Asus visar moderkort med AMD 890GX

Permalänk
Melding Plague

Asus visar moderkort med AMD 890GX

Taiwanesiska Asus förbereder två moderkort med AMD:s kommande 890GX, en styrkrets med integrerat USB 3.0.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt timing, då blir det en sån platform senare under året då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

nu blev jag lite småsugen på att spara pengar

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Någon information om ifall USB3-stödet gäller alla portar (och headers) eller endast ett fåtal som på andra moderkort?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Någon information om ifall USB3-stödet gäller alla portar (och headers) eller endast ett fåtal som på andra moderkort?

Eftersom vi nu snackar stöd på sydbryggan och inte någon separat controller kan du säkert räkna ut svaret. Alla portar och headers har stöd för det.

Jag väntar dock på Bulldozer innan jag gör några större ingrepp igen.

Permalänk
Medlem

Känns som att ni ligger lite efter med nyheterna på senaste tiden

http://mikrodatorn.idg.se/ ,, ny catalyst, ny i7 880

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Eftersom vi nu snackar stöd på sydbryggan och inte någon separat controller kan du säkert räkna ut svaret. Alla portar och headers har stöd för det.

Jag väntar dock på Bulldozer innan jag gör några större ingrepp igen.

Sydbryggan har inte stöd för USB3, så det är som på "andra moderkort", dvs bara vissa portar via separat kontroller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Sydbryggan har inte stöd för USB3, så det är som på "andra moderkort", dvs bara vissa portar via separat kontroller.

Vad är det för vits med SB800 då?

Kan någon ge mig en anledning att vänta på SB800 och inte köra på tex någon 790fx som redan har usb 3.0?

Sedan tycker jag moderkortstillverkarna och AMD kan börja i rätt ända och släppa fx-versionerna med fler pci-e x16 och crossfire som körs i x16. helst tri-fire eller vad man nu skall kalla det.

edit:

Dåligt av AMD att inte ha någon info på sin webbplats.

edit2:

Iofs så är det sata 6.0 som är viktigast och som jag är mest intresserad av!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

890GX inget nytt?

jag har redan usb 3.0 och nya sata på mitt moderkort... Sen kommer väll mitt mobo stödja 6kärninga eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
890GX inget nytt?

jag har redan usb 3.0 och nya sata på mitt moderkort... Sen kommer väll mitt mobo stödja 6kärninga eller?

Mmm, skillnaden är väl att egenskaperna för sata är integrerat i styrkretsen, kan ju hända att det påverkar prestandan.

Vitsen med 890GX är väl att man skall ha användning för den integrerade grafikkretsen. Kan säkert bli populär till htpc när det kommer m-atx-versioner.

Vore kul att se några varianter med m-atx och crossfire x för att få en så funktionell "bredd" på moderkortet som möjligt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
890GX inget nytt?

jag har redan usb 3.0 och nya sata på mitt moderkort... Sen kommer väll mitt mobo stödja 6kärninga eller?

Men däremot är ju USB 3.0 och SATA III integrerat i sydbryggan den här gången. Ingen extra krets på moderkortet som "snor" PCI-E länkar

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Men däremot är ju USB 3.0 och SATA III integrerat i sydbryggan den här gången. Ingen extra krets på moderkortet som "snor" PCI-E länkar

Vad jag har förstått så är inte USB 3.0 integrerad, endast sata 3.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Men däremot är ju USB 3.0 och SATA III integrerat i sydbryggan den här gången. Ingen extra krets på moderkortet som "snor" PCI-E länkar

Än en gång, inget är nytt med USB3. Separat krets fortfarande, finns inte inbyggt i kretsen.
Bara SATA3 som nu är intregrerat.