Permalänk

PS3 flimrar på tjock-TV

Jag har fått ett uppdrag av en kompis. Han köpte igår en PS3 slim men har lite problem med denna.

Såvitt jag förstår har han en hyfsad 32" tjock-TV som han ansluter denna till, via AV-uttagen så det är alltså en kompositsignal han får.

Han upplever att vissa spel, men inte alla, flimrar när han spelar. Jag har inte sett det själv, och jag förstår om det är svårt att svara på vad detta kan bero på, men han är inte särskilt teknisk så jag funderar på om det finns någon enkel förklaring, och att det här kan avhjälpas genom någon enkel inställning?

TV:n uppdateras i 50hz och inte 100hz, men nog borde det väl gå att spela spel flimmerfritt ändå?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Är de spel som flimrar köpt import? Kanske svårt att veta men i sådana fall är det kanske NTSC formatet och då körs de i 60Hz istället för 50Hz och då kan det flimra. Men det är bara en grej jag kommer på så här direkt.
Annars kanske det har med inställningarna för upplösningar att göra som finns i inställningsmenyn nånstans.. Prova att ta bort dom som slutar på i (480i, 1080i osv)

Det här är jag inte säker på när det gäller dagens spel heller så rätta mig om jag har fel..

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Entusiast

Om TV'n inte hade klarat 60hz så hade även bilden varit svart-vit. Och min gamla 20" klarade 60hz så det är nog inte det som är problemet.

Jag gissar på glapp i kabeln eller kontakten.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Alla spel han spelar är importerade, vissa flimrar och andra inte.

OK! Jag föreslog också att han skulle skaffa en RGB-kabel istället för kompositskräpet, men tänkte jag ska fråga lite här också först.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Entusiast

Oj, en RGB kabel behövs för importerat såklart, stämmer bra det.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Men somliga av de importerade spelen spelas ju utmärkt, utan RGB-kabel.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Men somliga av de importerade spelen spelas ju utmärkt, utan RGB-kabel.

Om dom inte ändrat något sen PS2 så har alltid RGB kablar krävts för importerat, på tjock-TV. Sen om vissa spel fungerar ändå så har han väl haft tur.

Oavsett så är det en relativt liten investering som ger bättre bild i alla spel, importerat som icke importerat.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Huh. Men då borde ju bilden dessutom ha blivit svartvit, osv? På andra konsoler har det dessutom funkat bra att köra importerade spel med bara komposit också.. menmen, jag har ingen aning om hur det är för just PS3.

Jo självklart, det sa jag också. Tänkte mest om det fanns någon inställning vad gäller upplösning eller uppdateringsfrekvens som kunde lösa problemet pronto.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Entusiast

Bättre upp, kolla om hans TV stödjer Komponent kablar:
http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=80611&ref...

Isåfall kan han ju förmodligen lira 480P, billig kabel och mycket bättre bild. Har iaf för mig att gamla tjock-tv's med komponent kontakter kan spela upp 480P.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II