Tolvkärnig Opteron säljs på nätet

Permalänk
Medlem

Hur skulle denna funka att spela med? Nån speciell ökning just pga kärnorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Hur skulle denna funka att spela med? Nån speciell ökning just pga kärnorna?

Inte riktigt. Programmen ifråga måste kunna dra nytta av flera trådar, vilken spel är notoriskt dåliga på.

Speciella serverprogram lär funka bra med flera kärnor dock.

Permalänk
Medlem

Altså e typ denna sämmre gällande spel än tex en phenom 2 955?

Permalänk
Inaktiv

"12 MB delat L3-cache"

Är det delat på varje kärna, eller hur menar dom?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
"12 MB delat L3-cache"

Är det delat på varje kärna, eller hur menar dom?

Det är 3 MB till kärna 1-4 vardera. Resten får inget för de har varit taskiga mot dessa fyra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
vem fan vill köpa en processor för 60 000 kronor när den kommer kosta max 10000 när den kommer ut här i Sverige?????

Den kommer kosta mer än 10000 när de når Sverige, dagens multi-cpu Opterons ligger på mellan 10000-20000.

Måste säga att 20000$ för en server med 4 st 6174 och 64GB ram låter billigt, undrar vad de snålat in på.

Ska bli kul att se när Sun Fire X4600 kommer med dessa cpu:er.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det är 3 MB till kärna 1-4 vardera. Resten får inget för de har varit taskiga mot dessa fyra.

Finns det någon speciell anledning till det? Och inte för att vara ett rövhål men säger man inte kärna 0-3? ^^

Känns ju mer logiskt att ge varje kärna 1mb

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av houze
Den kommer kosta mer än 10000 när de når Sverige, dagens multi-cpu Opterons ligger på mellan 10000-20000.

Måste säga att 20000$ för en server med 4 st 6174 och 64GB ram låter billigt, undrar vad de snålat in på.

Ska bli kul att se när Sun Fire X4600 kommer med dessa cpu:er.

[/QUOTE

Jag tror 64gig ram på 48kärnor är i underkant, jag har hört att man brukar snitta på 2-4gig/kärna.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av antee89
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av houze
Den kommer kosta mer än 10000 när de når Sverige, dagens multi-cpu Opterons ligger på mellan 10000-20000.

Måste säga att 20000$ för en server med 4 st 6174 och 64GB ram låter billigt, undrar vad de snålat in på.

Ska bli kul att se när Sun Fire X4600 kommer med dessa cpu:er.

[/QUOTE

Jag tror 64gig ram på 48kärnor är i underkant, jag har hört att man brukar snitta på 2-4gig/kärna.

[/QUOTE]

jag kan tänka mig om 50 år så har våra vanliga datorer en hastighet som våra snabbaste superdator CRAY JAGUAR , med 224 256 kärnor med 1750 teraflops

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
jag kan tänka mig om 50 år så har våra vanliga datorer en hastighet som våra snabbaste superdator CRAY JAGUAR , med 224 256 kärnor med 1750 teraflops

Jag tror att de kommer att vara kraftfullare än så. Se bara 50 år tillbaka i tiden... xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Finns det någon speciell anledning till det? Och inte för att vara ett rövhål men säger man inte kärna 0-3? ^^

Känns ju mer logiskt att ge varje kärna 1mb

Eh, tror du missade poängen med mitt inlägg med en halv galax

Det är ju självklart så att alla kärnor har samtidig tillgång till samma 12 MB L3 cache, så som det står i texten.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju hur AMD ser på detta, då den inte är lanserad ens så borde det väl vara brott mot NDA, om det nu finns någon sådan förstås. Men liknande incidenter har väl skett för Intels processorer.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Den kommer kosta mer än 10000 när de når Sverige, dagens multi-cpu Opterons ligger på mellan 10000-20000.

Måste säga att 20000$ för en server med 4 st 6174 och 64GB ram låter billigt, undrar vad de snålat in på.

Ska bli kul att se när Sun Fire X4600 kommer med dessa cpu:er.

Det vore grymt att se en X4600 med åtta såna CPUer. Det blir 96 cores i en x86 server med 512GB RAM som max. Shit vad kapacitet. Med tunna klienter SunRay så kan du realistiskt driva 5 tunga Office användare per core. 96 cores då kan du driva 480 tunga Office användare. Släng ut 480 PC maskiner, och köp en X4600 med massa tunna klienter som drar 4W st, och inte kräver något underhåll alls. Varje användare kör Windows virtuellt. Det blir 1GB RAM för varje Windows användare, dvs 480st. OMG. Droool. Vadå effektivt? Vadå spara mycket pengar?? Vadå ge admins sparken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Man undrar ju hur AMD ser på detta, då den inte är lanserad ens så borde det väl vara brott mot NDA, om det nu finns någon sådan förstås. Men liknande incidenter har väl skett för Intels processorer.

Officiellt är nog AMD emot den här typen av försäljning, men inofficiellt...
Jäkligt billig reklam, och hjälper till att hålla uppe intresset för produkten fram till lanseringen.
Jag tror nog inte dom är allt för ledsna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Riktigt läcker. Undrar just hur pass den foldar.

Varför skulle man folda på denna istället för att köpa ett "billigt" grafikkort? (som dessutom är bättre på folding)

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Varför skulle man folda på denna istället för att köpa ett "billigt" grafikkort? (som dessutom är bättre på folding)

Nja, med tanke på att bigadv finns så kan man nog få riktigt höga poäng med magny-cours. Ingen enskild GPU kan bräcka den på det. Speciellt med tanke på att man bara behöver en klockat i7, som kör A3-kärnan eller bigadv, för att få mer PPD än den bästa GPU:n. Magny-cours kanske inte ger så mycket PPD för pengarna dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Varför skulle man folda på denna istället för att köpa ett "billigt" grafikkort? (som dessutom är bättre på folding)

Min simpla fyrkärniga i7 920 gör vid 3,8GHz 25 000PPD ensam om dagen med BIGADV. Finns inget grafikkort som ens når upp i hälften av detta. i7 980X kommer skjuta upp PPD ännu högre (jag gissar på 40 000-50 000PPD. En magny Cours.. vild gissning, 100 000+ PPD?
Värt att tillägga är ju att min i7'a drar mindre ström än highend-grafik när jag foldar dessutom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nja, med tanke på att bigadv finns så kan man nog få riktigt höga poäng med magny-cours. Ingen enskild GPU kan bräcka den på det. Speciellt med tanke på att man bara behöver en klockat i7, som kör A3-kärnan eller bigadv, för att få mer PPD än den bästa GPU:n. Magny-cours kanske inte ger så mycket PPD för pengarna dock.

Exakt.
Magny-cours bör ge fina poäng iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nja, med tanke på att bigadv finns så kan man nog få riktigt höga poäng med magny-cours. Ingen enskild GPU kan bräcka den på det. Speciellt med tanke på att man bara behöver en klockat i7, som kör A3-kärnan eller bigadv, för att få mer PPD än den bästa GPU:n. Magny-cours kanske inte ger så mycket PPD för pengarna dock.

Ja, okej. Jag baserade det bara på att en Windows CPU (cpu, inte kärna) enligt statistik för Folding@Home i genomsnitt ger 0.95 GFlops och en GPU >100 GFlops. Stod inget specifikt om bigadv.

Edit: (Beräknat på GFlops/Aktiv CPU och ATI. nVidias värden är på runt 250 beräknat på samma sätt).

Visa signatur

g++