Mycket nytt i framtida Catalyst

Permalänk
Melding Plague

Mycket nytt i framtida Catalyst

AMD finslipar inte bara grafikkorten utan satsar dessutom på en rad nya funktioner i drivrutinspaketet Catalyst.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag helst vilja se möjlighet att använda ett svagare kort i Crossfire för endast fysikberäkningar, liknande den hos Nvidia. Jag kan dock förstå att det antagligen är mer komplicerat än att bara implementera en funktion i drivrutinerna...

EDIT: Hoppsan, redan på gång ser jag...

Permalänk
Medlem

Ser dock inte några 10.2 på ati:s hemsida än ??

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Crossfire-profilerna flyttas ut ur drivrutinen för att kunna uppdateras separat mellan två drivrutinslanseringar.

Skit smart.

Permalänk
Avstängd

Vill ha möjlighet att köra tre separata skärmar i windows på ett kort. Det borde väl kunna funka på ett 5770 tycker man. Om kortet kan driva tre skärmar i eyefinity så varför inte som tre separat i windows?

Önskar att jag missförstått något och att någon på ett sarkastiskt vis talar om för mig hur jag dummat mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumbi
Ser dock inte några 10.2 på ati:s hemsida än ??

Kommer antagligen senare ikväll Sitter också och väntar

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Skit smart.

Hur skiter man smart? Memorerar pi när man sitter på tronen?

Permalänk
Medlem

Pff, fina grejjer men vill ha bättre linux drivare också

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Trevligt med nyheter på gång med kommande Catalyst-drivrutinerna (+ separerar CF profilen till egna drivisar, det kan vara bra?).

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur skiter man smart? Memorerar pi när man sitter på tronen?

Satt precis på dass och funderade på detta. Kom fram till att man inte skiter smart.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvickstick
Satt precis på dass och funderade på detta. Kom fram till att man inte skiter smart.

Bara för att du inte kan det xP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud986
Pff, fina grejjer men vill ha bättre linux drivare också

Undrar faktiskt när drivisarna kommer, kan väl inte vara så svårt? Borde ju prioriteras tycker man då de absolut kommer gå med vinst där

Permalänk
Medlem

Bra grejer

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Medlem

En fristånde cf profil är samma koncept som nvidia kör med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
En fristånde cf profil är samma koncept som nvidia kör med.

Ja, det verkar som dom jobbar hårt med att matcha funktioner som nVIDIA har.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Funktioner i all ära, men fixar dom "stor-muspekar-buggen", random crasherna och GSOD? Även på 57x0 koretn, och inte bara som i Hotfixen som kom nyss, där det bara var till 58x0? I vissa fall.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Ser fränt ut men ytterligare ett bevis på hur kasst det är med 16:9, varje cm mindre 16:9 har jämfört med 16:10 är grymt märkbar tycker jag. Så surt med denna 16:9 standard.

Riktigt synd att det bara finns 60Hz stöd vid användande av eyefinity.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

"Den färskaste versionen i skruvande stund"
ska det inte stå skrivande?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Ja, det verkar som dom jobbar hårt med att matcha funktioner som nVIDIA har.

Det ska vi väl endå se positivt när del gäller 3d effekter ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

är det bara jag som saknar skalningsfunktionen som togs bort ungefär vid drivrutin 9.8? kanske finns kvar gömd någonstans, isåfall har jag missat det.
pratar om funktionen där man kan välja att ha/inte ha svarta kanter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Det ska vi väl endå se positivt när del gäller 3d effekter ?

Visst är allt detta positivt, jag mena bara att dessa nya saker liknar många av nVIDIAs redan existerande funktioner.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
En fristånde cf profil är samma koncept som nvidia kör med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Ja, det verkar som dom jobbar hårt med att matcha funktioner som nVIDIA har.

Det här är inte alls samma sak och dessutom en lösning som Nvidia inte alls har.

Just det här ger inte möjlighet att spara sina egna profiler. Däremot kan man uppdatera för ett nytt spel på några sekunder utan att behöva vänta på en ny drivrutin.

Vid närmare eftertanke så är de här uppdateringarna med eyfinityutvecklingen och crossfirelösningen snarare utvecklingar av saker som Nvidia inte har någon motsvarighet till.

Mer läsning:

http://hardocp.com/article/2010/02/17/amds_ati_catalyst_102_1...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele

Funktioner i all ära, men fixar dom "stor-muspekar-buggen", random crasherna och GSOD? Även på 57x0 koretn, och inte bara som i Hotfixen som kom nyss, där det bara var till 58x0? I vissa fall.

Det får man verkligen hoppas. Det ger riktigt dålig PR för Ati ju längre sådana saker går olösta. Oavsett hur liten del som blir drabbade. Muspekarbuggen verkar iofs vanligen vara relaterad till Gigabyte moderkort och fel i deras bios.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det var på tiden med catalyst till mobility-kort!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Visst är allt detta positivt, jag mena bara att dessa nya saker liknar många av nVIDIAs redan existerande funktioner.

Vilket bara visar att du inte har koll på vad förändringarna gäller.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

äntligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det här är inte alls samma sak och dessutom en lösning som Nvidia inte alls har.

Just det här ger inte möjlighet att spara sina egna profiler. Däremot kan man uppdatera för ett nytt spel på några sekunder utan att behöva vänta på en ny drivrutin.

Vid närmare eftertanke så är de här uppdateringarna med eyfinityutvecklingen och crossfirelösningen snarare utvecklingar av saker som Nvidia inte har någon motsvarighet till.

Jo, nVIDIA släpper fristående "SLI patchar" och hur är ATIs grej en vidareutveckling kan du förklara det?

http://www.nvidia.co.uk/object/nvidia_multigpu_SLI_profile_up...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat

Det får man verkligen hoppas. Det ger riktigt dålig PR för Ati ju längre sådana saker går olösta. Oavsett hur liten del som blir drabbade. Muspekarbuggen verkar iofs vanligen vara relaterad till Gigabyte moderkort och fel i deras bios.

Ja, fast jag fick det med ett MSI och AMD kretsar, har sett att det annars oftast är i X55 eller X58. Men jag fick iaf pengarna tillbaka för kortet, och tog ett 4890 XXX istället, får gå på DX11 senare.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

hoppas de klämmer in 75hz+ stöd för crt skärmar .
hur svårt ska det vara.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Proffsmoddare

YES!! Eyefinity med crossfire Sweet music to my ears. Kör 5850 crossfire i mitt nya bygge (som ni snart får se på swec) Så detta var välkommet

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Inga prestandaökningar?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om