Hur lång livstid har en dvd film?

Permalänk

Hur lång livstid har en dvd film?

Hej!

Jag älskar film, har ett rätt stort utbud av dvd filmer och vill gärna fortsätta min samling.
Men jag har sett och hört att många pratar / skriver om att en dvd film håller i drygt 10år?

Min fråga är: Hur länge håller en dvd film som man köper i handlen tex. ?
Kan man fortfarande spela dom om tex, 10 - 15 år?
man börjar ju bli lite nojig =(

har ett X antal filmer som är snart 8år, så dom funkar ej om 2 år då? =/

mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Det är INTE med hur du tar hand om dem att göra iaf.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

DVD-filmer förstörs automatiskt efter en fördefinierad tid, beroende på hur ekonomin för utgivaren såg ut vid tryckningen.
Om det var ett dåligt år trycktes skivorna antagligen med en legering med en mindre mängd ädelmetaller, vilket drastiskt förkortar livslängden för skivorna - vilket i sin tur gör att skivorna kanske bara håller 8 år istället för de 15 som är industristandard och detta medför såklart att du måste köpa nya skivor trots att du redan äger dem.
Det du kan göra är såklart att förvara skivorna i aluminiumfolie istället för sin orginalförpackning, vilket eliminerar de skadliga strålar som Echelon sänder ut för att försvaga ädelmetaller och avläsa hjärnvågor.
Denna konspiration går tillbaka till 80-talets tidiga CD-skivor och många är fortfarande rädda för att skriva om det på grund av de konsek

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Om du förvarar dom i frysen i vakuumförpackning så håller dom i tiotals år... eller oj, det var LSD. Alla dessa förkortningar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
DVD-filmer förstörs automatiskt efter en fördefinierad tid, beroende på hur ekonomin för utgivaren såg ut vid tryckningen.
Om det var ett dåligt år trycktes skivorna antagligen med en legering med en mindre mängd ädelmetaller, vilket drastiskt förkortar livslängden för skivorna - vilket i sin tur gör att skivorna kanske bara håller 8 år istället för de 15 som är industristandard och detta medför såklart att du måste köpa nya skivor trots att du redan äger dem.
Det du kan göra är såklart att förvara skivorna i aluminiumfolie istället för sin orginalförpackning, vilket eliminerar de skadliga strålar som Echelon sänder ut för att försvaga ädelmetaller och avläsa hjärnvågor.
Denna konspiration går tillbaka till 80-talets tidiga CD-skivor och många är fortfarande rädda för att skriva om det på grund av de konsek

Haha!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Du ska köpa guldpläterade skivor om du vill att de ska hålla längre än ett haitiskt klocktorn. Guldet behåller sin plats i plasten bättre än plantina- och silverskivorna. De kostar visserligen några kronor mer men över åren är det verkligen värt det, det vet jag för jag har själv samlat på CD-skivor i mina yngre dar.
Voyager 1 och 2 hade ju guldbelagda skivor med sig ut i rymden. De räknas hålla i många miljoner år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_Golden_Record#Materials

Jag vet inte om det går med guldfärg att bar amåla över skivans ovandel, men om det funkar att t.ex. försiktigt spraya ett tunt lager så lär det skydda mot gammastrålningen mycket bättre.

Sen är det ju snyggt och lite klass med skivor i guld.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Du ska köpa guldpläterade skivor om du vill att de ska hålla längre än ett haitiskt klocktorn. Guldet behåller sin plats i plasten bättre än plantina- och silverskivorna. De kostar visserligen några kronor mer men över åren är det verkligen värt det, det vet jag för jag har själv samlat på CD-skivor i mina yngre dar.
Voyager 1 och 2 hade ju guldbelagda skivor med sig ut i rymden. De räknas hålla i många miljoner år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_Golden_Record#Materials

Jag vet inte om det går med guldfärg att bar amåla över skivans ovandel, men om det funkar att t.ex. försiktigt spraya ett tunt lager så lär det skydda mot gammastrålningen mycket bättre.

Sen är det ju snyggt och lite klass med skivor i guld.

hej!

Smart ide Men det går väll inte köpa dvd filmer i guld skivor? Eller menar du att man ska bränna över alla filmer till guld skivor?
känns lite jobbigt kanske o behöva bränna av varje film man har.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
hej!

Smart ide Men det går väll inte köpa dvd filmer i guld skivor? Eller menar du att man ska bränna över alla filmer till guld skivor?
känns lite jobbigt kanske o behöva bränna av varje film man har.

De flesta filmer i DVD-format är brända på aluminiumbelagda skivor. Emedan aluminium skyddar mycket bra mot alfa-strålning och är förhållandevis billigt och enkelt så är det upp till konsumenten att trycka på för att få en högre mängd ädelmetall och tjockare lager.
Aluminum-skivor i handeln brukar ha ett lager på 0,2 nm av metallen.
Japanska guldtryck har som standard ett lager av det dubbla. Alltså 8 guldatomer brett lager vilket är fullt tillräckligt då den blå lasern som används vid bränning har en våglängd av ca 40 nm.

I en välsorterad skivbutik lär de ha japanska guldtryck.
Det är jobb men över åren är det värt att göra backupen på guld. Kostar kanske 50% mer än om man hade gjort en reguljär backup med vanliga skivor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Hur är det med blu ray då? är livslängden längre där än på dvder?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
Hur är det med blu ray då? är livslängden längre där än på dvder?

Svar: Ja. Ioma blu rei är brända med en laser med högre amplitud och dessutom oftast är silverbelagda (därav den lite blåare tonen på skrivsidan) om inget annat anges.

Å andra sidan så är BD på väg ut om ett kortare tag så det är smått värdelöst att lägga pengar på att bränna om sina skivor från BD. Bättre att bara bränna sina skivor man har på billigt medium när man anser sig ha råd och sen arkivera sina original så att de håller längre pga mindre manuellt slitage.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

men hur kan en skiva förstöras bara för att den ligger i hyllan? är det inte mer tittandet på den som förstör den?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
men hur kan en skiva förstöras bara för att den ligger i hyllan? är det inte mer tittandet på den som förstör den?

Precis. Tänk på det.
Samt tänk på att allt jag skrivit hittills har varit skitsnack, vilket lätt uppdagas vid lite googlande och titt på wikipedia gällande ungefärliga siffrorna

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Precis. Tänk på det.
Samt tänk på att allt jag skrivit hittills har varit skitsnack, vilket lätt uppdagas vid lite googlande och titt på wikipedia gällande ungefärliga siffrorna

läste nånstans om en svamp som kunde angripa skivorna om de förvarades i fuktiga miljöer för länge sen men att vi i kallare klimat var skonade från denna svampart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är lugnt. Det finns backuper på TPB.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
läste nånstans om en svamp som kunde angripa skivorna om de förvarades i fuktiga miljöer för länge sen men att vi i kallare klimat var skonade från denna svampart.

Äldre cdskivor hade ibland ett bristfälligt lager lack på ovansidan vilket gjorde att metallen korroderade och gjorde så att det reflekterande lagret blev förstört.
Men, dvd har sitt reflektiva lager sandwichat mellan 2 lika tjocka plastlager, så att nåt liknande skulle kunna hända med dvd'er är inte troligt.

Fabrikspressade dvd'er håller nog en livstid förutsatt att de inte är feltillverkade och att man inte repar dem....

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Å andra sidan så är BD på väg ut om ett kortare tag så det är smått värdelöst att lägga pengar på att bränna om sina skivor från BD.

Så vilka möjliga ersättare till blueray finns det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Så vilka möjliga ersättare till blueray finns det?

Hårddiskar...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Så vilka möjliga ersättare till blueray finns det?

Det där magiska molnet på Internet. Där får allt plats och det kostar så mycket man har råd med och det finns tillgängligt överallt och helatiden och ärsnabbtochsäkertochsålåterdetmagisktockså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är lugnt. Det finns backuper på TPB.

Bra och humoristiskt inlägg med en sublim poäng. Two points to Hufflepuff.

-----------
Det finns ju egentligen bara en sak som gäller om man vill bevara sin samling, och det är att vara rädd om den. Spela filmerna på kopieringsmedia så du inte riskerar repa originalen, förvara dem utom räckhåll för kvinnor och barn och var rädd om din fina DVD-spelare, de finns inte kvar i evigheters evighet.
Släck levande ljus när du går hemifrån. Stäng av spisen när du inte lagar mat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.