Permalänk
Medlem

Kallt i lägehneten, rättigheter?

Någon som vet hur kallt det får vara i en hyreslägenhet? jag har 12 grader i min lägenhet när jag int ehar extra element igång. Jag fick min elräkning igår och såg att den stigit med drygt 220% när jag har el element inkopplat, någon som vet om man kan få sänkt hyra för detta? Mina element är helt kalla förutom 1 som är smått ljummet :/

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Inaktiv

har du varmhyra eller kallhyra?

Permalänk
Medlem

det är inte så enkelt att du bara behöver lufta elementen?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Eller kan vara så att du måste motionera ventilerna om du nu har vattenburet. Skruva loss termostaten och tryck med nånting hårt på ventilen tills den går lätt, fastnar den inne dra försiktigt ut med tång eller liknande.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Skit i det nidas och P-NILZ säger. Du bor i hyresrätt så ring bara din hyrsvärd så får de fixa det. Jag ringer om min toasits går sönder, och får en ny!

edit: nidas och P, inget illa ment mot er personligen, snällt att ni ger tips men det är hyresvärden som ska ordna detta

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Skit i det nidas och P-NILZ säger. Du bor i hyresrätt så ring bara din hyrsvärd så får de fixa det. Jag ringer om min toasits går sönder, och får en ny!

edit: nidas och P, inget illa ment mot er personligen, snällt att ni ger tips men det är hyresvärden som ska ordna detta

Tycker du att det är svårt att lufta elementet? Klart man kan testa detta och se om det hjälper. En del hyresvärdar är ju inte så snabba på att komma heller. Är ju inte så svårt attt testa på att lufta elementen. Tar ca 30 sekunder på ett vanligt element.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Skit i det nidas och P-NILZ säger. Du bor i hyresrätt så ring bara din hyrsvärd så får de fixa det. Jag ringer om min toasits går sönder, och får en ny!

edit: nidas och P, inget illa ment mot er personligen, snällt att ni ger tips men det är hyresvärden som ska ordna detta

Polaren min ringde sin värd, efter att det inte hänt något på en vecka ringde han mig, jag luftade elementet och motionerade ventilen sen var det fixat. 5 veckor senare kom värden.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Polaren min ringde sin värd, efter att det inte hänt något på en vecka ringde han mig, jag luftade elementet och motionerade ventilen sen var det fixat. 5 veckor senare kom värden.

Oj ok då förstår jag din situation. Min hyresvärd kommer under veckan

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Skit i det nidas och P-NILZ säger. Du bor i hyresrätt så ring bara din hyrsvärd så får de fixa det. Jag ringer om min toasits går sönder, och får en ny!

edit: nidas och P, inget illa ment mot er personligen, snällt att ni ger tips men det är hyresvärden som ska ordna detta

syftade väl nu iofs mer på att liraren började yra om avdrag på hyran, och jag misstänker att han inte varit allt för ordentlig med att ta reda på varför elementen är kalla eller gjort överdrivet mycket annat åt det så var väl mer ett vänligt tips så att han _ska_ kunna kontakta hyresvärden och få det åtgärdat.. sen förstår jag kanske om du är en hyresrättstaliban som inte kan ta hand om något själv men det får stå för dig

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Att få avdrag på hyran om man inte ens försökt få värden att åtgärda problemet lär ju inte hända...

Permalänk
Avstängd

Jag luftade inte så länge sen, var kallt, hade oxo elelement. Jag drack många te´n för o hålla vermen.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja alltså nu måste jag ju fråga varför du inte ringde på en gång när du märkte att elementen var kalla. Istället köpte du ett el-element

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen är det dock så att visa hyresvärdar har automatiska element, som regleras beroende på värme/kylan utomhus.

Hade de i min första, och de var sjukt kallt men de gjorde inget åt det.
Så min svåger(elektriker) koppla förbi det så jag kunde styra allt själv

men klart man ska ringa!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Sen är det dock så att visa hyresvärdar har automatiska element, som regleras beroende på värme/kylan utomhus.

Hade de i min första, och de var sjukt kallt men de gjorde inget åt det.
Så min svåger(elektriker) koppla förbi det så jag kunde styra allt själv

men klart man ska ringa!

Men det bygger ju på att man har elradiator. Hur gjorde han då? kopplade in elementen till vanliga eluttag eller va han nere i källaren o mixade?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Min hyresvärd kör med någon regel att dom det är varmare än X grader celcius (inomhus, 1 meter från elementet, typ) så är dom inte skyldiga att göra något åt saken - Så jag har min dator på 24/7 annars blir det för kallt i rummet. Hatar att vakna i ett iskallt rum.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ja alltså nu måste jag ju fråga varför du inte ringde på en gång när du märkte att elementen var kalla. Istället köpte du ett el-element

Ifall man vill fortsätta frysa så får man skippa o skaffa ett eget element... men oavsett vilket så ska man ju direkt ta kontakt med hyresvärd/fastighetsskötare såklart. Oftast brukar de inte kunna fixa sakerna på stubben.

Jag har hört någonstans iallafall att man inte ska klaga ifall temperaturen ligger på 18 grader. Vissa är ju riktigt frusna av sig och vill kanske ha en sisådär 20-23 grader.

Lufta elementen i en hyresrätt... får man verkligen göra det själv? Ifall det är gamla element och man drar sönder luftskruven och det blir vattenskador... vem är ansvarig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Men det bygger ju på att man har elradiator. Hur gjorde han då? kopplade in elementen till vanliga eluttag eller va han nere i källaren o mixade?

Bra fråga, vet att han var inne i elskåpet och smusslade runt.
Iom att han är elektriker så fråga jag aldrig, jag bjöd bara på käk och var nöjd, hehe

bodde i en enplanslägenhet, var två längeheter per hus, och man hade då elskåpet i städskrubben.

Nu var detta ca 2 år sen, men han snacka om att mätaren satt högt upp just för att värmen ska vara högre inne enligt den. De är sneaky och de ogilla han rätt hårt
Glömmer aldrig den kalla decemberdagen han fixa det, fan vad jag gotta mig i shorts och t-shirt och kolla ut på vinterlandet haha

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow