Permalänk
Medlem

Vad gäller med en mix?

Jag söker svar på min fråga; Vad är det som gäller egentligen när man vill göra en mix fri för nerladdning?

Något luddig kanske, men säg att jag köper 10st låtar på Beatport, mixar ihop och lägger ut på nätet. Är detta okej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Jag söker svar på min fråga; Vad är det som gäller egentligen när man vill göra en mix fri för nerladdning?

Något luddig kanske, men säg att jag köper 10st låtar på Beatport, mixar ihop och lägger ut på nätet. Är detta okej?

Protips: Hör efter med upphovsmakaren/erna. Alt kolla vad det står om det på sidan.

Om du lägger ut dem för pengar så är svaret självklar att de ska ha ersättning om de uttryckligen skrivit/sagt det.

Om du mixat dem så att de utgör en rad med egna låtar skapade av ljud och samplingar från originalen så behöver du inte oroa dig för att få maffian på dig. Men det är alltid en god gest och sed att tala om att man fått samplingarna/ljuden från originalen, samt kontakta upphovsmakaren om det inte är helt jättesjälvklart om vad som gäller.

Om du inte gör pengar alls på det, inte ens på reklam eller nära i framtiden livespelningar så är det bara tuta och kör om inte upphovsmakarna uttryckligen skrivit/sagt annat.

Tänk dock på hur du själv skulle vilja få dina låtar behandlade och agera därefter.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ja, den biten har jag också tänkt på. Så om man lägger upp, visar playlisten och hänvisar till typ beatport så har man ju gjort bra reklam för dom med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Ja, den biten har jag också tänkt på. Så om man lägger upp, visar playlisten och hänvisar till typ beatport så har man ju gjort bra reklam för dom med.

Jag skulle rekommendera att hänvisa till MCs direkt, och bara om man verkligen känner för det till sidan.

Regeln är, tjänar man pengar på någon annans arbete så ska man credda dem med pengar, annars med reklam.

Om du ska ha någon spelning ute och får ingen eller mycket liten (under den nivå för vilken man själv lägger ut) ersättning så är det god idé att ha med upphovsmakarna på playlisten, bra idé från dig själv där. För att inte spamma Beatport-reklam kan man ha deras logga i något hörn på affishen eller bära en t-shirt därifrån. Men det är optional.

Oh, och börjar någon bråka och tycker att du stjäl eller förstör så var tillmötesgående till slutet. Vill personen inte få sitt alster spritt så skall så icke heller ske.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kontakta stim och be om råd om hur du ska göra med just de låtar du tänkt mixa. De borde vara intresserade av att hjälpa dig i dina frågor;
http://www.stim.se/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om du lägger ut dem för pengar så är svaret självklar att de ska ha ersättning om de uttryckligen skrivit/sagt det.

Om du antyder att det är okay om man inte tjänar pengar på det så tror jag dig inte. Ex. stim tar väl betalt per spelning, inte per förtjänst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om du inte gör pengar alls på det, inte ens på reklam eller nära i framtiden livespelningar så är det bara tuta och kör om inte upphovsmakarna uttryckligen skrivit/sagt annat.

Tuta och kör tills det dimper ner en räkning i brevlådan?
Nu vet jag inte om TS med "mix" menar "lägga ~10 låtar på rad och använda egna filter och allt vad det heter" eller "ta korta (<3sek) delar ur låtar och skapa en egen". Är det det tidigare så skulle jag säga att man definitivt inte bara bör tuta och köra.
Är det det senare så blir det kanske svårare att "bevisa något" (vilket i sig är orelevant imo) men fortfarande inte lagligt vad jag vet. Om jag inte har fel så har du dock upphovsrätt till det nya verket som du skapat, men kan inte framföra det utan att bryta mot andras upphovsrätter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Tänk dock på hur du själv skulle vilja få dina låtar behandlade och agera därefter.

Detta!
Tänk också på att all ersättning inte måste vara ekonomisk, en nedladdad låt från din sida innebär någon form av uppskattning, besökare, möjlig återkommande besökare etc.
Om de låtar du laddar upp nu bryter mot upphovsrätten;
Genom att tjäna pengar på andras låtar motiverar du att andra tjänar pengar på dina, utan att du på något sätt kan kontrollera spridningen eller framställning/offentliggöranden etc.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<