Permalänk
Hedersmedlem

Pruta på köp av ny bil?

Howdy!

Hur mycket tycker ni man skall kunna pruta på en ny bil (fabriksbeställning)? Jag är väldigt sugen på att köpa en VW Passat Variant Ecofuel. Jag var inne hos en lokal VW-handlare som gav mig följande kalkyl:

Bilen: 313000
Extrautr: 40499
Totalt: 353499

Rabatt: -26499
Pris efter rabatt: 327500

Extrautrustningen är metalliclack, "premiumpaket" (skinn och lite annat trams), R-line-paket, avtagbar dragkrok och lastrumsmatta.

Med tanke på att handlaren på eget bevåg drog av 26 papp i "rabatt", innebär det att det inte längre finns någon prutmån?

Det skall noteras att bilen kommer finansieras genom att lån via min bank och inte med lån från VW.

Tacksam för alla tips

Permalänk
Medlem

Klart det finns prutmån.
Jag tycker vi här i landet är alldeles för mesiga när det gäller sådant. Om det nu verkligen inte var någon kampanj eller liknande utan att handlaren bara för att vara schysst drog 26499:- så är ju det riktigt trevligt, men det betyder ju också att han tycker sig ha bra marginal även efter rabatten. Jag hade nog försökt landa på 320k jämnt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag blev lite ställd när han bara drog av 26000 sådär. Känns som om de försöker lura en att det redan är prutat och klart så att säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Klart det finns prutmån.
Jag tycker vi här i landet är alldeles för mesiga när det gäller sådant. Om det nu verkligen inte var någon kampanj eller liknande utan att handlaren bara för att vara schysst drog 26499:- så är ju det riktigt trevligt, men det betyder ju också att han tycker sig ha bra marginal även efter rabatten. Jag hade nog försökt landa på 320k jämnt.

+1

7,5k rabatt borde inte vara några bekymmer om han själv dragit av nästan 27k?

EDIT: blev lite fel.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det är ett trick. Om bilen kostar 270.000 kr, säger de att priset är 300.000 kr och så drar de av 10 % bara för att vara snälla och så känner du att du inte kan pruta, för det är ju redan "prutat och klart".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Bilförsäljare är de sliskigaste personerna som finns.. lurar en bara.. synd att det är en helt ny bil förövrigt hade den varit ett par år så hade man vetat ett utgångspris och sen klankat ner på vartenda sak

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tio procent i rabatt är standard anser jag. Lägg dig inte under detta.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag trådkapar, men medan vi ändå är inne på prutning;

"Den som lägger första budet har redan förlorat" hör man ibland. Jag tycker det är väldigt svårt att veta hur lågt man ska lägga ett bud.
Har kollat lite på bilar bland annat på blocket.se och bytbil.com och vissa verkar ha riktiga fantasipriser eller däromkring. Säg att man åker och får se på en bil och ska lägga ett bud, hur lågt kan man gå innan det tolkas som "scam"?
Eller är det bara köra på och leva på att man faktiskt är där och är intresserad för bilen så ett väldigt lågt bud kan säljaren få svara på?
Man vill ju veta var försäljarens lägsta går, men man kanske inte är intresserad av den bilen för det priset och vill se var hela prutmånen ligger. Risken är att man lägger ett inte tillräckligt lågt pris och man kapar halva spannet som säljaren kan tänka sig att låta bilen gå för.

Sedan med bilförsäljare, att säga 320' jämn blir 2,3% rabatt från det redan nedsatta priset. Men att säga 295' för en bil som sägs gå för 310' känns inte vidare seriöst.. eller?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Jag kan ju meddela att det inte är särskilt stora marginaler varken i procent eller rena kronor hos en bilhandlare.
Det är inte i bilförsäljningen pengarna finns, det är i tillbehören/servicen av bilen man hämtar hem det som handlare.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska försöka få till dig tillbehövr istället för cash.

Hur är det med vinterdäck?
Sommardäck på fälg?
behövs extra golvmattor för vintrarna med tanke på all slask och snö och vatten som tas med in i bilen?
Kanske en portabel DVD-spelare till baksätet så ungarna är tysta? (spelar ingen roll om du har ungar eller ej )
etc

Permalänk
Inaktiv

sommar/vinterdäck på alu-fälgar brukar de kunna vara schyssta och slänga med...

Permalänk
Medlem

Gå in och gräv bland Volkswagens egna cirkapriser. De är på inget sätt bindande för handlaren, men har handlaren angivit priser tydligt över så bör man ju kanske börja undra hur mycket rabatt det var man egentligen fick...

Edit: Att handaren skulle ha gått ner till sitt lägsta pris på eget bevåg känns inte så troligt. Som sagt så bör du nog försöka få ner priset mer. Om inte annat kan du se om du kan ta in en offert till på en likadan bil och se vem det är som vill sälja mest.

Permalänk
Medlem

Dragkrok är väl även en klassiker att försöka få på köpet. Det har min far fått gratis varje gång han bytt bil.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla tips!

Jag har mailat runt till fyra olika handlare inom en 15-mils radie och fått en offert på 324000. Det finns med andra ord prutmån trots "rabatten". Jag skall hälsa på den handlare jag fick det första priset från och se vad han kan kontra med.

De är överlag väldigt intresserade om man planerar att serva bilen på samma ställe som man köper den. Detta borde innebära att de tjänar minst lika mycket pengar på service som de gör på försäljningen av bilen.

Edit: Dragkrok kanske man skall försöka få på köpet. Den kostar dock 8400.

Permalänk

Det som är enklast att få med är ju sådant som bilhandlaren har stora marginaler på. En uppsättning däck och fälgar kostar ju inte dem 10 000:- utan snarare 2-3000:-

Sedan är det bara att begära in offerter från ställen över hela Sverige. Visst, det kanske är lite jobbigt att köra 50 mil men det är ju helt klart värt 10 000:- om man säger så.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem

Räkna inte med att få ner priset så mycket mer, marginalerna är som sagt rätt låga (förutom på extrautrustning) - det bästa är precis som du gjort att be om offert från flera och låta dem konkurrera. Av någon anledning så funkar bilhandlare så att de har ett listpris, och sen en i princip fast prutmån.

Bilhandlare tjänar mer på service än på nybilsförsäljning, så det är inte konstigt att de vill att du skall serva bilen hos dem!

Intressant (och uppskattat) val av motor, är det av ekonomiska skäl eller av miljöhänsyn?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Intressant (och uppskattat) val av motor, är det av ekonomiska skäl eller av miljöhänsyn?

Både och. Framför allt av miljöskäl, men att milkostnaden för bränsle hamnar runt 6,50 är ju inte så tokigt. Jag bor dessutom i Helsingborg där det finns tre mackar där man kan tanka gas, en med biogas och två med fordonsgas (50/50).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Jag kan ju meddela att det inte är särskilt stora marginaler varken i procent eller rena kronor hos en bilhandlare.
Det är inte i bilförsäljningen pengarna finns, det är i tillbehören/servicen av bilen man hämtar hem det som handlare.

Det må vara sant, men ingen handlare skulle ju sälja en bil utan vad som är en acceptabel marginal, och precis hur mycket som är acceptabelt går nog i många fall att tänja på. Dock är det nog säkert enklare att "pruta" i form av att handlaren skickar med extrautrustning eller liknande än att faktiskt få ner priset.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Som många säger, det är mycket lättare och få med extrautrustning än att få ner priset lika mycket som extrautrustningen är värd. Men ingen kommer till skada om man försöker med både sänka priset och få extrautrustning på köpet.

Visa signatur

Have a nice Day!

Permalänk

jag hade då inte gett mig förrän jag fått hela extrautrusningen gratis

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Jag står fast vid att tio procent är något man kan räkna med om man är något av en slipad förhandlare.

Angående vad bilhandlarna tjänar pengar på så säger man ju att 80 procent av omsättningen kommer från bilförsäljning medan 80 procent av vinsten kommer från service etcetera (begagnade bilar kan också vara en kassako).

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Säg att du ska ha gratis servic, vad kostar de tre första servicarna?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Hedersmedlem

Med Volkswagens serviceförsäkring kostar service 99 kr i månaden de tre första åren (eller 4500 mil), så det är väldigt förmånligt.

Permalänk

sick! det är ju gratis

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det må vara sant, men ingen handlare skulle ju sälja en bil utan vad som är en acceptabel marginal, och precis hur mycket som är acceptabelt går nog i många fall att tänja på. Dock är det nog säkert enklare att "pruta" i form av att handlaren skickar med extrautrustning eller liknande än att faktiskt få ner priset.

Där jag jobbat har själva bilförsäljningen gått med förlust men täckts upp av vinsterna från verkstad och butik och det är ett rätt vanligt scenario.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Nice med helt ny bil. Jag skulle bli så jävla nojig om jag köpte en ny bil. Minsta stenskott eller saltgnutta skulle få mig att drömma mardrömmar.
Köpte mig en saab 9-3 sportcombi från -06 förra året för 97000kr. Helt klart under marknadsvärde.

Det är nog svårt att pruta mera. De brukar vara ganska säkra på sin sak, men försök få med något som någon tidigare skrev. Extra mattor, tak räcke eller däck...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Där jag jobbat har själva bilförsäljningen gått med förlust men täckts upp av vinsterna från verkstad och butik och det är ett rätt vanligt scenario.

Rent spontant så skulle jag säga att med tanke på vad bilar kostar i detta land så har jag svårt att tro att det är ett rätt vanligt scenario.

Men om det är det så skulle jag ju helt klart säga att handlarna i så fall behöver gå om skolan och ta en kurs i ekonomi eller tre. Om det tillhör vanligheterna så skulle ju det betyda att handlarna får betala minst lika mycket som konsumenterna för bilarna och då kommer oundvikligen nästa fundering. Vad i hela friden är det för typ av handlare som år efter år låter producenten ta ut mer än de själva kan tjäna in på det som säljs?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Rent spontant så skulle jag säga att med tanke på vad bilar kostar i detta land så har jag svårt att tro att det är ett rätt vanligt scenario.

Men om det är det så skulle jag ju helt klart säga att handlarna i så fall behöver gå om skolan och ta en kurs i ekonomi eller tre. Om det tillhör vanligheterna så skulle ju det betyda att handlarna får betala minst lika mycket som konsumenterna för bilarna och då kommer oundvikligen nästa fundering. Vad i hela friden är det för typ av handlare som år efter år låter producenten ta ut mer än de själva kan tjäna in på det som säljs?

Faktum är att det inte alls är ovanligt. Det kostar otroliga summor att leva upp till varje märkes representationskriterier och dessa förnyas med jämna mellanrum. Tanken är ju att knyta kunden till sig via finansiering där man hämtar in pengar och gärna få kunden som verkstadskund genom serviceavtal och liknande. Detta för att garantera vinsterna fast än på en annan avdelning.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Faktum är att det inte alls är ovanligt. Det kostar otroliga summor att leva upp till varje märkes representationskriterier och dessa förnyas med jämna mellanrum. Tanken är ju att knyta kunden till sig via finansiering där man hämtar in pengar och gärna få kunden som verkstadskund genom serviceavtal och liknande. Detta för att garantera vinsterna fast än på en annan avdelning.

Ja, finansiering är nog en annan bit att räkna in. Om jag finansierar köpet via Volkswagen så får jag i runda slängar 3,5% ränta, men den är rörlig. Om jag finansierar det via banken (Nordea) så får jag ungefär samma ränta, men fast. Att finansiera bilen via banken är med andra ord att föredra med tanke på att räntorna med allra största sannolikhet kommer gå upp under de närmsta åren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Ja, finansiering är nog en annan bit att räkna in. Om jag finansierar köpet via Volkswagen så får jag i runda slängar 3,5% ränta, men den är rörlig. Om jag finansierar det via banken (Nordea) så får jag ungefär samma ränta, men fast. Att finansiera bilen via banken är med andra ord att föredra med tanke på att räntorna med allra största sannolikhet kommer gå upp under de närmsta åren.

Möjligheten att förhandla om räntan kan dock vara större med bilhandlaren, för den går att förhandla om!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home