fart i prollen så så sätter du enklast
CPU clock ratio på något som är högre än vad du har i dag (du har X17)
själv så kör jag min 720 BE på X18 och volten till den är 1.425

och nu när du kan se bios på länken http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6168&page=4 så blir det lättare för dej att fråga och för oss att svara

uppdatera bios kan vara bra om du inte har gjort det någon gång (vad har du för bios?)
lycka till

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
en lite beskrivning

på första sidan i bios väljer du den översta vänstra menyn

sen....set memory clock .... den ändrar du till manuell
sen....memory clock och där väljer du x8
sen går du ner till system voltage control och ändrar den till manuell
sen går du till DDR3 voltage control och väljer 1.9 om det är det som dina minnen ska ha
men dom mår inte dåligt av 1.95 heller
nu trycker du på Esc tangenten och då är du förmodligen på första sidan i bios igen
där väljer du ...save and exit setup .......lätt va hehe

många (sen) blev det men jag försökte få det enkelt

vill du ha mera fart i prollen så så sätter du enklast
CPU clock ratio på något som är högre än vad du har i dag (du har X17)
själv så kör jag min 720 BE på X18 och volten till den är 1.425

och nu när du kan se bios på länken http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6168&page=4 så blir det lättare för dej att fråga och för oss att svara

uppdatera bios kan vara bra om du inte har gjort det någon gång (vad har du för bios?)
lycka till

okej då känns det lite bättre, testade innan att ändra memory clock till 6,66 och volten till 1,8. ska testa sätta det som du beskriver, En annan sak som jag funderar lite på är när man ändrar System voltage control till manual så står det normal där det stod auto innan.. det är inget av dem man behöver ändra också?

Kan jag ändra till X18 och köra på samma volt som du gör eller skiljer det ?
och räcker orginalfläkten ? lådan jag har är dock ganska väl ventilerad i övrigt också.

Jo BIOS är uppdaterat till F6 ? (sitter inte vid min dator för tillfället^^)

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Avstängd

Re: hur ska jag göra för att köra mina minnen på 1600mhz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aerious
Jag har ett GA-MA790FXT-UD5P moderkort med en AMD Phenom II X4 965 BE och 8Gb (4x2048MB) minnen https://www.inet.se/artikel/5304312

Nu går dom på 1066mhz och 1,6V. jag vill gärna ha dom i 1600mhz hur gör jag, vad behöver jag ändra på? står ju 1,8V på Inet, :S

Att köra 8GB i 1600 tvivlar jag på att du kan, möjligen 2 minnes slottar, men inte alla fyra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Re: Re: hur ska jag göra för att köra mina minnen på 1600mhz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Att köra 8GB i 1600 tvivlar jag på att du kan, möjligen 2 minnes slottar, men inte alla fyra

det är mycket möjligt att du har rätt för så har det varit på AM2+ moderkort
men jag har inte hört någon som sagt att det inte går på dessa ny AM3 brädorna . men inte heller hört att det går
men det får vi förhoppningsvis svar på snart när tråd skaparen testat det

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Så.. ändrade i BIOS sent inatt till 8x och 1,95V och datorn startr som den ska och har inte haft några problem än

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Medlem

Funderar nu lite på om det är något annan voltage control man bör ändra då alla nu står på normal istället för auto ?

Och hur stor skillnad kan det göra att ändra CPU clock ratio till x18 och även då volten till 1,425 ? tänker mest på kylning och så? nu ligger den på 40C och spelar jag går den upp lite men vara ca 6 grader kanske (enligt Easytune6)

tack för alla tips och så

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska inte övervolta om det inte behövs.
Provade du att köra minnena i 1.9v?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Du ska inte övervolta om det inte behövs.
Provade du att köra minnena i 1.9v?

1.95 volt i stället för 1.9 volt tror jag inte spelar någon roll skillnaden är ju bara 0.05 volt
men visst det sparar ju lite ström

så nu går alltså trådskaparens minnen om jag fattar det hela rätt i 1600mhz med alla minnes platser fulla
hmm det var bra att veta , så då har AMD löst det problemet med att dom clockar ner sig om man fyller alla platser

om du sätter x18 så går prollen i 3.6 ghz / 200x18 0 3600mhz
200x17 = 3400mhz

hoppas du förstår det hela

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
1.95 volt i stället för 1.9 volt tror jag inte spelar någon roll skillnaden är ju bara 0.05 volt
men visst det sparar ju lite ström

så nu går alltså trådskaparens minnen om jag fattar det hela rätt i 1600mhz med alla minnes platser fulla
hmm det var bra att veta , så då har AMD löst det problemet med att dom clockar ner sig om man fyller alla platser

om du sätter x18 så går prollen i 3.6 ghz / 200x18 0 3600mhz
200x17 = 3400mhz

hoppas du förstår det hela

tjoo flöjt

Japp det verkar fungera har inte haft några problem, Dock så installerade jag AMD overdrive idag och där står det 803mhz på minnena? är det x2 då lr ?

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Avstängd

Vad står det när du startar upp datorn? minnes frekvensen brukar ju stå där också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det står inget om det vid uppstarten

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Avstängd

Vad står det i CPU-z? för där vet jag att man ska ta x2

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Har inte CPU-z, men är ganska säker på att det är x2 nu, För datorn crashade idag efter att jag försökt starta upp den från viloläge, stod BIOS nånting^^ den läste iaf in en backup och nu står det 533mhz i AMDoverdrive.

Dock så är minnesanvändningen 5% lägre nu än när jag körde dom i 1600mhz (typ webläsare och msn igång bara)

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vad står det i CPU-z? för där vet jag att man ska ta x2

sitter och läser här och det är väldigt intressant men jag undrar bara vart i CPU-Z man ser hur fort man köra sina minnen! under memmory fliken förstås men vart i den fliken?? kanska du kan länka en bild eller nått liknande?

Permalänk
Hedersmedlem

Den ligger så du bör se den bland alla andra flikar, där SPD-fliken är, precis till vänster om denna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)