Permalänk

hög värme i idle med 2st kylpasta?

bytte moderkort igår och när jag monterade dit processorn då slog de mej att jag bara hade 2st kylpastor kvar..ja alltså dom var nästan tomma båda två.
så jag tog hälften av båda och smetade på processorn.så nu när jag kollar temperaturen då ligger den på 45C.
innan ja bytte moderkort så låg tempen på ca 34C.
vad kan ha hänt??
är det inte bra att blanda kylpastor med varandra?
har en burk billig kylpasta som jag aldrig använt..men den är så jävla dålig för den kostade bara 20kr eller 30kr minns inte..men är det bättre att ta den istället för dom där två?
eller spelar det ingen roll?
har beställt en ny burk med bra kylpasta nu men den kommer inte först på torsdag..vad ska jag göra?hur hade ni gjort?

Permalänk

Du ska inte ta mer än en droppe kylpasta. Förväxla inte kylpasta med smör...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Du ska inte ta mer än en droppe kylpasta. Förväxla inte kylpasta med smör...

ja alltså den ena burken var zalmans du vet den där med nagelack penseln så jag tror att man ska smeta ut de med den iaf..den andra var på burk...men om man bara ska ta en droppe kylpasta kommer det att räcka till hela processorn då?
men hur hade du gjort då om du var i min situation?

Permalänk
Medlem

Kylpasta = Ett Litet riskorn och dra ut med rakblad. Testa annars Arctic Silver (AC5)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

du ska bara ta ett halvt riskorn pasta i mitten på processorn och inte smeta ut de, du pressar ut de med kylaren sen.

om du smetar ut de så finns de risk att de hamnar luft bubblor i pastan och då förlorar du prestanda.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
du ska bara ta ett halvt riskorn pasta i mitten på processorn och inte smeta ut de, du pressar ut de med kylaren sen.

om du smetar ut de så finns de risk att de hamnar luft bubblor i pastan och då förlorar du prestanda.

du tror inte att luftbubblorna går ut när man trycker dit kylaren..

Permalänk

fick lite kylpasta av en polare nu och och det var en sån där zalman med pensel.den ska man smeta ut de står så på förpackningen också.
men grejen är den att tempen är fortfarande hög även att jag bytt kylpasta.
kan det vara så att moderkortet visade fel temp på de förra moderkortet eller kan de visa fel på detta?
använder easytune 6 som temp?
finns det något gratis program förutom speedfan som man kan kolla tempen med så kan jag jämnföra?helst ett som funkar som det ska också?

Permalänk
Medlem

Coretemp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
fick lite kylpasta av en polare nu och och det var en sån där zalman med pensel.den ska man smeta ut de står så på förpackningen också.
men grejen är den att tempen är fortfarande hög även att jag bytt kylpasta.
kan det vara så att moderkortet visade fel temp på de förra moderkortet eller kan de visa fel på detta?
använder easytune 6 som temp?
finns det något gratis program förutom speedfan som man kan kolla tempen med så kan jag jämnföra?helst ett som funkar som det ska också?

Vet att det för vissa kylpastor finns en viss härdningstid. Jag körde min processor med Prime för att maxa den och tempen sjönk efter några dygn. Jag har också hört att man skall använda ca ett riskorn och sedan låta trycket göra jobbet ist. för att kladda på för då blir risken stor att man smetar på för mycket plus att man undviker luftbubblor.

Permalänk

fan coretemp visade helt andra siffror ju, vilken ska jag nu lita på?
är coretemp pålitlig?
det verkar ju lite skumt att processorn höjjer sej 10C bara för att jag byter moderkort..eller?är det normalt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
du tror inte att luftbubblorna går ut när man trycker dit kylaren..

Nej, en liten jämn klick i mitten och låta kylaren trycka ut är bästa sättet.

kolla länken.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Permalänk
Avstängd

OCCT (googla det) så får du fram tempsen snabbt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Pensel? applicerar du "flytande" kylpasta? sån zalman brukar vara värmeledande massa som man ska pensla på tex grafikkortets ramminnen ist för en kylfläns. är det sån du menar? isf tror jag det är där vi har boven till höga temps.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Pensel? applicerar du "flytande" kylpasta? sån zalman brukar vara värmeledande massa som man ska pensla på tex grafikkortets ramminnen ist för en kylfläns. är det sån du menar? isf tror jag det är där vi har boven till höga temps.

/S

Han använder vanlig kylpasta men man använder en "nagel lacks pensel" för att applicera!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
ja alltså den ena burken var zalmans du vet den där med nagelack penseln så jag tror att man ska smeta ut de med den iaf..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Han använder vanlig kylpasta men man använder en "nagel lacks pensel" för att applicera!

hoppas det...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

kylpasta i sig har dålig värmeledningsförmåga jämfört med metall, det används för att skapa bättre kontakt mellan ytorna, används för mycket kylpasta så försämras kontakten istället.
I punchlines fall låter det nästan som att det är bättre att skippa kylpastan helt och hållet.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
kylpasta i sig har dålig värmeledningsförmåga jämfört med metall, det används för att skapa bättre kontakt mellan ytorna, används för mycket kylpasta så försämras kontakten istället.
I punchlines fall låter det nästan som att det är bättre att skippa kylpastan helt och hållet.

Att skippa kylpastan är aldrig någon god ide, det var en site som visade att det var bättre med ost! mellan processor och kylare än helt utan någonting. Fråga mig inte varför de testade med ost, skulle väl tro att de var uttråkade efter att ha provat de ändra tio kylpastorna som var med i testet.

En annan rolig sak med det testet, var att det skilde någonting i stil med 2-3°C som mest mellan den billigaste kylpastan och den bästa kylpastan (har för mig att det var MX2 eller någon ännu exklusivare sort)

Edit:
Hittade testet:
http://enthusiast.hardocp.com/article/2009/04/07/thermal_past...

Det var en exklusivare kypasta än MX2, det var Shin-Etsu 7783D (säljs tydligen för 11 dollar grammet exkl. frakt, den billigaste kylpastan i testet kostade 9 dollar för 60 gram, de sista 2-3 graderna där är jäkligt dyra)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

kan nästan tro att det i 8 fall av 10 är bättre utan kylpasta än med för mkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Att skippa kylpastan är aldrig någon god ide, det var en site som visade att det var bättre med ost! mellan processor och kylare än helt utan någonting. Fråga mig inte varför de testade med ost, skulle väl tro att de var uttråkade efter att ha provat de ändra tio kylpastorna som var med i testet.

En annan rolig sak med det testet, var att det skilde någonting i stil med 2-3°C som mest mellan den billigaste kylpastan och den bästa kylpastan (har för mig att det var MX2 eller någon ännu exklusivare sort)

Edit:
Hittade testet:
http://enthusiast.hardocp.com/article/2009/04/07/thermal_past...

Det var en exklusivare kypasta än MX2, det var Shin-Etsu 7783D (säljs tydligen för 11 dollar grammet exkl. frakt, den billigaste kylpastan i testet kostade 9 dollar för 60 gram, de sista 2-3 graderna där är jäkligt dyra)

Rätt mängd applicerad ost kan göra underverk för din processor, det vet varenda kotte

Kan tänka mig att mjukost kan fungera rätt bra, iallafall tills den torkar

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

är det någon som vet vart man kan få tag i shin etsu pastan här i sverige?

Permalänk
Medlem

pasta och köttbullar!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Haha osten var ju bäst i testet!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Att skippa kylpastan är aldrig någon god ide, det var en site som visade att det var bättre med ost! mellan processor och kylare än helt utan någonting. Fråga mig inte varför de testade med ost...

De ville tala om för folk att det hade ingen betydelse vilken pasta de använde och att själva poängen var att de använde pasta alls.

Alla klokjönsars mer eller mindre kreativa appliceringsmetoder och religiösa riter med rakblad, oljefria lösningsmedel och jag vet inte vad gör möjligen en skillnad på 2-3 grader max.

Det viktiga är:

1. Använd pasta, oavsett vilken. Möjligen att just ost kan börja lukta konstigt ganska snart.

2. Använd rätt mängd.

3. Montera fläkten korrekt efter applicering eller byte.

Allt annat är rent trams och bara underhållande att läsa.