Permalänk

Vad gör i7 så speciell

Funderar på att uppgradera datorn och jag undrar VARFÖR jag inte borde välja AMD istället för i7, vad gör i7 så speciell?
Det skiljer ju nästan 3500:- mellan dessa CPU´s nedanför och om man kollar specen och jämnför CPU´sen så är ju AMD till och med bättre? (L2 cache 2MB, L3 cache 6MB) tex..
VAD har jag missat???

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition 125W

Core i7 870, 2.93GHz

EDIT: Datorn ska användas till mestadels spelande..

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha svar på den frågan!

Permalänk
Medlem

http://hwbot.org/hardware.compare.do?type=cpu&id=1741_1&id=19... kan vara en bra början.

De är olika bra beroende på vad du gör.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som gör i7 till en vinnare är att den tex har trichannel minne (du måste ha tre stickor) och att den dessutom har HT (hyperthreading), vilket gör mest skillnad i beräkningskrävande applikationer, som Photoshop, olika renderingsprogram och omkodning av olika slag. I spel blir skillnaden mindre, och faktiskt kan HT försämra denna prestanda, så då är det läge att stänga av detta vid just detta. det finns en uppsjö med tester/reviews på detta så gå till tex www.guru3d.com där finns säkert något matnyttigt i frågan.

Sedan undrar jag om inte ett byte till en Quadcore till din bräda hade varit ett bättre alternativ, typ en Q9550?! Den ligger ju väldigt väl till i pris.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
http://hwbot.org/hardware.compare.do?type=cpu&id=1741_1&id=19... kan vara en bra början.

De är olika bra beroende på vad du gör.

Tackar för länken, men hur det i verkligheten? Hur "stor" skillnad märks egentligen?
Som sagt det är ändå 3500:- det skiljer..:P

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det som gör i7 till en vinnare är att den tex har trichannel minne (du måste ha tre stickor) och att den dessutom har HT (hyperthreading), vilket gör mest skillnad i beräkningskrävande applikationer, som Photoshop, olika renderingsprogram och omkodning av olika slag. I spel blir skillnaden mindre, och faktiskt kan HT försämra denna prestanda, så då är det läge att stänga av detta vid just detta. det finns en uppsjö med tester/reviews på detta så gå till tex www.guru3d.com där finns säkert något matnyttigt i frågan.

Sedan undrar jag om inte ett byte till en Quadcore till din bräda hade varit ett bättre alternativ, typ en Q9550?! Den ligger ju väldigt väl till i pris.

tackar för bra info och en q9550 är kanske det smartaste..

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk

Tja, de har prestandatronen. Sen är kanske inte just i7 870 så värst prisvärd iofs. Kolla på i5 750, i7 860 eller kanske i7 920.

Fördelen med AMD är att moderkorten är billigare, så beroende på budget så kan AMD vara ett alternativ.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfrooDite
tackar för bra info och en q9550 är kanske det smartaste..

Klockar du denna så får du en burk som håller ett bra tag processormässigt, och då jag ser att du redan har ett bra graffe så blir detta den ultimata lösningen (biligaste också).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det som gör i7 till en vinnare är att den tex har trichannel minne (

FEL. i7 920 har Trichannel då den är socket 1336. i7 870, 860 har båda 1156 såsom i5 750. Alltså dual channel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfrooDite
Tackar för länken, men hur det i verkligheten? Hur "stor" skillnad märks egentligen?
Som sagt det är ändå 3500:- det skiljer..:P

Jag förstår faktiskt inte varför du ska byta alls, men det är ju kul med nya saker

Klart att 4 kärnor kan göra skillnad i en handfull spel, men jag hade väntat ett tag istället.

FÖ så är 870'n inte prisvärd nåntans så den borde gå fetbort för precis alla potentiella köpare.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfrooDite
Tackar för länken, men hur det i verkligheten? Hur "stor" skillnad märks egentligen?
Som sagt det är ändå 3500:- det skiljer..:P

Här finns en jämförelse mellan i7 920 och PhenomII 955 ur ett spelperspektiv.
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-versus-i7,2360.htm...

Sammanfattningsvis kan sägas att i7 överlag presterar bättre, men vilken som är det bättre valet för dig beror bland annat på om du har tänkt överklocka samt vilken typ av spel du spelar ( Grafiktungt a la Crysis eller beräkningskrävande som World in Conflict).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden mellan i5(7xx) och i7 (8xx) är att den senare har hyperthreading, det är fortfarande dual channel minnen som gäller och samma socket.

i7 (9xx) (socket 1366) är det som är 'prestandaklassen', då får man utöver hyperthreading även tri-channel ramminne samt x16 hastighet i båda PCIExpress slots som är en fördel vid extrema CF eller SLI byggen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
FEL. i7 920 har Trichannel då den är socket 1336. i7 870, 860 har båda 1156 såsom i5 750. Alltså dual channel.

Du har förstås rätt i ditt påpekande, men jag utgick ifrån arkitekturen inte den specifika prollen, så det var därför jag skrev som jag skrev, så visst just denna prolle har ju s1156, vilket innebär att fördelen med trichannel försvinner, men den har iaf HT Så fel det kan bli ibland

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fast det är ju olika arkitekturer så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du har förstås rätt i ditt påpekande, men jag utgick ifrån arkitekturen inte den specifika prollen, så det var därför jag skrev som jag skrev, så visst just denna prolle har ju s1156, vilket innebär att fördelen med trichannel försvinner, men den har iaf HT Så fel det kan bli ibland

Tester har visat att Tri-channel knappt ger nått i verkliga applikationer. Den integrerade minneskontrollern (gentemot äldre Intel-processorer som har minneskontrollern i nordbryggan) är den största skillnaden.