Detta träsk med skattande på sommarjobb

Permalänk

Detta träsk med skattande på sommarjobb

Tjenis!

Sitter och funderar på det här med skatt osv. på sommarjobbslön. Säg att man har 100kr/h 8h/dag 5dagar/vecka = 16000/mån

Man jobbar två månader säger vi, samma lön. = 32000. Ska man då skatta och greja? Har hört att gränsen ligger på 17100kr/år innan man behöver skatta, men skattar man på hela beloppet eller bara det som ligger över? Vad är skatten på? En del pratat om någon pensionsavgift? :S

Skattar man på hela beloppet så är det ju meningslöst att ligga precis lite över?

Verkar så in i krångligt det här, aldrig jobbat "seriöst" innan.
Så om någon kan förklara är det guld. Uppskattar källor utan spekulationer.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man skattar väl på det tjänar över, blir inte så jättemånga kronor i skatt direkt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Man skattar väl på det tjänar över, blir inte så jättemånga kronor i skatt direkt.

Nej man skattar på varenda korvöre.

Permalänk
Medlem

Du kan skicka in en Jämkning via skatteverket som kan sänka skatteprocenten avsevärt. Jag skickade till exempel in en förra året när jag tjänade drygt 40000 och fick då punga ut hela 3% i skatt över hela året. Men om du väljer att skita i jämkning kommer du förmodligen få tillbaka en stor del av pengarna då de räknas ihop under ett helt år, men det får du inte förenst nästa år då, vilket ibland kan vara lite surt.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Nej man skattar på varenda korvöre.

Fel... Varför skall folk skriva saker de inte har en aning om.

EDIT: verkar som grundavdraget ligger på 18.200 kr, iaf enligt skatteverkets uträkningssystem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Du kan skicka in en Jämkning via skatteverket som kan sänka skatteprocenten avsevärt. Jag skickade till exempel in en förra året när jag tjänade drygt 40000 och fick då punga ut hela 3% i skatt över hela året. Men om du väljer att skita i jämkning kommer du förmodligen få tillbaka en stor del av pengarna då de räknas ihop under ett helt år, men det får du inte förenst nästa år då, vilket ibland kan vara lite surt.

Så om man skickar in en sån lapp räknar Skatteverket fram den verkliga skatten, så man betalar rätt från början?
Såg någonstans också att om man ska slippa betala skatt på belopp under 18k i år ska man lämna en lapp till arbetsgivaren som säger att man inte kommer tjäna mer än 18k totalt över året. Annars är arbetsgivaren skyldig att betala in skatten ändå, eftersom denne inte kan veta om man har fler arbetsgivare.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Så om man skickar in en sån lapp räknar Skatteverket fram den verkliga skatten, så man betalar rätt från början?
Såg någonstans också att om man ska slippa betala skatt på belopp under 18k i år ska man lämna en lapp till arbetsgivaren som säger att man inte kommer tjäna mer än 18k totalt över året. Annars är arbetsgivaren skyldig att betala in skatten ändå, eftersom denne inte kan veta om man har fler arbetsgivare.

Du har förstått helt rätt! Du betalar rätt skatt från början istället för att få tillbaks de senare i skatteåterbäring. Du anger då det belopp du kommer tjäna och skattar efter det. Ett tips kan vara att överdriva lite, så att du inte riskerar att överskrida det belopp du har angett.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fel... Varför skall folk skriva saker de inte har en aning om.

EDIT: verkar som grundavdraget ligger på 18.200 kr, iaf enligt skatteverkets uträkningssystem.

Han är inte helt fel ute. Om du inte skickar in en jämkning så får du vackert skatta på allt men du får tillbaks det du betalt för mycket fast det dröjer ju ett år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Han är inte helt fel ute. Om du inte skickar in en jämkning så får du vackert skatta på allt men du får tillbaks det du betalt för mycket fast det dröjer ju ett år.

Men du betalar ju inte skatt på det, du kan om du vill skicka in pengar till skatteverket för dem (dvs om ekonomerna på företaget skiter i att beräkna rätt och du inte jämkar), men du behöver inte. Du skattar alltså inte de pengarna, bara det att du har skickat in dem till dit skattekonto och får tillbaka dem senare.

Dessutom brukar många ekonomerna på många företag beräkna rätt från början ;).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men du betalar ju inte skatt på det, du kan om du vill skicka in pengar till skatteverket för dem (dvs om ekonomerna på företaget skiter i att beräkna rätt och du inte jämkar), men du behöver inte. Du skattar alltså inte de pengarna, bara det att du har skickat in dem till dit skattekonto och får tillbaka dem senare.

Dessutom brukar många ekonomerna på många företag beräkna rätt från början ;).

Löneavdelningen är per definition bemannad av klåpare...
Standard om du inte lämnar in en lapp från skatteverket att du har jämkat är att de betalar in full skatt från första kronan. Jobbar man heltid spelar inte det så stor roll men på ett sommarjobb med inte alltför hög lön kan det utgöra en rätt stor del. Smidigast är att jämka om man nu inte råkar ha väldigt bra kontakt med en kompetent löneavdelning.
Jag har bara betalat in pengar till mitt skattekonto när jag fått restskatt. Sköter inte din arbetsgivare det för dig?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Löneavdelningen är per definition bemannad av klåpare...
Standard om du inte lämnar in en lapp från skatteverket att du har jämkat är att de betalar in full skatt från första kronan. Jobbar man heltid spelar inte det så stor roll men på ett sommarjobb med inte alltför hög lön kan det utgöra en rätt stor del. Smidigast är att jämka om man nu inte råkar ha väldigt bra kontakt med en kompetent löneavdelning.
Jag har bara betalat in pengar till mitt skattekonto när jag fått restskatt. Sköter inte din arbetsgivare det för dig?

Som sagt finns ju pengarna på ditt "skattekonto" i slutet av året när du får tillbaka dem, så du har ju inte betalat skatt på den första pengarna. De är ju fortfarande dina bara det att de ligger hos skatteverket. Jag själv tycker det är perfekt att inte jämka för då får man alltid lite extra pengar inför nästa sommar (brukar ju bli ett fint gap där när man knappt får studiemedel i maj och ingen lön föräns i slutet av juli). Då har man garanterat lite extra pengar iaf.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts:
Krångla inte till det, begär jämkning av skatteverket, går säkert göra på deras hemsida. Sedan får du en lapp som du ger till löneavdelningen på jobbet.
Sen behöver du inte bry dig mer.

Det är inte heller nån risk att du går back på att tjäna t ex 1000 kr över en viss gräns som du frågade om ovan, så korkat är inte skattesystemet. Din marginalskatt, dvs skatten på en extra tjänad krona kommer garanterat vara under 35%.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Som sagt finns ju pengarna på ditt "skattekonto" i slutet av året när du får tillbaka dem, så du har ju inte betalat skatt på den första pengarna. De är ju fortfarande dina bara det att de ligger hos skatteverket. Jag själv tycker det är perfekt att inte jämka för då får man alltid lite extra pengar inför nästa sommar (brukar ju bli ett fint gap där när man knappt får studiemedel i maj och ingen lön föräns i slutet av juli). Då har man garanterat lite extra pengar iaf.

Låter som vi säger samma sak fast på olika sätt nu
Jag föredrar att ha tillgång till mina pengar och inte låna ut dem till skatteverket i onödan. Fast funderar på att skita i att jämka i år då de tydligen är oförmögna att räkna rätt.

@teejee Ja det går utmärkt att jämka direkt från skatteverkets hemsida om man har e-legitimation. Det ligger under e-tjänster. Gött att skatteverket faktiskt hänger med i utvecklingen. Mycket smidigare för alla att fixa skatter och deklarationer över internet istället för att bråka med papper som skall skickas fram och tillbaks.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Låter bra! Får se vad lön osv. hamnar på innan jag gör något då, men jämkning i vilket fall låter rätt vettigt, har ingen lust att sitta inne med pengar hos Skatteverket.
Ska höra med företaget lite senare hur dem gör.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Låter bra! Får se vad lön osv. hamnar på innan jag gör något då, men jämkning i vilket fall låter rätt vettigt, har ingen lust att sitta inne med pengar hos Skatteverket.
Ska höra med företaget lite senare hur dem gör.

Jag ser det som fördelaktigt att skatta för mycket, speciellt om man sommarjobbar. Perfekt att få ett par tusenlappar att starta sommaren med som man inte har haft möjlighet att bränna innan. Kanske lite drygt första året.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jag ser det som fördelaktigt att skatta för mycket, speciellt om man sommarjobbar. Perfekt att få ett par tusenlappar att starta sommaren med som man inte har haft möjlighet att bränna innan. Kanske lite drygt första året.

Det är ju i o för sig sant, men som du säger lite surt första året. Får se vad lönen hamnar på först (ingen aning än ) och se hur mycket det blir osv.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jag ser det som fördelaktigt att skatta för mycket, speciellt om man sommarjobbar. Perfekt att få ett par tusenlappar att starta sommaren med som man inte har haft möjlighet att bränna innan. Kanske lite drygt första året.

Håller med dig, första sommaren suger det men sommarn efter det blir det en perfekt start på om man jobbat en hel del vilket jag gjort. Sommarn som kommer blir det en massa pengar men det lär behövas om man inte får sig ett "riktigt" jobb efter skolan.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed